/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
kulstofkredsløbet
Fra : lottemn
Vist : 7079 gange
500 point
Dato : 17-05-06 17:42

Skal snart til eksamen i biologi niveau C hf.
Har det svært med økologien (synes det er kedeligt og der af den manglende interesse)
Har foreløblig 3 spørgsmål, som jeg stiller ad 3 gange.
Det jeg søger er viden om kulstofkredsløbet. Ikke som en tegning, men mere i store træk, hvad det går ud på. Gerne med nogle "kloge" ord, der er kort forklaret.
Helst heller ikke med links, der skal læses, men mere som en kort redegørelse.

Lotte

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 17-05-06 18:10

Kan da give dig det aller aller mest simple:
Menneskene udånder CO2, som planterne optager og omdanner til O2 - ilt, som vi så igen optager og omdanner til CO2 osv osv osv =)
Det er den meget enkle version af det! =)

Kommentar
Fra : lottemn

Dato : 17-05-06 18:23

Er det ikke fotosyntese/ respiration?

Kommentar
Fra : Frk-Anna

Dato : 17-05-06 19:06

Jo fotosyntese og respiration indgår også... men det jeg skrev før, var bare et allermest enkle.

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 500 point
Dato : 17-05-06 20:35

Hej, jeg ved godt du sagde helst ingen links men synes det her forklarer det mest enkelt og ligetil (det er egentligt bare en kort redegørelse):

http://www.dmu.dk/Forstå+miljøet/Luft/CO2+ven+eller+fjende/Nutidens+globale+kulstofkredsløb.htm

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 17-05-06 22:05

http://www.frberg-hf.dk/fagene/otto-geo/klimatologi/kuldioxid_kredslob.htm

Jeg synes også dette link giver en bedre forklaring end det vil være mulig for os at gøre her.
mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : lottemn

Dato : 18-05-06 17:56

Tak for svaret lawitt.
Så blev det alligevel et link, men (heldigvis) uden alt for mange detaljer.