/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Konkurrence om honningbier.
Fra : jtlaursen
Vist : 1089 gange
170 point
Dato : 28-08-06 22:03

Her er en lille konkurrence som man må sige beskæftiger sig med de mindre ting i livet.

Spørgsmålet lyder ganske simpelt: Hvad er gennemsnitsvægten for en honningbi, Apis mellifera?

Der er tale om en gennemsnitsbi fra et stade = vægten af en mængde bier rystet ud af et stade divideret i antallet af enkelte bier.

Vægten angives i gram.

Pointene går til den der kommer tættest på. Konkurrencen løber til mandag den 4 sep. (eller til en svarer helt korrekt med 4 decimaler.

Håber det var forståeligt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-08-06 22:39

0,483 gram

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-08-06 22:44

Er du sindsyg e.c.
Og du skal da angive 4 decimaler

Næ sådan en lille fyr vejer 0,2345 gram

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-08-06 22:45

Hvor kan man købe en bisværm. Jeg MÅ have de point

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-08-06 22:47

Ingentig yderst til højre er = 0
så der står 0,4830 gram

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-08-06 22:51

Du køber bare dronningen - resten kommer af sig selv.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 28-08-06 22:57

e.c.
NIXEN BIXEN: Når du kun skriver 0,483 angiver du at 3 decimal kan være usikker på grund af afrunding. Tallet kan fx være 0,4825 eller 0,4834 -- eller hur??

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 29-08-06 11:02

Jep pirt03 vi kan ikke have den form for ligegyldighed og sløseri i denne seriøse tråd

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-08-06 12:26

Ok ok - så er mit bud = 0,4830 gram
Det er så delvis med honning. Den ikke var færdig med at samle ind da jeg vejede den.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 29-08-06 13:00

Fornuftigt også at tage højde for honninglasten, så må du håbe at din vægt var præsis nok

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 170 point
Dato : 29-08-06 15:01

Hej jtlaursen

En honningbi vejer ca. 100 mg
Da vægten skal angives i gram tager vi lige regnemaskinen frem:

1 honningbi (mæt) vejer 0.1 g
En sulten bi vejer 0.098 g

Mvh

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-08-06 15:23

Så kan jeg bedre forstå at min bi har så svært ved at flyve.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 29-08-06 15:26

jtlaursen:
Du har glemt at tage højde for at den sandsynligvis lige har forrettet sin nødtørft (mæt).
Mine beregninger siger mig at vægten herefter nærmere bliver 0,099 g

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 29-08-06 15:27

Og indlægget var så til 2603ph - Undskyld!!

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 30-08-06 17:41

Come on, det må I da kunne gører bedre! Hvor er alle de tunge top 10 biologi brugere henne i denne konkurrence?? Sover I eller kan I ikke hitte ud af det??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-06 03:18

Jow her er da én af dem

Jeg har ikke slået det op nogen steder, udtaler mig kun udfra min hukommelse.

Den siger mig at vægten ligger på ca. 0,7 g. Altså lidt meget tungere end de andre mener.

Årsagen hertil skal findes i at bien bærer rundt på stoffer der er væsentligt tungere end sig selv.

De andre bud kunne være rigtige nok for en nøgen bi, men bier er IKKE nøgne. Deres motor er en af de kraftigste i verden. Deres Benzin er noget af det kraftigste der findes. SÅ en bi der i sig selv kun vejer 0,2 g kan fuldt lastet veje 1,2 g.

Mit bud er derfor som sagt ca. 0,7 g.

Og så vil jeg forresten gerne høre det HELT rigtig svar. Ikke at det får/har nogen betydning, men man er vel LIDT nørded. Ha ha.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 31-08-06 18:36

Ja AJ kan man stole på, men hvad med de andre 9 fra top10 (det rimer endda). AJ's svar ligger noget fra de andres, men om det er det rigtige er en helt anden sag!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-08-06 18:55

Det er spændende - jeg glæder mig allerede til de 170 point.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 31-08-06 19:08

e.c. bare bliv i troen, stol på dig selv.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 31-08-06 19:18

I desperation kommer her et bud mere. Der er vel ikke noget ireglerne om at det er forbudt
Jeg har tænkt og tænkt. Mit nye bud er 0,2344 gram
Så sku' de point være hjemme.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 31-08-06 19:43

Ja reelt set kunne denne ændring på 0,0001 gram jo gøre foreskellen mellem guld og sølv så dommerpanelet har afvist muligheden for at du kan ændre dit bud. Dit første bud er defor stadig gældende

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-08-06 20:02

Min lille fede bi er kommet op at flyve, og den brugte en ½ meter startbane.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 31-08-06 20:34

Flot at den kom i luften. Mon AJ's kan flyve, den er jo væsentligt federe end din.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 01-09-06 09:10

