/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Bogføring af egen løn
Fra : llo
Vist : 1840 gange
300 point
Dato : 18-05-06 10:13

Jeg er lige startet som selvstændig ved siden af mit fuldtidsjob, hvilket jeg er godt igang med.
Dog er jeg stødt på et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.
Af bogføringsprogram har jeg valgt E-conomic. Jeg er kontoruddannet, men er dog lidt i tvivl omkring et par bogføringsspørgsmål.

1. Når jeg sender en faktura, bliver jeg spurgt om den skal bogføres med det samme eller jeg vil vente. Hvilken betydning har det om jeg venter?

2. Når jeg skal overføre løn til mig selv, skal jeg via kassekladen debitere egenkapitalen og kreditere banken. Dernæst kan jeg frit overføre beløbet fra min firmakonto til min privatkonto. Men skal der ikke ligge et bilag på det? Hvilke?

3. Da jeg fik ændret min forskudsreg. hos kommunen, fik jeg girokort til AM-bidrag, men samtidig faldt mit månedlige fradrag (til mit fuldtidsjob) med 6400,- kr. Jeg fik forklaret jeg betalte B-skat igennem mit fradrag. Jeg har ikke hørt om andre der oplever dette - er det en ny lov?? Indtil nu taber jeg faktisk penge på at være startet op...!!!

4. Når jeg trækker penge ud af virksomheden, skal jeg vel så ikke tænke på skatten, eftersom den går ind under mig fradrag. Jeg skal så kun tænke på Am-bidrag og moms??

5. Hvad er forskellen på årsregnskab og selvangivelsen - er det ikke det samme? Hvornår kontakter man revisoren med henblik på dette?

6. Min mand er ikke medejer af min virk, så han skal vel udfylde sin selvangivese som normalt?

7. Ved årets slutning skal man betale virksomhedsskat af virksomhedens overskud (16%). Bliver dette trukket pr. 1/1? Kan det ikke bedst betale sig at hæve hele overskuddet, således man ikke skal betale skat 2 gange af de samme penge?

Det var vist det hele. Håber I kan hjælpe, da jeg ikke vil kontakte revisoren mere end højst nødvendigt.
Håber på et hurtigt svar.
Mvh
Lone

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 18-05-06 10:39

Kontakt din revisor!!!!!!

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 18-05-06 10:54

hej

jeg ville kontakte min revisor, og jeg er sikker på at han/hun kan hjælpe dig med alle disse spørgsmål.

hvis du bor i nærheden af rødekro kender ejg en som måske vil hjælpe dig.

jan

Kommentar
Fra : llo

Dato : 18-05-06 10:55

Tak for dit svar - det kunne jeg også selv have fundet på!
Lad dog være med at svare, hvis du ikke har et ordentlig svar!
Er kun interesseret i at høre fra dem, der har forstand på bogføringen mv., og ikke de der karl-smart bemærkninger!

Lone

Kommentar
Fra : llo

Dato : 18-05-06 10:57

Hej Bovbasse!

Det ville bare være rart at spare penge på revisoren, derfor håber jeg på lidt hjælp herigennem.

Jeg bor i i storstrøms amt :( - men ellers tak for hjælpen :)

Lone

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 300 point
Dato : 18-05-06 11:45

Hej llo

1. Jeg kender ikke dit bogføringsprogram, men jeg tror ikke at det har nogen indflydelse hvornår du bogfører - det vigtigste er at fakturaen bogføres med fakturadatoen og ikke bogføringsdatoen.

2. Du behøver ikke et bilag når det er personlige hævninger, men du kan da godt bruge et dagsdato bilag, hvis du ønsker - ellers brug udskrift fra banken til at bogføre efter. Det vigtigste er at du bogfører korrekt over egenkapitalen som du selv har anført.

3. På din forskudsregistrering har du nok angivet et forventet overskud - det er skatten af dette overskud der bliver taget højde for på det nye skattekort. Alternativt skulle du beholde dit gamle skattekort og istedet hver måned indbetale B-skat. Det bør gå ud på et.

4. Når du trækker penge ud af virksomheden, skal du IKKE tænke på ambi eller moms. Moms er kun relevant når du trækker varer ud, her skal du huske at du skal føre beløbet inkl. moms - afhængig af hvilke varer du sælger, kan der være nogle skattetekniske krav til hvor meget du SKAL bruge privat, fx. bliver du automatisk beskattet af et grundbeløb hvis du sælger dagligvarer uanset hvor meget du reelt bruger privat.

5. Årsregnskab og selvangivelse er ikke det samme. Årsregnskab kan deles op i et regnskab og et skattemæssigt regnskab. Det skattemæssige regnskab viser det skattepligtige resultat, hvorimod et regnskab ikke tager højde for de skattemæssige regler men baseres på Årsregnskabsloven. Selvangivelsen udfyldes på baggrund af det skattemæssige årsregnskab. Hvis du skal have assistance fra en revisor, kan du ligeså godt finde en allerede nu - en registreret revisor er rigeligt - men prøv at indhente tilbud fra et par stykker også gerne statsautoriserede rev.

6. Ja, din mand udfylder sin selvangivelse på normal vis, men I modtager først jeres årsopgørelse når begge selvangivelser er indleveret/indberettet.

7. Du betaler ikke virksomhedsskat hvis du driver virksomheden via personlig beskatning. Virksomhedsskatten på 28% er kun relevant hvis du anvender virksomhedsskatteordningen eller kapitalafkastordningen og derved sparer op i virksomheden. Det kræver at du kontakter en revisor for at finde ud af hvilken for af de tre der bedst kan betale sig for dig. Du kommer aldrig til at betale skat to gange af de samme penge...

