/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
De allerførste svampe?
Fra : mangorossa
Vist : 932 gange
50 point
Dato : 16-04-06 22:22

Hvornår dukker de allerførste spiselige svampe egentlig op?
Altså i naturen

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-04-06 22:41

Tror det var mig

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-04-06 22:53

Dav Mango..svampe? Næhh du - rabarberne er ved at være der, jeg hiver og hiiiiver i dem hver dag og nu er der skam fine store røde knolde at se

Sorry - ku' ikke lade være

.o0....(svampe.....altså...)

Knus fra Dorthe.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-04-06 22:55

HÅW - WOW du har jo sat den under 'Biologi'

Jamn...så skal man jo være seriøs, så kan jeg da tilføje at jeg samlede den første paddehat op i dag..den var nu ikke spiselig men meget fin, den var faldet af en juledekoration...fiiine røde pletter osv...

(sorry igen KAN ikke la' vær' ..når det er dig )

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-04-06 23:05

Lidt sjovt har vi da tifælles,,,,,
Har fået et skud af en MAMMUT-hip hurra

Kommentar
Fra : mej4

Dato : 16-04-06 23:08

De første svampe dukker op i april og maj mdr...... Morkler, vormousseroner, foranderlige skælhatte, kik i løvskovene
vh mej4

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-04-06 23:16

sikke nogne navne

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 16-04-06 23:20

Citat
Morkler, vormousseroner, foranderlige skælhatte, kik i løvskovene

Ja, man kommer til at tænke på fedtede gamle mænd med briller ikke sandt?...og skæl !

Vil.du..det er helt iorden, jeg kunne ALDRIG drømme om at blive sur over at nogen var i godt humør og serverede det for os andre..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 16-04-06 23:22

Citat
Har fået et skud af en MAMMUT-hip hurra

og hvad er det så liiige?

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-04-06 23:47

Slå det op på google,det er en kæmpe

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 16-04-06 23:50

uden skæl

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-04-06 23:59

Man må da kunne købe champignons i hundslund brugs hele året?

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 17-04-06 00:08

HundlundsBrugs??????????????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-04-06 00:12

jamn..jeg mener i naturen..altså tedd..Hundslund Brugs..jow jow

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-04-06 10:22

Kissan..du må komme med et link til den der Mammut...

Er det manden som praler igen? ...kender de der murer ...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-04-06 11:56

Mammutter - det er da dem der er fundet indefrosne i enorme isterninger, dem kan man da ikke få skud af ? Ka' man?

De har stødtænder på størrelse med en togvogn og hår på kroppen og.. og.. og....

Nej, jeg må hellere hive benene af fluen..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-04-06 12:04
Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-04-06 12:43

Shyy Klumme...

Vil.du ...du er altså morsom

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-04-06 12:58

De dukker sådan set ikke op på noget tidspunkt. De er der hele året rundt. Judasøre findes i kystnære egne hele året rundt, somme tider som udtørrede frugtlegemer og andre gange som væskefyldte frugtlegemer. Men de udtørrede kan plukkes og blødes op i vand så bliver de som friske. Selv i kolde vintre kan du gå ud på gamle Piletræer og finde Fløjsfod. Man spiser så kun hattene idet foden er træet. Også andre træboende svampe er spiselige og kan indsamles stort set året rundt. Hvis dit spørgsmål skal forståes som "dem i svampesæsonen", så begynder jeg selv allerede i juni måned at plukke en række forskellige arter. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-04-06 13:02

Oki..tænkte nok at der var nogen hele året...men det er vist ikke nogen man selv skal prøve at finde..de lyder somom de kan være lidt svære at finde..og genkende?

Nu du er her arne..synes jeg lige du skulle smutte ind og samle dine gamle tråde op..du har vist noget der skal redegøres for

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-04-06 13:20

Mango - Jeg glemte lige at fortælle at Judasøre vokser på gamle Hyldetræer. Jeg har selv fundet en gammel Hyld 5 Km. syd for Herning hvor jeg kan finde den året rundt. Den er ikke spor svær at genkende. Slå den op via MycoKey som du kan finde på vores hjemmeside. Jeg har ikke lyst eller behov for at holde ilden igang i gamle tråde. Hvis det er mine egne tråde, betyder en lukning af disse at spørgsmålet er besvaret og at jeg ikke synes at de indkomne kommentarer er værd at spilde krudt på. Er det IKKE mine tråde, melder jeg mig ud når den første modbydelige kommentar indkommer. Jeg tror jeg ved hvilken du hentyder til, men så må du jo prøve at lære at lade være med at omtale MIG som alkoholiker når du ikke er bedre selv. Som en klog person engang sagde: Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 17-04-06 13:26

Kommer senere..tager i biffen med min datter og ser "Ice Age 2"

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 17-04-06 13:40

Mango - Du skriver:
Citat
men det er vist ikke nogen man selv skal prøve at finde..de lyder somom de kan være lidt svære at finde..og genkende?

