/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Fra lønmodtager til selvstændi
Fra : llo
Vist : 965 gange
300 point
Dato : 27-07-06 10:13

Min mand er lønmodtager, samtidig med han driver et firma ved siden af i sin fritid. Han vil nu gerne opsige sit lønmodtager-job, for at hellige sig sit firma 100 %, idet det kører rigtig godt.
På grund af denne beslutning er der nu opstået nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med. Jeg er godt klar jeg skal kontakte Skat, revisor mv., men jeg håber dog alligevel I vil hjælpe mig lidt på vejen!

1. Han skal have ændret sin forskudreg., og give et nyt skøn for virksomhedens overskud for 2006.
Pt. har han et befordringsfradrag pga. sit lønmodtagerjob. Når han bliver helt selvstændig, har han
en fast kontrakt som udlånt konsulent i f.eks. 6 mdr., hvor transporten er den samme som han kører
nu. Kan han så beholde sit befordringsfradrag på forskudsreg. eller er det helt anderledes, når man
er helt selvstændig? Bilen er vores private!

2. Hvad er den højeste topskat-procent? Hans årlige indtægt i virksomheden vil ligge på ca. 700-800.000 kr., så han må ligge i den helt høje ende!

3. Hvordan foregår det med skat osv. Hver måned trækker han løn ud af firmaet til sig selv (han er kun sig selv i et enkeltmandsfirma, som IKKE bruger virksomhedsordningen), ud af dem skal han betale skat og am-bidrag. Foregår dette med de 10 girokort fra Skat eller er det noget der skal udregnes hver måned?

4. Han er pt. reg. for angivelse af moms. Skal han også reg. for Skat - eller er det kun hvis han har ansatte?

5. Skal han også tilbageholde feriepenge og indbetale til feriekonto?

6. Han skal have anskaffet sig et mobilabonnement, samt internetforb. Er dette noget han kan trække momsen fra på?

7. Er det besværligt at bogføre hans løn, skat mv?

Tror vidt det var det hele i denne omgang.
Håber sådan I vil hjælpe mig :)

Mvh
Lone

Accepteret svar
Fra : Busken

Modtaget 310 point
Dato : 27-07-06 11:03

1) befordring til samme sted i så lang tid er samme regler som for lønmodtagere. Den kørsel han har til blandede steder kan imidlertid fratrækkes til en langt højere sats, husk at føre kørebog.
2) i hvilken kommune bor I? - ellers ca. 60 % - plus ambi (ca. 4% netto)
3) det forgår med de 10 girokort og intet andet, kun forskudsopgørelsen afgør om skattebetalingen bliver korrekt. Man kan dog, når revisor har beregnet skatten indbetale frivilligt helt frem til 30/6 året efter, der er forskellige beløbsgrænser for, hvor meget man kan indbetale hvornår - hvis der stadig er et efterslæb ender det som restskat, og hvis der er betalt for meget som overskydende skat.
4) ingen registrering udover at få ændret sit forskud
5) nej
6) højst sandsynligt, gem fakturaer mv. til revisor.
7) nej, for der er ingen løn mv at bogføre... *

*men - alt hvad der foregår på de konti og kontante beholdninger, der benyttes i virksomheden skal bogføres inklusive private hævninger og betalinger. Dette er især vigtigt, når man benytter virksomhedsordning. Du antyder, at han ikke hæver hele overskuddet, hvilket vel er rimeligt med den indtjening, og så bør man benytte virksomhedsordning til at udskyde noget af skatten.

I det hele taget antyder dine spørgsmål, at du har mange af de samme misforståelser, som de fleste lønmodtagere. At være selvstændig betyder IKKE at man kan give sig selv en løn og betale skat af den, man betaler løn af HELE overskuddet, også det man ikke hæver. Ens egen løn er IKKE et fradrag i firmaet.

Husk at få fagforening, sygedagpengeforsikring og erhvervsforsikring i orden.

Godkendelse af svar
Fra : llo

Dato : 06-08-06 22:12

Tak for svaret Busken.