/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Gruppeeksaminer afskaffes?
Fra : rwo
Vist : 668 gange
100 point
Dato : 27-07-06 00:08

Hvilken dato er det at disse afskaffes?

Hvilke uddannelsesinstututioner/niveauer vedrører dette?

rwo

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 110 point
Dato : 27-07-06 00:15

Hej rwo.

Du kan læse en masse om det her:

www.bevargruppeeksamen.dk

Mvh Dorthe

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-07-06 08:30

Senest i 2007 skal gruppeprøver være erstattet med individuelle prøver. De enkelte ministerier vil om et år gøre status på arbejdet med afskaffelse af gruppeprøver.
Du kan læse mere her: http://www.uvm.dk/05/gruppe.htm?menuid=641015

Ja der sker ting og sager på studiefronten. Der er ligeledes dømt "død" over den 40 år gamle 13-skala. Når sommerferien er slut, så starter den ny karaktergivning, efter 7-trinsskalaen..
Det betyder at mange fremover vil juble over karakteren 02, som er lig med bestået.

http://www.studieportalen.dk/artikler/mellemectsog13.php

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 28-07-06 00:45

hej Creamygirl...

Det var god læsning det med karaktererne også... synes ikke lige jeg kunne se hvem dette gælder for? Alle uddannelsesinstitioner, og så starter de i gymnasiet? eller?

rwo

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-06 00:48

Jamen 13 skalaen afskaffes over hele linien, så jeg går da ud fra, at det kommer til at gælde lige fra folkeskolen til de højere uddannelser.

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 28-07-06 00:53

ja... men det jeg mener er, at jeg da får lov at gøre min videregående uddannelse færdig med 13 skalaen, ikk?? så de nye der starter, starter op med den nye, og os der er igang gør færdig med den gamle?

Hvis du forstår

Jeg kan ikke finde info om det nogle steder...

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-06 01:06

Nååå ok, jamen der bliver jeg dig svar skyldig - for jeg er ikke 100 % sikker.

Dog ved jeg, at gruppe eksaminier ikke har været muligt for adskillige studerende, der stod midt i deres uddannelse. De er blevet eksamineret individuelt, på trods af at gruppeprøver først skal være helt væk i 2007. Så faktisk tror jeg ikke der skelnes til om man er midtvejs og blot mangler en del af sin uddannelse, heller ikke ved det nye angående karaktergivning.

Der står i linket, at den ny karaktergivning træder i kraft efter sommerferien, så mon ikke man må påregne at dette gælder alle, uanset hvor de er i deres uddannelse?!

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 28-07-06 01:08

ok.. det vil jeg lige få opklaret på instituttet imorgen...

Det er jo interessant..

rwo

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-06 01:20

Jeg er selv i gang med en leder uddannelse, og jeg af vide ved det første modul, at karaktergivningen ved næste modul sikkert vil blive efter den ny 7 trins skala.

Men ja, du må spørge dig frem, for gu er det interessant. Der er noget ved det nye der bliver svært at vænne sig til. Karakterne 8 og 9 bliver til et fælles 7 tal. Ligesom karakterne 11 og 13 bliver til en fælles 12'er. Det kan jeg ikke se er en forbedring, idet man jo godt ved, at der ved 13 skalaen skulle arbejdes mere for at få et 9 tal, end for et 8 tal. Det er i hvert fald min oplevelse *LOL*

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 28-07-06 01:25

ja.. lige præcis... men også at der ikke er så mange karakterer at få... egentlig er der kun tre "realistiske" karakterer 4, 7 og 10... altså dem som ikke er sindsyge og heller ikke vildt dårlige... men når der er færre karakterer, så mener jeg også, at der er mindre at stræbe efter...

vi ved jo allesammen at der er kæmpe forskel på at få 8 og 9... i hvert fald følelsen

rwo

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-06 01:27

Man kan jo håbe, at man kommer stræber mentaliteten lidt til livs - for den er godt nok ikke rar, hverken at have, eller være tilskuer til

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 28-07-06 01:33

når jeg nu skriver stræbe, så mener jeg ikke på den klamme måde... men en stræben (ivrig arbejdsindsats) for at få et godt resultat....

Men med færre karakterer, kan det værre at dette ikke ses på samme måde i sidste ende...

rwo

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-06 01:39

Jeg ved godt du ikke mente den klamme måde, og den stræben du omtaler er præcis også min pointe. Hvem gider gøre en ekstra indsats for at få et tal højere, hvis de føromtalte 8 og 9 alligevel giver det samme tal på eksamenspapierne.

Jeg er slet ikke så sikker på, at det er en forbedring vi får med 7 trins skalaen

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 28-07-06 01:41

fuldstændig enig !!!

Godnat!

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-07-06 01:47

Sov godt..

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 25-09-06 17:34

Tak for svaret vil.du.