Det har du ikke ret i. Såvel Judasøre som Fløjlsfod er meget nemme at kende. Først og fremmest p.g.a. deres specielle voksesteder. I den bedste danske svampebog for nybegyndere: Politikens Svampebog, er de begge såvel forklarede som afbildede.

Og så vil jeg i øvrigt ikke bruge mere tid på at diskutere. Jeg kom ind i dette spørgsmål for at hjælpe. Det har jeg gjort.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-04-06 14:32

Den første og største svamp nogensinde er Arne-svampen - man finder den året rundt. Faktisk kan man slet ikke blive fri for den. Man kan sagtens spise den - man bliver bare temmeligt gak-gak af den. arne.jakobsen spiser dem konstant har jeg hørt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-04-06 14:34

Hej arne lyv.

Skal du ikke lige kigge på denne tråd og redegøre for din løgnehistorie http://www.kandu.dk/spg85448.aspx

Beviset for en af dine løgne ses her LOOOL http://www.badongo.net/file/462974.

Fandme surt at blive taget med bukserne nede Baron Münchausen LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 17-04-06 14:52

I kan gå ind på nettet under -HUS OG HAVE- Og skrive Mammut. Fik et skud af den,der var cirka 25 kilo tung,men flot og stor bliver den
Hilsen Kissan

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 17-04-06 16:42

Tak for svaret arne.jakobsen.

Jamen det skal jeg huske...
Jeg kan se at der er andre der har gjort jobbet med at finde den tråd jeg mente.

Kissan..prøver lige..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-04-06 16:59

Kissan kan ikke finde ud af at komme med et link. Og Flash77 og Klamme Klumme kan som sædvanligt ikke andet end at være modbydelige. Så er denne tråd vist nok lukket. Hyg jer.

Hvis I en anden gang skulle have lyst til at vide noget om svampe, så bare spørg igen.

Venlig hilsen

Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 17-04-06 19:25

søg på: www.duda på Google

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 17-04-06 19:31

Forkert!!!! http://www.duda

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-06 19:57

Mango og kissan -> Jeg tror jeg ved hvad det drejer sig om. Men kissan's link virker altså ikke.

Hvis det drejer sig om en meget stor svamp, kan man da godt forstå at uvidende folk kalder den Mammut. Hvis den svamp der omtales vokser i Danmark, er der uden nogen tvivl tale om Langermannia gigantea (Kæmpe-støvbold). Se billeder af den her:

http://www.rogersmushrooms.com/gallery/DisplayBlock~bid~6239.asp

og her:
http://www.google.dk/images?as_q=&svnum=10&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&as_epq=Langermannia+gigantea&as_oq=&as_eq=&imgsz=&as_filetype=&imgc=&as_sitesearch=

I følge overleveringen fandtes der for ca. 150 år siden så store frugtlegemer i DK at en 8 årig dreng kunne geme sig bag en.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-06 20:16

Nu sker det jo ofte at arter skifter navn. For nogle få år siden hed Langermannia gigantea - Lycoperdon gigantea. Dette er lidt sjovt, idet det gl. danske navn for støvbolde var Ulvefis. Og Lycoperdon betyder nemlig Ulvefis. Så Kæmpe-støvbold's gl. danske navn var Gigantisk Ulvefis. Dengang hang det Latinske artsnavn altså sammen med det gl. danske.

Alle der én gang har trådt på en tør støvbold vil kunne forstå hvorfor man for århundreder tilbage kunne tro at det var Ulvefis man så. Og en støvbold med en diameter på ½-1½ meter kunne altså slippe en meget stor "FIS" ud.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-04-06 21:11

Hej,det er ikke sådan en svamp jeg mener,Der findes noge i Gråsteens Slotspark,de står ved en sø og bliver meget stor,Hilsen fra Kissan

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-04-06 21:16

Kan man nu regne fis med det du skriver?? Det gik jo ikke så godt herovre

http://www.kandu.dk/spg85448.aspx#949698

hvor du stadig mangler at fortælle hvorfor du er så fyldt med løgn

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 18-04-06 21:25

Unskyld,jeg troede at enMAMMUT var en svamp.KISSAN