/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
udlæg i fællesforretning
Fra : krib06
Vist : 694 gange
50 point
Dato : 14-05-06 18:51

Vi er to der vil forpagte en forretning.
1. Skal vi oprette et I/S?
2. Da jeg hænger på en gæld fra en tvangsaktion, vil der så kunne gøres udlæg i vores fælles omsætning?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-06 19:41

Du skal ofre det lidt det koster at få en advokat til at råde dig. Det skal være skriftligt og fr en rigtig med professionel ansvarsforsikring, så du er dækket ind hvis rådet ikke dur.

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 60 point
Dato : 14-05-06 19:46

Hvis jeg var din kommende partner, ville jeg være meget skeptisk omkring at starte virksomhed sammen med dig på de vilkår. Dine kreditorer vil kunne gøre udlæg i din andel af værdierne i et I/S.

Nu kender jeg ikke de konkrete forhold, men umiddelbart vil det være mest fornuftigt at drive det som et anpartsselskab (ApS). Da du selv er konkurs/har gæld, bør det være en anden, som du stoler på, der tegner "din" andel af selskabet, for eksempel ægtefælle/samlever eller forældre. Du kan derefter blive ansat i selskabet på lige fod som din partner... der kan ikke foretages udlæg i almindelig løn, og du vil derfor være noget bedre stillet, da du efter denne model ikke ejer noget.

Det kræver dog et indskud på i alt mindst 125.000 kr. at stifte et anpartsselskab.

Godkendelse af svar
Fra : krib06

Dato : 14-05-06 20:12

Tak for svaret Paulus1.