/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Hjælp til pige på 19 år
Fra : snusi
Vist : 825 gange
200 point
Dato : 15-05-06 21:13

Min datter bliver mere og mere overvægtig. Jeg laver sund mad, men hun spiser meget af det, og bagefter spiser hun slik og drikker cola på værelset.
Hun gider ikke motionere, hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende?
Jeg synes det er synd for hende, og jo mere vægten stiger, jo sværere har hun vel ved at komme igang med at motionere.

snusi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-06 21:21

undskylder lige på forhånd bemærkningen her - men:

hvis din datter bor hjemme og ikke har arbejde så bestemmer du jo om der må være slik og cola i hjemmet !

Men bortset fra det - kan du snakke med hende ???? Der er noget der ikke er helt godt hvis hun trøstespiser på sådan en måde jo. For at undgå det skal det erstattes med noget der er bedre - og ikke mindst sundere

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 15-05-06 21:26

Du behøver ikke undskylde
Nu er hun jo 19 år så jeg kan ikke helt bestemme over hende mere. Det er ikke sodavand og slik af vores hun spiser/drikker. Hun køber det jo selv.
Vi kan fint snakke sammen, og gør det også, men det slanker hun sig ikke af.
Jeg går selv to lange ture (har to hunde) hver dag, men hun har ikke lyst til at komme med.

snusi

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 15-05-06 21:28

Sorry, men det er kun hende selv der kan vælge. Du kan vælge at lade dig trække rundt i manegen og forsøge at hjælpe. Eller du kan foreslå hende slankedoktor/Weigtwatchers/vægtkonsulenterne. Motionscenter. Men det er hendes valg, desværre ikke dit.

KH en massivt overvægtig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-06 21:37

metteto - du har delvis ret - men det er ikke sikkert det er gået op for pigen

snusi - er det så meget at hun er fed ??? Eller har du evt nogle idealer hun ikke matcher ??

Jeg må indrømme at jeg ikke kan være med i "idealmålene" - det er jo de rene tøjstativer med pynt

Kommentar
Fra : CamillaSkou

Dato : 15-05-06 21:45

Hej med dig :)
Jeg er selv 15 år gammel og ved udemærket hvor svært det kan være at modstå de forskellige fristelser samfundet tilbyder.
Jeg drikker da også selv cola og spiser slik ind i mellem, men gør det bare ikke på den overdrevne måde.
Egentlig vil jeg mene at du ikke kan gøre noget. hvis du har formandet hende om hvor usundt det er, så er det vel op til hende selv om hun vil leve et sundt eller usundt liv. med tiden bliver hun garanteret træt af at være stor og indser at tiden er inde?

det er vist det klogeste jeg har at tilføje ;-) hehe

Med venlig hilsen
Camilla Skou, 15 år

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 15-05-06 21:55

Din datter er garanteret selv ked af at være overvægtig?? og har nok også dårlig samvittighed over

for sig selv, når hun spiser slik mm. En mor siger altid noget kedeligt vil hun sikkert også mene, ken-

der det var mine egne unger, så derfor var det måske en ide, at tale med hende om det en gang for

alle, og så foreslå hende, at hun går til vægtkontrol hos lægen istedet for selv at skulle fastsætte en

ugentlig dag, sådan en kontroldag bliver nemt udsat når synderiet har taget overhånd. Ikke fordi

jeg syntes hun skal have medicin, men det at skulle konfronteres med vægten hos lægen, kan

hjælpe rigtigt meget.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 15-05-06 22:02

Ja jeg ved at det bliver svært, men jeg kan ikke klare at se på det mere. Samtidig med at vægten stiger, bliver hun mere og mere ked af det.
Hun er 162 cm høj og vejer 72 kg.
Der er flere der har spurgt hende og også mig om hun er gravid, da hendes mave er meget stor. Hun er IKKE gravid og hvor er det synd for hende at de spørger, så må de hellere spørge mig.
Jeg ved også at hun, i sidste ende selv bestemmer, men jeg vil gerne prøve at give hende et lille skub i den rigtige retning.
snusi

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-05-06 22:03

Et lille billedsprog.
Når jeg løber efter min hund løber den længere væk og syntes det er interessant.
Står jeg stille eller finder på noget andet kommer den hen til mig og vi kan "snakke".

Prøv at lade som ingenting og virk ligegyldig omkring spisningen. (dog stadig alm. sund mad)
Måske kan i på et senere tidspunkt snakke "løst" om vægt og størrelse i al almindelighed uden at det bliver en formaningstale.
Store børn elsker at frigøre sig fra de gamle..................

