/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
A-kasse som selvstændig!
Fra : llo
Vist : 2120 gange
100 point
Dato : 09-08-06 11:27

Er i tvivl om dette er nødvendigt, at tilmelde sig en a-kasse for selvstændige.
Alle jer der er selvstændig på fuldtid, er I medlem af en a-kasse? Fordele og ulemper?

Jeg har overvejet ASE, men med en månedlig indtægt på ca. 80.000,- kr. har jeg svært ved at se fordelen ved at ryge på dagpenge! I min branche er det nemt at finde arbejde.

Har en sygeforsikring inkl. livsforsikring, kritisk sygdom og tab af erhvervsevne.
Regner med at ville tegne en ansvarsforsikring, samt evt. en sygedagpengeforsikring og a-kasse. Men hvad er jeres erfaringer? (jeg har ingen ansatte).

llo

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 110 point
Dato : 09-08-06 11:32

Det er jo op til een selv, men jeg ville nok afvente arbejdsmarkedet, og se om, der sker ændringer, der gør arbejdsløshedskassen mere sansynlig, de sparede penge kan jo komme en god konto tilgode. Jeg er selv selvstændig og ikke medlem, har dog været medlem af både ASA og DANA.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 11:34

Hvis du ikke bruger alle pengene til ispinde, så kan det betale sig for dig selv at spare op - evt. i fast ejendom.
Husk lige, at når du bliver ældre, så er der måske ikke så mange der efterspørger dig.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-08-06 13:15

Jeg er selv medlem af ASE som selvstændig. Fordelen er jo hvis man bliver arbejdsløs, lukker sit firma eller af andre årsager bliver nød til at lukke.
Du kan også betale bidrag til efterløn og senere gå på efterløn hvis man ønsker det.
det er svært at forestille sig hvordan man har det når man bliver 60 år. I dag er man friks og arbejde er intet problem, men pludselig kan det vende.
Med den indkomst kan du selvfølgelig selv lave en opsparing som du så kan bruge hvis du bliver arbejdsløs. Jeg kan ike finde nogle ulemper ved at være medlem af ASE som selvstændig.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-06 15:14

Hvilken af dine ønsker blev det så til

http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=51465

Blev du bolsje-koger eller ??????

Du må jo have fået en god idé siden du kan tjene 80.000 kr. om måneden

Kommentar
Fra : llo

Dato : 09-08-06 15:49

Til Ans!

Nej, jeg blev ikke bolsje-koger, men derimod har jeg fået foden indenfor i en kanon-branche
Livet er skønt

llo

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-06 15:56

Godt for dig, så må man da håbe at branchen også er god om et år ellers får du problemer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-06 15:58

Citat
med en månedlig indtægt på ca. 80.000,- kr.

Har du fået "udbetalt" din første månedlige indtægt ?

Kommentar
Fra : llo

Dato : 09-08-06 16:04

jeg ved branchen er god om 1 år også, eftersom jeg har kontrakt på det - og ja, de første 77.700,- kr. indtog min firmakonto d. 31. juli 2006

llo

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-06 16:12

Du kan da ikke vide om branchen også er god om 1 år fordi du har en kontrakt.

Der er da meget, som kan ændre sig. Både til det positive, men også til det negative.

Godkendelse af svar
Fra : llo

Dato : 09-08-06 16:14

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-06 16:21

Jeg vil da håbe for dig at du får lagt nogle penge til side, da du ikke umiddelbart kan få understøttelse, hvis det viser sig, at kontrakten ikke "holder"

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 09-08-06 16:51

Selv tak og held og lykke i fremtiden.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 09-08-06 17:44

Forkert sted at spare. A-kasse kontigentet er jo fradragsberriget.

Kommentar
Fra : llo

Dato : 09-08-06 17:45

Til Ans!

Har du hørt om janteloven????