/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Sekundær produktion
Fra : lottemn
Vist : 1194 gange
500 point
Dato : 17-05-06 17:46

Se venligst mit spørgsmål om kulstofkredsløbet.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 17-05-06 21:54

Grundlaget for hele diskussionen er Solen som energikilde. Solen danner grundlag for, at energi findes i naturen og får ting til at gro, er i den mad man spiser og dermed grundlag for den sekundære produktion. (koen)

Først sol, så græs og derefter en ko som spiser græsset, og endelig os som spiser koen.

mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 500 point
Dato : 17-05-06 22:59

Hej, her er en god beskrivelse:

<<<
Fotosyntesen er en unik proces, hvor uorganiske forbindelser omdannes til de organiske forbindelser, der er byggestenene i alt levende. Ved fotosyntesen omdannes kuldioxid og vand til sukkerstof ved hjælp af energi fra sollyset. Sukkerstoffet bruges til at danne cellernes andre vigtige forbindelser som aminosyrer, proteiner og fedtstoffer. Resultatet af fotosyntesen er, at cellerne
vokser og deler sig. Fordi dette er første led i produktionen af organisk stof kaldes det rimærproduktion. Når de organismer, der spiser planterne vokser, kaldes det sekundær produktion.
<<<

Der står en masse mere i den her (jeps endnu et link):

http://www2.dmu.dk/1_viden/2_Publikationer/3_temarapporter/rapporter/87-7772-476-3.PDF

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 31-05-06 16:02

Hej lottemn, hjalp det eller leder du stadig?

Mvh. Lars

Godkendelse af svar
Fra : lottemn

Dato : 31-05-06 17:24

Tak for svaret lawitt.
Du får pointene for en udmærket hjælp (havde dog håbet på lige det!!) og for at spørge om det var svar nok.
Var til eksamen i dag. Krydsede at hvad der kunne krydses for, at det ikke blev økologi.
Og hvad trak jeg. Netop sekundær produktion. Fik 9, så et eller andet har jeg da forstået.
Lotte

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 31-05-06 17:38

Hej Lotte, selv tak. Jeg er glad for at svaret trods alt hjalp dig.

Karakteren 9 gives jo for den gode præstation, der ligger lidt over middel så det er da flot!

Mvh. Lars