/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Vindmøller
Fra : prinsessenKanDe
Vist : 1068 gange
70 point
Dato : 30-07-06 22:30

Hejsa!

Er der et sted på Sjælland, så tæt på København som muligt, hvor der er et museeum med vindmøller.

Det er vigtigt at det er en vindmølle der virker endnu evt drejer rundt men ikke et must, men man skal kunne komme op i den.

Der er ekstra lir og bonus hvis man kan købe noget mel der.

Det skal være et sted der har åben lørdag eller søndag.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-06 22:39
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-06 22:41
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-06 22:44
Kommentar
Fra : prinsessenKanDe

Dato : 30-07-06 22:50

Den burde jeg havde set komme

Det skal være alle andre steder end lige frilandsmuseet, beklager, men tak for svarende.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 30-07-06 23:53

Der er Lumsås mølle:
http://www.kalundborg-odden.city-map.dk/city/db/416503080603.html

Det er dog ikke ret tæt på København.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 30-07-06 23:55

Hej prinsessenKanDe

Prøv dette link www.moellearkivet.dk/index.php?id=1000&mill=9 du kan også på denne side finde andre møller i landet.

Hilsen PPK

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 70 point
Dato : 31-07-06 00:17

Min svogers onkel har restaureret en mølle, oppe et sted i Nordvest Sjælland, jeg besøgte møllen sidste år på ferie, det er ikke et museum, møllen er åben og kører i weekender, du kan komme op i den, og jeg mener at melet kan købes, jeg kan skaffe nærmere oplysninger fra svogeren hvis det har interesse

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-07-06 06:15

Citat
Det skal være alle andre steder end lige frilandsmuseet, beklager

Se i de gule sider under møller, der finder du hundredevis af dem.

Kommentar
Fra : cgbl

Dato : 31-07-06 09:40

- desværre er Sjælland "fattig" paa arbejdende traditionelle møllerier, dette gælder baade vand- og vindmøllerne. Men der er en besøgsmulighed paa Kanehøj Mølle ved Skælskør, Løve Mølle nord for Slagelse, Ringsted Vindmølle og Nørre Jernløse Mølle - forøvrigt den gamle Sct. Peder Mølle fra voldene ved København........
Flere andre ligger desværre i "dvale", her bl.a. Skovsgaard Mølle og Bageri syd for Slagelse. Alle oplyste er vindmøller.
Hvorvidt der idag de paagældende steder ogsaa er salg af mølleriets produkter er usikkert, men ellers absolut et besøg værd.

hilsen
cgbl

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-07-06 17:52

Prinsessen tror åbenbart der findes en mølle på hvert gadehjørne.

Godkendelse af svar
Fra : prinsessenKanDe

Dato : 01-08-06 10:00

Tak for svaret o.v.n..

Du må gerne komme med en nærmer adresse.

Kommentar
Fra : cgbl

Dato : 01-08-06 21:42

- med henvisning til mit tidligere indlæg, er adresserne paa de nævnte møller saaledes:
Løve Mølle, Knudstrupvej 6, Løve, - nordvest for Slagelse,
Nørre Jernløse Mølle, Møllebakken 2, Nørre Jernløse, - ved Holbæk,
Kanehøj Mølle, Kanehøj Møllevej, Eggeslevmagle, - ved Skælskør,
Løve Mølle, Knudstrupvej 6, Løve, - nordvest for Slagelse,
Skovsgaard Mølle - pt. ude af drift, men et besøg værd, da denne ogsaa rummer et bagerimuseum.

Haaber at dette giver inspiration til en Søndagstur, - saa god fornøjelse!

hilsen
cgbl

Kommentar
Fra : cgbl

Dato : 01-08-06 21:46

- jeg glemte at nævne Ringsted Mølle, der ligger markant inde i Ringsted by, og er en del af museets aktiviteter.......
Ellers maa du tage turen til Fyn, eller endnu videre ud i verden: - helt til Jylland!!!!!!!!

nok en hilsen

cgbl

Kommentar
Fra : cgbl

Dato : 01-08-06 21:49

- jeg glemte at nævne Ringsted Mølle, der ligger markant inde i Ringsted by, og er en del af museets aktiviteter.......
Ellers maa du tage turen til Fyn, eller endnu videre ud i verden: - helt til Jylland!!!!!!!!
- og saa blev Løve Mølle nævnt 2 gange i tidligere indlæg - beklager.

nok en hilsen

cgbl