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-05-06 22:10

Jeg tror, du bliver nødt til at slippe hende... Hun kan ikke tabe sig før hun føler et behov for det selv. Sådan noget kommer indefra og pres udefra kan faktisk gøre det stik modsatte end det, der var hensigten.

Lad hende være - hun ved godt, hvad der er sundt og hvad der ikke er. Hun er voksen, hun vælger selv.
Det du kan gøre er at elske hende for hvem hun er som person - den kærlighed du giver hende betingelsesløst vil give hende styrke til selv at træffe valget, når hun er klar til det.

Hun skal føle, at hendes mor er vild med hende No matter what. Når man er overvægtig ved man det godt, og har ikke brug for, at dem, man forventer mest støtte fra også er dem, der vader i ens mest dybtliggende problem.

Sig til din datter, at du er parat til at gøre alt for hende, den dag hun er parat til at gøre noget ved sagen. Og så ikke mere snak om overvægt....

Dette er ikke for at krybe udenom eller fralægge ansvar - det handler om at respektere et andet menneske fuldt ud. Anerkende, at man ikke kan forvente at folk er i stand til at modtage ens hjælp ligegyldigt hvor kærligt det er ment.

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-05-06 22:13

frigørelse e.c - det er det direkte modsatte pigen gør hvis det kommer dertil

nu er 72 kg jo ikke lige fedme - men hun har som de fleste piger/kvinder vel det meste over maven - så det kan se ret drastisk ud. Spørger du lægen vil han med garanti sige at hun ikke er særlig overvægtig

Klart nok hun selv bestemmer over sin krop - men går det videre kan det blive enormt svært at komme af med igen og så bliver hun først ked af det for alvor - også af konsekvenserne med hængemave osv - dog - er hun trods alt normalt aktiv så er e.c netop inde på det helt rigtige - lad være med at gøre noget indtil hun selv kommer og siger til. Hun har et valg med den sunde kost.

Ohhh gid hun ville møde en at forelske sig dybt i så rasler kiloene af

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-05-06 22:36

Det er aldrig nemt sådan noget, det eneste råd jeg kan komme med er, at du må prøve at tage en snak med hende om det. Spørg hvordan hun selv har det med det. Støt hende og prøv evt at hjælpe hende igang med at slanke program eller noget....

Kommentar
Fra : ealu

Dato : 15-05-06 22:37

Hørt Vaxen! :)

Er meget enig med vaxen, men vil alligevel lige komme med et råd jeg selv har tabt mig meget af! Drop kulhydraterne, eller ihvertfald de ligegyldige af dem, og sørg for at få proteiner i alle måltider, bare noget youghurt om ikke andet, det behøver ikke være kød hele tiden! Det har gjort en kæmpe forskelfor mig, jeg tabte 20 kilo på et halvt år( det var da jeg fulgte en decideretr diæt med hovedreglen max 40 g. kulhydrat om dagen) men selv uden at være på diæt, vil proteiner mætte meget længere, og det at i ikke spiser for mange tomme kulhydrater(sukker, pasta, ris, hvidt brød osv) vil også påvirke hendes blodsukker til ikke at have de der "cravings" efter søde sager. Da jeg fulgte diæten gik der minimum fem timer efter jeg havde spist før jeg overhovedet havde lyst til mad igen, og tit 7 timer før jeg begyndte at blive decideret sulten.

Håber du kan bruge det til noget, men det er faktisk en måde du kan påvirke hendes appetit uden at hun overhovedet behøver lægge mærke til at hun er på diæt, man må nemlig godt spise fede ting (selvfølgelig ikke fuldstændig ubegrænset, men ligesom normalt)..

Der er også en del bøger på markedet du kan kigge i..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-06 02:43

Du kan ikke gøre noget som helst.

Hun er voksen, og hvis ikke hun selv har motivationen for at tabe sig, kan du eller andre ikke stille noget op.

Men måske det er andre ting der er skyld i problemerne..hvad laver din datter, går hun i skole eller arbejder.

Og er du sikker på, at vægtstigningen ikke er en slags trøste/kede sig spisning , så måske det er noget helt andet end vægtproblemerne der "tynger".
Så vidt jeg husker det, er der noget med, at hun er flyttet hjem igen efter at have boet ude et stykke tid, så måske synes hun ikke lige det hele er så godt

mvh dova

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 16-05-06 08:09

Når hun bor hjemme har din datter pligter?

