/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Vibæk Mordene
Fra : Moras
Vist : 6181 gange
20 point
Dato : 13-07-06 22:54

Hej.

Kan det virkeligt passe at der ikke findes noget på nettet, om mordet på købmandsparret i vibæk ved
Bellinge i Odense.
Jeg mener det var i 1970 el. 1971 og blev vist aldrig opklaret...

Er der en eller ander her der ved noget om det.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 13-07-06 23:16

Hej Moras.

Som fynbo, var Vibæk mordet i min ungdom noget vi alle talte om.

Politiet havde flere mistænkte, bla andet et par af mine byesbørn, den købmand der tidligere havde forretningen m.m.
Jeg boede til leje hos købmanden der var under mistanke i 1972. ( Mener han idag er død)
En mordsag bliver aldrig henlagt, og det er da også en gåde at den ikke blev opklaret.
Barnet, deres søn, der overlevede må vel være omkring 38 år gammel i dag.

Om der kan søges på krim. eller lignende ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Kissan

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 14-07-06 00:16

Du må på biblioteket, her har man mikrofilm af diverse aviser.

Kommentar
Fra : Moras

Dato : 14-07-06 00:20

Hej Kissan.

Tak for din henvendelse.

Jeg var ikke så gammel dengang, men kan huske den megen omtale af de meget makabre mord.
Mener nu at deres søn må være ca. medio 40 idag, da jeg mener han var et par år ældre en mig... men jeg tager muligvis fejl.

Jeg har også hørt en anden teori, nemlig at det skulle have været en fingeret røveri.
Det kunne vel egentlig også godt passe, for hvorfor skulle morderen ellers gå op i soveværelset
og skyde konen bagefter? og hvorfor skulle han i det hele taget skyde?
Til teorien knytter sig at morderen var købmandens egen bror, med hvilken han havde et eller andet
mellemværende, og da politiet begyndte at snage i det, begik denne bror selvmord.

Om denne teori er sand ved jeg ikke, men det er det sidste jeg har hørt om sagen.
Den kunne måske også understøtte det fakta at sagen aldrig er blevet opklaret.

Venlig hilsen
Moras

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 20 point
Dato : 14-07-06 01:10

Teorien om at konen også blev skudt, var også at mordet blev begået af en, som de myrdede kendte, måske fordi købmanden havde råbt navnet på morderen inden han døde, blev konen også skudt, så det kunne meget vel være et familiemedlem, også det at den tidligere købmand, min husvært i Bellinge, der selvfølgelig var huskendt, og som jeg husker det, aldrig rigtig kom sig over at han i den grad var underlagt forhør og lokalbefolkningens sladder, samtidig havde han som andre købmænd på den tid ikke styr på kontanterne, og havde "glemt" kr 40.000,00 som politiet fandt. De andre fra min fødeby var alm. kriminele narkomaner. Din teori om en broder har jeg aldrig hørt om.

Godkendelse af svar
Fra : Moras

Dato : 14-07-06 09:09

Hej Kissan.

Ja vi kommer det nok ikke nærmere, men det har været interessant at høre din historie, da
du jo har været rimeligt tæt på må man sige.
Jeg selv er født og bor i Assens området, og kan derfor huske episoden ganske tydeligt.

Det lyder jo unægteligt mystisk med den anden købmand. Blev han renset?

Venlig hilsen
Moras

Kommentar
Fra : Moras

Dato : 14-07-06 11:30

Hej.

Dette er det eneste jeg har fundet om sagen:

http://www.norkrim.dk/Cases.aspx?case=53

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 14-07-06 11:46

Det er min opfattelse at politiet som i andre sager frafalder sigtelse på grund af manglende bevis, lokalt bliver en tidligere sigtet aldrig renset.

Historien om købmanden har jeg ikke fra ham selv, men fra en anden lejer i Bellinge, jeg stammer fra Haarby, men er født i Assens, og bor på 8 år i Hadserslev.

Dette mord bliver nok aldrig opklaret, mordvåbnenet er, som jeg husker det, heller aldrig fundet.

Fortsat god dag

mvh