/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Trække penge ud af firmaet..
Fra : llo
Vist : 4253 gange
200 point
Dato : 14-06-06 09:58

....til egen løn!!

Jeg blev selvstændig den 15. maj 2006, ved siden af har jeg beholdt mit fuldtidsjob.
Da jeg startede firmaet op, fik jeg selvfølgelig ændret min forskudreg. Jeg har lavet et skøn for firmaets omsætning resten af året. Hermed blev mit månedlige fradrag væsentlig mindre til mit fuldtidsjob, idet SKAT har oplyst mig om, at mit månedlige fradrag er faldet pga. jeg derigennem betaler min skat vedr. mit firmas omsætning. Foruden dette betaler jeg selvfølgelig arbejdsmarkedsbidrag, på de tilsendte girokort.

Mit spørgsmål er så nu;
Når jeg trækker penge ud af mit firma, en slags løn til mig selv, skal jeg ikke tænke på at betale skal af dem, vel? Jeg kan vel trække alle de penge ud jeg vil, selvfølgelig kun op til skønnet, idet jeg automatisk betaler skat af skønnet hver måned igennem mit fradrag.
Er dette korrekt forstået?

Jeg ved ikke om det er en forholdsvis ny regel, at man mister noget af sit månedlige fradrag ved firmaopstart, for nogle siger jeg SKAL betale skat af pengene så snart jeg hæver dem. Men så kan jeg ikke se hvorfor jeg har fået mindre fradrag pr. måned.

Håber nogle har en god forklaring!

Jeg kører IKKE virksomhedsordning, selskab eller lign. Mit firma er et helt alm. enkeltmands.

Lone

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 14-06-06 10:41

Du kan f. eks. hver måned hæve det skønnede overskudsbeløb. Du betaler løbende skat ved at du har et reduceret fradrag. Når året er gået, laver du dit årsregnskab for firmaet, og det medtages på den udvidede selangivelse.
Du modtager senere årsopgørelserne fra SKAT. Heri indgår alle dine indtægter og den skat der er trukket hos din arbejdsgiver.
Både det trukne arbejdsmarkedsbidrag og din løbende indbetaling af bidrag bliver modregnet på opgørelsen af arbejdsmarkedsbidraget.
Held og lykke med firmaet.
Vagn

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-06-06 10:56

Hej Lone

Tillykke med dit eget firma. det er meget klogt at beholde dit almindelige arbejde i en opstart periode.
For at svare meget kort på dine spørgsmål er svarene: nej, ja.

Du må hæve lige så meget du vil til eget forbrug. Du må overtrække kassekreditten (hvis du må for dit pengeinstitut). Du betaler skat af firmaets overskud, når du laver årsregnskab. Den skat du betaler i dag er ud fra det over-/underskud du har oplyst til skattevæsenet. Hvis firmaet giver overskud skal du betale skat selv om du ikke hæver noget til dig selv. Dit eget firma er en ting og dig privat er en anden ting. Du kan lave en konto der hedder: hævet privat eller tag pengene fra en konto der hedder: egen kapital, det må du selv om.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 14-06-06 11:45

Det er jo meget godt, at have kandu.dk i baghånden, men et så vigtigt spørgsmål, ville jeg godt nok spørge min revisor om (det er bla. det han/hun får sine betaling for).
Der er bla. sådanne spørgsmål, din revisor kan/skal svare på (eller finde svaret).

Jeg tror ikke, at du har været så dum, at du har startet virksomhed op, uden at have en revisor.

Held og lykke med virksomheden.

MVH

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-06-06 13:15

Til viskinge

Det er ikke med dum at være at starte en virdksomhed op uden at betale en masse penge til en revisor.
det kræver ikke det store kendskab til regnskab, momsregnskab m.m. for at starte en virksomhed op.
Jeg har selv kørt i 20 med egen virksomhed uden revisor og uden at bruge tid på at lave "budgetter" som mange bruger alt for mange timer på. Er man i tvilv kan man ringe til skattevæsenet, toldvæsenet og du får altid et svar.
Spar de dyre revisorer og advokater.

Dette var bare en kommentar til dit indlæg.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 200 point
Dato : 14-06-06 15:38

Hej llo

Når du ikke anvender virksomhedsordningen, selskabsform mv. bliver du beskattet personligt - hvad betyder det så? Når året er gået bliver der opgjort et skattepligtigt resultat af virksomheden, det kan være et overskud eller underskud. Det er dette resultat er afgør hvor meget du skal betale i skat. Hvis beløbet er væsentligt større eller mindre end din forskudsregistrering, bør du lave en vejledende beregning på SKATs hjemmeside ved årets udgang - så ved du om du skal betale mere i skat end der er afholdt i dit månedlige fradrag jfr. skattekortet. Dine månedlige hævninger påvirker således ikke skatten - det er virksomhedens skattepligtige resultat der er det afgørende. Derfor skal du heller ikke afregne skat o.lign. som ved en almindelig lønudbetaling. Sørg for at likviditeten kan bære dine hævninger og en eventuel restskat.

Så en opsummering: Du kan hæve penge uden at skulle afregne skat når du holder dig til det forskudsregisreret beløb. Skatten bliver afregnet over dit nedsatte fradrag da du sideløbende er lønmodtager. Hvis du IKKE var lønmodtager skulle du indbetale skatten via girokort fra SKAT.

Mvh. Ampere

Godkendelse af svar
Fra : llo

Dato : 16-06-06 09:03

Tak for svaret ampere. Du har virkelig styr på reglerne og er god til at give mig nogle gode svar :)

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-06-06 19:18

Hej llo

Det er rart at du kan bruge besvarelserne

Mvh. Ampere