Hej pirth

Dit insekt må være en Apibus mellistris
(krydsning mellem en honningbi og en humlebi (jordhumle).
arne.jacobsens eksemplar har sikkert lidt bulomi eller anorexi

mvh
2603ph

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-09-06 10:35

Arne.jakobsens må da lide af alzheimers bulimi: spiser og spiser men glemmer at brække sig.
Det kan også være at den er forud med at spise eller bagud med at skide.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 01-09-06 12:44

Jeg skal hermed nedlægge protest.
Det krævede virkelig meget tænkearbejde, før jeg kom med det korrekte svar, nemlig 0,2344 gram.
Så er det bittert at se guldet forsvinde, blot fordi dommeren diktatorisk indfører regler, der ikke har været offentliggjort.
Skulle denne protest ikke blive taget til følge, bedes ankeinstans oplyses

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 03-09-06 18:38

Citat
Jeg skal hermed nedlægge protest.
Det krævede virkelig meget tænkearbejde, før jeg kom med det korrekte svar, nemlig 0,2344 gram.
Så er det bittert at se guldet forsvinde, blot fordi dommeren diktatorisk indfører regler, der ikke har været offentliggjort.
Skulle denne protest ikke blive taget til følge, bedes ankeinstans oplyses

TU-DE-FJÆ-ÆS

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 03-09-06 18:43

Okay nu er det ved at være sidste chance for at deltage i denne konkurrence, da den lukker i morgen aften. Det koster ikke noget at deltage men til gængæld er der chancen for at vinde 170 point, så det er næsten dumt at lade være.
Tænk på alle de point jeg bruger på denne tilsyneladende ligegyldige konkurrence

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-09-06 19:27

0.5543 gram

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-09-06 19:42

0,9342 gram tror jeg.
alimak

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 03-09-06 20:26

Flere gæt i den tunge ende.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-09-06 22:38

I morgen tidlig sender jeg min fede bi for at hente alle disse dejlige point.
Gæt selv hvad den kan finde på, hvis den ikke får pointene med hjem.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 03-09-06 23:18

RØDT KORT til e.c
Han truer dommeren.

He he, en konkurrent mindre

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-09-06 18:26

I følge jtlauersen (spørgeren) SKULLE konkurrencen allerede være afgjort. Han skriver "til mandag den 4 sep."
IKKE "til og med mandag den 4 sep."

Hæ hæ og GNÆK.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-09-06 18:29

Nåh -

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-09-06 18:33

Bentjuul -> Jeg ved da godt at du har Roterende fis i kasketten, ellers ville du jo have lagt mærke til min MEGET sigende SMILEY. (Det var jo faktisk DEN der var min kommentar).

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-06 18:39

Min fede bi kommer nok snart tilbage med de point.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 04-09-06 18:41

Sidder lige og regner...........

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 04-09-06 18:55

Så er det blevet mandag aften og konkurrencen er dermed slut.

Det korrekte svar er at en gennemsnitsbi som beskrevet i oplægget vejer 0,1138 gram.
En fuld lastet bi vejer ca. 0,18 gram, men det er hvis den virkelig tager sig sammen (f.eks. i sværmtilstand). Normaltvis hjemfører en bi kun ca. 0.04 gram nektar pr. flyvning, det betyder at en bi skal foretage 25 flyvninger for at hjembringe bare ét gram nektar.

At det korrekte svar er 0,1138 gram betyder at ranglisten ser sådan her ud:

1. 2603ph / Gæt= 0,1000g / Difference= +0,0138g
2. pirt03 / Gæt= 0,2345g / Difference = +0,1207g
3. e.c. / Gæt= 0,4830g / Difference = +0,3692g
4. bentjuul / Gæt= 0,5543g / Difference = +0,4405g
5. arne.jakobsen / Gæt= 0,7000g / Difference = +0,5862g
6. alimak / Gæt= 0,9342g / Difference = +0,8208g

Vinderen er derfor 2603ph og han får de 170 point!
Tak for medvirken. Nu er der frit spil til at taberne kan svine mig til

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-09-06 19:00

Ja jeg var squ langt fra, men det havde jeg også regnet med.

Men tak for initiativet jtlaursen. Sådan noget synes jeg altid er sjovt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-09-06 19:00

Tja - honningleverancerne ophører fra i dag.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-09-06 19:04

Meget skæg og oplysende tråd du havde lavet her jtlaursen - TAK for det.

//bentjuul

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 04-09-06 22:02

2. plads. jaja da

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 04-09-06 22:41

Tak for de velfortjente points - men er der ikke flere slags honningbier?
Den brune og den gule - vejer de det samme?
Måske en ide til en ny populær gættekonkurrence?

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 05-09-06 18:59

Jo der er honningbier af forskellig afstamninger, netop derfor nævnte jeg det latinske navn i oplægget. Hvad de alle vejer aner jeg ikke, men du er velkommen til at undersøge det