/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Vandkredsløbet
Fra : lottemn
Vist : 1456 gange
500 point
Dato : 17-05-06 17:44

Se venligst mit spørgsmål om kulstofkredsløbet.
Det er den samme slags viden jeg søger.

Lotte

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 17-05-06 18:12

Er det bare hvordan det bevæger sig rundt?
Altså fra sky, bliver det til regn, som falder og siver gennem jorden ned i grundvandet, eller ud i søer og have. herfra fordamper det så.... og sådan går det rundt... var det bare det?

Kommentar
Fra : lottemn

Dato : 17-05-06 18:27

Det var da en beskrivelse jeg kunne forstå.
Mangler lidt mere (som jeg ikke ved hvad er)
Har skrevet nogle stikord ned omkring primær og sekundær forurening?

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 17-05-06 19:08

Haha... prøvede også at gøre det så enkelt som muligt jo... =)
Hmm... kan desværre ikke svare dig på hvad det er, men et gæt ville være, at det var nogle af de ting vi forurener med, der kommer ind i kredsløbet, men forsvinder igen i løbet at turen. Men som sagt... er kun et gæt! Men det kan måske også være andre naturlige stoffer, der kommer ind og ud af kredsløbet, som det hentyder til?

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 17-05-06 22:07

Hej, igen ved jeg godt du sagde helst ingen links men tror du kan få stor fornøjelse af denne her (til flere af dine spørgsmål):

http://www2.dmu.dk/1_viden/2_Publikationer/3_miljobib/rapporter/MB05.pdf

Søg f.eks på 'kulstofkredsløb' eller 'sekundær' i dokumentet

Selv jeg kan forstå det så det er nok ikke helt galt

Mvh. Lars

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 500 point
Dato : 17-05-06 22:16

Også her er det solen som holder hele processen igang. Vandet cirkulerer mellem skyer, søer, vandløb, grundvand og havet. For kredsløbet gælder en vandbalance, som forenklet kan udtrykkes: Nedbør = fordampning + overfladisk afstrømning + grundvandsafstrømning.

Vandet stiger op fra havet bliver til en sky, og giver regn som kommer ned i jorden som grundvand, vi pumper det op til drikke vand og leder det herefter igen ud som kloarkvand. Mængden af vand kan man sige er konstant (Sådan ca.)

Tænk, hvordan kan du sige at økologi er kedeligt

Godkendelse af svar
Fra : lottemn

Dato : 18-05-06 18:03

Tak for svaret qfha.
Tror jeg finder økologi kedelig, fordi jeg ikke helt forstår det.