/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
fugle vægt i et lukket rum
Fra : papspaps
Vist : 853 gange
20 point
Dato : 12-07-06 14:54

Hej syntes selv dette er et vanskelig spørgsmål som har givet talrige diskuseoner,

Ville det gi noget udslag på en vægt, hvis feks 500 fugle er inde i en lukket forseglet beholder,og alle fugle sider på gulvet når beholderen bliver vejet, ville vægten være den samme hvis alle fugle inde i samme lukket forseglet beholder fløj frit rundt,

håber på hurtig og seriøst svar

mvh PAPSPAPS

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 12-07-06 15:09

Kassen vejer mindst med flyvende fugle. Hvad evt. reaktions kraft fra deres vingeslag angår, så flytter det jo bare luften rundt i den lukkede beholder og skulle således ikke lave nogen resulterende kraft-påvirkning. Hvis fuglene ovenikøbet var i drille-humør og allesammen trykkede opad på loftet af beholderen, mens de fløj, ville resultatet også være at kassen gav mindre udslag på vægten, end hvis de bare fløj frit.

Kommentar
Fra : papspaps

Dato : 12-07-06 15:25

hvor forsvinder vægten hen på disse fugle så, troede kun det var i rummet eller et sted uden atmosfære at vægten ville "forsvinde" min teori er jo at ingen ting er vægtløs og når du er på jorden er du påvirket af tyngde kraften, så er ikke helt enig i dit svar, da de er inde i en lukket forseglet beholder ville vægten være den samme om de trykker på taget eller flyver rundt eller sider på gulvet, er dette korrekt eller er jeg helt på skovtur

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-06 15:33

Fuglene trykker ikke på luften, det er aerodynamiken i vingerne der bærer dem, altså kan de ikke vejes mens de flyver

Kommentar
Fra : papspaps

Dato : 12-07-06 15:42

aero dynamik hmm , ikke noget godt svar syntes jeg da aero dynamik er noget helt andet nemlig formers modstand over for vind alså former gennembrydnings kraft kan du sige, og spørgsmålet er jo når de er inde i en lukket forseglet beholder alså uden nogen påvirkning fra det der er udenfor,af atmosfærisk tryk og detslige ville vægten altid være det samme, ved godt det er teori for uden frisk oxygen ville fugle dø og alle vil ligge på jorden og veje men i teorien må det vel være rigtig eller hvad

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 12-07-06 15:43

Vægten af fuglene "forsvinder" ikke, men de bærer bare sig selv i luften med vingerne. Det kræver selvfølgelig energi, der til syvende og sidst varmer luften og beholderen op. Hvis du stiller dig op på en badevægt og hopper op, vil vægten heller ikke vise noget, sålænge du er "flyvende". Derimod vil den vise temmeligt meget mere mens du er ved at sætte af, og mens du er ved at nedbremse dit fald tilbage. Men hvis du kan baske med vinger og sætte af vha. luften i sted for badevægten, så vil den bare registrere nul og niks, såsnart det er vingerne og ikke vægten der bærer dig.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-07-06 16:01
Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 20 point
Dato : 12-07-06 16:02

Jeg vrøvler
Her er den :
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=8576_2
Gambrinus

Kommentar
Fra : papspaps

Dato : 12-07-06 16:02

syntes dette var et godt svar men he he hvis vægten hænger over dit hoved feks i en kran og du hopper op ned inde i beholderen og din tyngde(din vægt) ikke er nok til at få beholderen i bevægelse ville skalaen på vægten så gå op ned nej vel der er kun hvis ting bevæger sig at vægten øger og stiger

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-07-06 16:07

Hvis man står i en elevator, der pludselig styrter ned mod kælderetagen.
Hjælper det å at hoppe ?
Eller vil man under alle omstændigheder komme til at fylde ca. 1.9 kvadratmeter ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 12-07-06 16:09

"Denne trykforskel forplanter sig til flyets krop, hvor den trykker nedad med en kraft svarende til fuglens vægt." Således står der i Gambrinus link. Men det er da noget fordrukkent vrøvl. Som jeg skrev tidligere vil det bare resultere i i at luften bliver flyttet lidt rundt i kabinen. Medmindre fuglen flyver meget tæt på gulvet. Og selv da vil det kun være meget lidt af den samlede reaktionskraft der vil registreres af vægten. Det er sgu ikke første gang at Illustreret Videnskab har skrevet noget ævl.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 12-07-06 16:14

Ikke korrekt: Hvis du tager et SAM-missil der vejer 100 kg og stille det med spidsen nedad på en badevægt, vil vægten vise 100 kg. Enig? -Prøv så at tænde for svinet, og aflæs badevægten.....

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 12-07-06 16:20

Sidste var selvfølgelig angående bevægelse eller ej. Badevægten forudsættes stærk nok til at tåle mosten, og misilet forudsættes ikke at vælte og flyve over i nærmeste sommerhus. Når badevægten er trykket ned af missilets reaktionskrsft, og alting har indstillet sig i balance, så er der ikke nogen bevægelse, men vægten vil vise mere end 100 kg.

Vi kan også prøve at vende missilet om: Lige når det tændes, vil vægten vise lidt mere, pga. udstødningsgassernes tryk. Men når fuglen er fløjet, vil badevægten vise nul.

Kommentar
Fra : papspaps

Dato : 12-07-06 16:23

takker gambrinus for dette fantastiske svar med linken til illustreret og syntes at jeg vil lukke ned for denne interesante diskusion her og siger gambrinus er kongen HU HU og så det lange HURRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRA

Godkendelse af svar
Fra : papspaps

Dato : 12-07-06 16:30

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-07-06 16:34

Og så FEM stjerner !
Jeg rødmer
Gambrinus