/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Hvad gør man, når man skal lukke firmaet~
Fra : may
Vist : 1971 gange
50 point
Dato : 13-08-01 17:32

Hejsa

Er der nogen der kan hjælpe mig, med nogle gode links, til hvad man gør, når man skal lukke et firma?
Her tænker jeg bla. på hvad man gør regnskabsmæssigt, med inventar - hardware osv. Hvordan finder man ud af hvad det er værd????

Håber du kan hjælpe mig!

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 60 point
Dato : 13-08-01 17:26

may wrote:

> Er der nogen der kan hjælpe mig, med nogle gode links, til hvad man gør,
> når man skal lukke et firma?

Desværre, nej.

> Her tænker jeg bla. på hvad man gør regnskabsmæssigt, med inventar -
> hardware osv. Hvordan finder man ud af hvad det er værd????

Prøv at tjekke den blå avis m.v.
Og husk at klippe relevante annoncer med dato ud.

Er det mere værdifuldt, kan en ekstern vurdering være en mulighed,
men kun hvis det er ca 50 - 100.000 kr.

Og der er ikke moms ved virksomhedsophør, men husk, det skal ske
på en gang (ikke sælge PC'en til en, og fjorten dage efter inventar).

Og sælger du det ikke til "andre" er det overført - solgt til privat,
og du skal beskattes af værdien ved ophør, som indtægt i virksomheden.

Og, bare for et tjek, har du betalt alle kreditorer ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-08-01 17:28

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3B77FF8E.A94CE5AB@post1.tele.dk...
> may wrote:

KLIP

>
> Og, bare for et tjek, har du betalt alle kreditorer ?
>

.... og er du medlem af ASE eller DANA, så husk også dem.

mvh
Bjørn

TYVERI: http://www.wap.hamatec.dk/campion
Sælges: http://www.wap.hamatec.dk/bmw

Kommentar
Fra : may

Dato : 13-08-01 19:22

Hej Erik

> Og der er ikke moms ved virksomhedsophør, men husk, det skal ske
> på en gang (ikke sælge PC'en til en, og fjorten dage efter inventar).

Mener du hermed, at man ikke skal betale moms for f.eks. en computer, hvis den overgår til privat, ved lukning?
For Told og skat fortalte mig så sent som idag, at jeg skulle betale 80% af købsbeløbet tilbage. (undrede mig også lidt *S* )

Kommentar
Fra : may

Dato : 16-08-01 12:05

Jeg får fortalt af Erik, at det han skrev kun gælder hvis man sælger virksomheden videre. Altså ikke hvis man bare lukker firmaet!

Godkendelse af svar
Fra : may

Dato : 16-08-01 12:09

Tak for svaret Erik G Christensen.

Kommentar
Fra : tommybach

Dato : 16-04-02 15:06

Angående computer, så bliver den betragtet som et tab rent skattemæssigt når firmaet lukker den overgår til privar brug. Den kan så fratrækkes som "tab" på selvangivelsen. Normalt afskives den med 30% pr år men når firmaet lukker overgår den til privat brug. Jeg har prøvet det