Du kan give hende pligter, der gør hun får rørt sig.

Det er nok det eneste du kan gøre.

Jeg har selv en søn der er fed (BMI over 30 - nej han styrketræner ikke) og jeg har ikke kunne finde de vise sten. Jeg kan vist kun føle med dig, jeg ved hvor ondt det gør, selvom vi skal slippe det.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-05-06 09:29

Når din datter er 19 år og bor hjemme, er det min opfattelse at du har nogle rettigheder. Rettighederne går ikke på hendes vægt, men hvilke krav/betingelser hun skal opfylde for at bo hjemme. Hvis din datter har råd til at drikke cola og spise chips og slik hver dag, er det klart at hun har for mange penge - jeg synes sagtens at du kan kræve at hun betaler X kr. for at bo hjemme. Endvidere kan du sige at så længe hun bor hjemme skal hun overføre x kr. til en opsparingskonto det kunne fx. være ½ af hendes månedsløn. Endelig har hun forhåbentlig nogle pligter hjemme hos Jer - ellers skal hun have nogle - hun kunne passende lufte hundene fast én gang dagligt (så kan du tage de andre gange), vaske tøj, gøre rent en fast dag om ugen osv.

Når din datter spiser usundt, medfører det at hun bliver mere og mere træt - derved kommer hun ind i en ond cirkel. Du kan hjælpe hende med at få energien tilbage ved at stille nogle krav til hendes deltagelse i hjemmet, men jeg synes ikke at du skal bestemme over hendes vægt som sådan da du risikerer at det kan ødelægge jeres forhold.

Ampere

Kommentar
Fra : rwo

Dato : 16-05-06 10:31

Hej!

Er der planer om at flytte hjemmefra? Mange der er overvægtige taber sig på den måde, med mindre de spiser pizza hver dag, men det plejer pengene jo ikke lige at række til.

Ved godt det måske lyder åndssvagt, men måske har hun brug for "at komme videre" - altså ikke bare sidde på værelset og spise slik.

Det er måske ikke det bedste forslag, men det er altså min tanke.

Held og lykke!

Lad os da vide hvordan det går!

rwo

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-05-06 14:28

Tjah, BMI er på 27,4. Hun er ikke fed, men overvægtig, hvis det er nogen trøst.......

Når DET så er sagt, så er det bedste, du kan gøre for hende, at vippe hende ud af reden...

Så længe hun bor hjemme, så er det jo til dels mors ansvar hvordan hendes kost er. Og tildels hendes eget.............
Det der "delte ansvar" fører let til at ingen tager ansvar eller -som i jeres situation- en magtkamp om hvem der skal bestemme.

Du skriver, at du har to hunde, ja... Hvad er der sket med Fie? Det var jo din datters hund..

Nå, men det bedste, du kan gøre for hende, det er at hjælpe hende med at få sin egen bolig.
Det er muligt, at hun er deprimeret. Det er muligt, at hun er gået i stå. Det er endda muligt, at alt bare er dårlige vaner.

Men det er altså MEGET sværere for hende at forsøge at ændre på noget så længe hun bor hjemme og er udsat for mors stadige bekymring.
Hvordan skulle man overhovedet TURDE at gå i gang med "livsstilsændringer" hvis mor med det samme ser om der mislykkes?

Når hun er på egen hånd i egen bolig, så er det EGET ansvar... Og hun kan vente med at fortælle dig om sine forsøg til hun selv føler at hun har succes.

UD med hende.... Inden hun sidder og bliver rigtig fed!

Hvad hun skal gøre for at slanke sig, det kan vi komme tilbage til, når HUN spørger...

Kærlige tanker fra Birgitta, -der liige er kommet ned på "normalvægtig"! ( BMI 25.. 82,5kg 182cm)

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 16-05-06 19:52

Tak for svaret Nordsted1.

Vi har nu talt om det og er blevet enige om, som du foreslår, at hun tager lægen med på råd. Hun var hos lægen i dag og de blev enige om at hun skal vægtkontrolleres hver 14 dag i starten.
Min datter er faktisk rigtig glad for at vi fandt ud af hvad hun kan/skal gøre. Og ja, selvfølgelig har hun dårlig samvittighed over hvad hun spiser af "forbudte" sager.
Håber meget det hjælper hende.
Mange tak for alle svarene
snusi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-05-06 20:11

Selv tak, jeg håber inderligt det vil lykkedes for din datter, og jeg må sige, at det tror jeg også det gør, nu har hun taget det første skridt i den rigtige retning