/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Veksling af valuta
Fra : Paulus1
Vist : 3587 gange
50 point
Dato : 08-08-06 20:38

Jeg skal snart på ferie i Tyrkiet.
Jeg er i tvivl om, om det bedst kan betale sig at veksle penge hjemmefra eller vente til vi er kommet derned.

Jeg betaler ikke vekselgebyr i min bank.

God råd modtages gerne :)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 20:44
Kommentar
Fra : topperwhopper

Dato : 08-08-06 21:37

Hvis du ikke skal betale vekselgebyr i din bank vil det bedst kunne betale sig for dig at du veksler inden du rejser, i forhold til at hæve med visa i automater. Du betaler ca. 30 kr. i vekselgebyr pr. gang du hæver i automat og du kan max hæve for 1600,- pr. gang.

Jeg rejser selv en del, men har altid hævet i udlandet i automater - da det er nemmere og fordi jeg ellers skal betale vekselgebyr i en bank.

Ellers skulle Forex i udlandet være rigtig billige at veksle hos - når man veksler i udlandet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-08-06 23:05

Vekselgebyrer er i reglen ret uinteressante. Det dyre er den overpris bankerne tager sig på kursen.
Det kan være slemt herhjemme men er i reglen meget værre i de fleste vesteuropæiske lande.

I visse lande betaler det sig ofte bedre at veksle lokalt. I nogle lande varierer vekselkursen meget med hvor man veksler. I Schweits veksler jernbanernes billetkontorer meget bedre end bankerne.I sydøstasiener det de små handlene man kan få en god kurs hos, men de kender ikke danske penge.

Jeg ved ikke hvordan det er med tyrkiske pund (Lire) , men gætter på at det bedst betaler sig at veksle i tyrkiet. Se i rejseburauernes vejledninger. De plejer at være godt orienteret.

Man kan vurdere en bank eller andet vekselsted ved at sammenligne deres købs og salgspris for samme valuta.

I lande hvor man kan hæve lokal valuta med et kreditkort er det som regel den mest fordelagtige måde. Normalt betaler man , den officielle pris + 1 %. Detil kommer at nogle kortudstedende danske banker også vil have et yderligere gebyr, når man hæver kontanter. Hos andre er det gratis.

Kommentar
Fra : ville5

Dato : 04-10-06 17:38

Det løner sig at købe valuta i Danmark !!!!