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-05-06 13:38

Det er meget svært at svare på alle de spørgsmål her på siden.
Jeg har kørt selvstændig firma i 20 år uden at lave budget og har selv lavet monsregnskab, skatteregnskab m.m. der er også noget skatteteknisk i eget firma med hensyn til fradrag m.m.
Jeg kan evt. hjælpe dig telefonisk, ad det er meget lettere end at skrive.
Send mig en mail til følgende adresse så du kan få mit telefonnummer:
hawaii snabel a sol punktum dk.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-06 14:33

Hvis det er et personligt ejet firma , altså ikke aps eller lignende form" er firmaet og du selv en og samme juridiske enhed. Der er ikke moms skat eller sådan noget fordi du overfører penge til dig selv.

Det eneste sted du skelner mellem dig selv og firmaet er i bogholderiet. Det er alene for at kunne konstatere firmaets årsresultat, som der skal svares personlig indkomstskat af. Man kan dog få lov til at udskyde skatten ved at spare op i firmaet. Det er virksomhedsordningen, som du kan vælge eller lade være med.

Grunde til at vælge virksomhedsordningenkan være, at firma har brug for pengene til investering i driftsmidler,eller at du ønsker at udjævne et godt resultat over flere år for at minimere topskatten.

Kommentar
Fra : llo

Dato : 19-05-06 17:30

Hej Ampere!

Tusind tak for dine svar. Det var virkelig noget jeg kunne bruge - og ikke mindst forstå :)

Jeg troede bare man skulle betale virksomhedsskat af overskuddet ved årets slutning, men det er så åbenbart en ting jeg har fået forkert ind!!

Jeg har dog bare stadig lidt svært ved at forstå forskellen på et årsregnskab og selvangivelsen. Jeg ved regnskabsåret slutter den 31/12. Men hvad sker der så? Skal jeg så indsende resultatopgørelsen til Told og Skat? Selvangivelsen skal jo først anvendes til foråret!! Ja, måske er det bare mig der er lidt dum, men jeg kan ikke helt se hvornår de to ting skiller! Ved du mon det?

Ellers vil jeg sige dig tusind tak for hjælpen - du er min store helt :)

Mvh
Lone

Kommentar
Fra : llo

Dato : 19-05-06 17:32

Hej Ampere!

Tusind tak for dine svar. Det var virkelig noget jeg kunne bruge - og ikke mindst forstå :)

Jeg troede bare man skulle betale virksomhedsskat af overskuddet ved årets slutning, men det er så åbenbart en ting jeg har fået forkert ind!!

Jeg har dog bare stadig lidt svært ved at forstå forskellen på et årsregnskab og selvangivelsen. Jeg ved regnskabsåret slutter den 31/12. Men hvad sker der så? Skal jeg så indsende resultatopgørelsen til Told og Skat? Selvangivelsen skal jo først anvendes til foråret!! Ja, måske er det bare mig der er lidt dum, men jeg kan ikke helt se hvornår de to ting skiller! Ved du mon det?

Ellers vil jeg sige dig tusind tak for hjælpen - du er min store helt :)

Mvh
Lone

Kommentar
Fra : llo

Dato : 19-05-06 17:34

Hej hawaii7!!

Også tusind tak for din mail - det er bare så skide sødt af dig, at jeg må ringe til dig. Men jeg syntes efterhånden jeg har fået svar på stort set alle mine spørgsmål i denne omgang. Men jeg tillader mig at gemme din e-mail adr., hvis jeg skulle få store problemer. Håber det er okay?

God weekend :)

Mvh
Lone

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 20-05-06 13:56

Hej Lone

Godt at mit indlæg var nogenlunde forståelig

Det er et krav jf. mindstekravsbekendtgørelsen at der skal laves et skattemæssigt årsregnskab. De tal der fremkommer i dette regnskab skal bruges til selvangivelsen. Forskellen ligger i at tallene i selvangivelsen ikke giver SKAT den store oplysning, derfor skal der udarbejdes et skatteregnskab med en resultatopgørelse, balance og noter. Det skattemæssige regnskab indsendes sammen med din udvidet selvangivelse, du skal dog være opmærksom på at dette ikke længere skal gøres fra indkomståret 2006 som udgangspunkt. Istedet er der fra og med indkomståret 2005 blevet indskærpet nogle oplysningskrav som vil fremgå af den udvidet selvangivelse side 4. At dit regnskabsår slutter den 31.12 har ikke nogen indflydelse på indsendelse af regnskabet, da du bare skal sende det sammen med selvangivelsen for 2005.

Det skattemæssige regnskab giver SKAT mulighed for at vurdere om der skal foretages en kontrol af nogle poster, fx. straksafskrivning af småanskaffelser.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 20-05-06 14:06

Hej igen Lone

Med hensyn til virksomhedsskat er det som sagt kun aktuelt hvis du vælger virksomhedsskatteordningen, kapitalafkastordningen eller driver virksomheden i selskabsform (selskabsskat). Når du bliver beskattet personligt af virksomhedens resultat, er der indregnet en skat i dit skattekort som tidligere omtalt. Hvis virksomhedens resultatet bliver bedre end det du har angivet på forskudsopgørelsen, har du mulighed for at foretage en ekstra indbetaling - tidspunktet for denne ekstraindbetaling afhænger af, hvor meget der skal indbetales - hvis den er "helt gal" i forhold til til forskudsopgørelsen bør du indbetale inden årets udgang - og ellers har du mulighed for at foretage indbetalingen i året efter indkomståret, men så vil du blive afkrævet et tillæg

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=149722

ampere

Godkendelse af svar
Fra : llo

Dato : 20-05-06 17:31

Tak for svaret ampere.