/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Beregning af sikringer
Fra : CADmageren
Vist : 6656 gange
100 point
Dato : 09-04-06 20:08

Hejsa...

Her kommer et spørgsmål som jeg selv burde vide, men jeg kan ikke lige finde mine gamle lærebøger.

Vi har udlejet et lille (auto)værksted. Der er en seperat sikringsgruppe på 3 X 20 A.
Svejseapparat: 10A x 380 V - cos 1.50
Kompressor: 4.5A x 380 V - cos 0,87
Varmeapparat: 380 - 1.8 kw.

Umiddelbart burde der jo være nok, men hvad med startstrømmen på kompressoren? - Hvis den starter mens man tilfældigvis er igang med svejseværket?

Michael Christoffersen

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 110 point
Dato : 09-04-06 20:14

I gamle dage var startstrømmen sår'n ca. 6 x Inom.
Og en kompressor kan jo være lidt træg til at starte op.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 09-04-06 20:26

Det springende punkt i det her er jo nok kompressoren..

Jeg går ud fra at de 3 ting du nævner her alle er 3-fasede .. Altså:

Svejseapparat: 3x10 Amp
Kompressor: 3x4,5 Amp
Varme 1,8kW: 3x2,6 Amp

Samlet belastning: 3x17,1 amp ... det er jo ikke noget problem :)

El motorers startstrøm er (iflg teoribøgerne) ca 6 x fuldlaststrøm i 6 sekunder ...

I praksis er det dog sådan at kompressorer starter ubelastede ...Hvilket giver startstrømmen i mindre end 1 sekund.

Så ser billedet sådan ud:

Svejseapparat: 3x10 Amp
Kompressor: 3x27 Amp
Varme 1,8kW: 3x2,6 Amp

Altså en samlet strøm på 3x39,6 ampere (det dobbelte af sikringsværdien) og dette vil max indtræde i ca. 1 sekund af gangen ..

Det kan du roligt gå ud fra at det ikke vil give nogen problemer... Normalt kan sikringer klare en motor-startstrøm på ca 4 x deres størrelse.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-04-06 20:29

Jeg håber for dig at kompressoren er startaflastet, så den kan starte ubelastet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-04-06 20:29

Ahhh.... Nu begynder det at dæmre for mig.
Gambrinus

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-04-06 20:54

Hej Michael,

Lad os bare sætte startstrømmen til 6 gange belastningsstrømmen på 4,5 A altså 27A.
Lad os så forudsætte at den maksimalt er til stede i 5 sekunder(I virkligheden meget kortere tid), hvis du kigger på en 20A sikringskurve kan du se at den kan klare 80A i op til 5 sekunder, altså ingen problemer overhovedet.

MVH Michael

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-04-06 20:54

Hej Michael,

Lad os bare sætte startstrømmen til 6 gange belastningsstrømmen på 4,5 A altså 27A.
Lad os så forudsætte at den maksimalt er til stede i 5 sekunder(I virkligheden meget kortere tid), hvis du kigger på en 20A sikringskurve kan du se at den kan klare 80A i op til 5 sekunder, altså ingen problemer overhovedet.

MVH Michael

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-04-06 20:54

Hej Michael,

Lad os bare sætte startstrømmen til 6 gange belastningsstrømmen på 4,5 A altså 27A.
Lad os så forudsætte at den maksimalt er til stede i 5 sekunder(I virkligheden meget kortere tid), hvis du kigger på en 20A sikringskurve kan du se at den kan klare 80A i op til 5 sekunder, altså ingen problemer overhovedet.

MVH Michael

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-04-06 20:55

Hej Michael,

Lad os bare sætte startstrømmen til 6 gange belastningsstrømmen på 4,5 A altså 27A.
Lad os så forudsætte at den maksimalt er til stede i 5 sekunder(I virkligheden meget kortere tid), hvis du kigger på en 20A sikringskurve kan du se at den kan klare 80A i op til 5 sekunder, altså ingen problemer overhovedet.

MVH Michael

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 09-04-06 20:56

Hej alle,

Undskyld, undskyld , beklager meget
Jeg smider min pc på porten idag.

MVH Michael

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-06 22:24

Jeg er enig i at sikringerne nok skal holde.

Det skyldes bl. a. at man roligt kan gå ud fra at max belastning fra de forskellige forbrugere kun med meget lille sandsynlighed kommer samtidig.

Hvis der bliver et problem, kan man vel sætte større sikringer i som kortslutningssikring og supplere med termisk overbelastningsbeskyttelse, instillet på ledningens maksimatl tilladte værdi.

Men nu i prøver at regne på det ervil jeg gerne pege på et par "fejl"
cos 1,5 Det er der vist ikke noget der hedder og værdien er helt umulig.

Startstrømmen fra en motor afhænger helt af typen og hvordan den er dimensioneret. I en kompresser hvor man ønsker stort startmoment, kan der bruges udprægede noter, som giver lavere startstrøm. Et tungt svinghjul er også et trik til at sikke start når krumtappen kobles på .
Det giver et meget langt startforløb. Vi aner med andre ord ikke hvordan kompressorstart påvirker sikringerne termisk.

Hvordan kan man sige noget om sikringernes holdbarhed ved overstrøm, når man ikke kender typen. Der er stor forskel på gamle gevindtyper( de findes stadig) , diazed og neozed.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-06 22:26

Jeg er enig i at sikringerne nok skal holde.

Det skyldes bl. a. at man roligt kan gå ud fra at max belastning fra de forskellige forbrugere kun med meget lille sandsynlighed kommer samtidig.

Hvis der bliver et problem, kan man vel sætte større sikringer i som kortslutningssikring og supplere med termisk overbelastningsbeskyttelse, instillet på ledningens maksimatl tilladte værdi.

Men nu i prøver at regne på det ervil jeg gerne pege på et par "fejl"
cos 1,5 Det er der vist ikke noget der hedder og værdien er helt umulig.

Startstrømmen fra en motor afhænger helt af typen og hvordan den er dimensioneret. I en kompresser hvor man ønsker stort startmoment, kan der bruges udprægede noter, som giver lavere startstrøm. Et tungt svinghjul er også et trik til at sikke start når krumtappen kobles på .
Det giver et meget langt startforløb. Vi aner med andre ord ikke hvordan kompressorstart påvirker sikringerne termisk.

Hvordan kan man sige noget om sikringernes holdbarhed ved overstrøm, når man ikke kender typen. Der er stor forskel på gamle gevindtyper( de findes stadig) , diazed og neozed.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 09-04-06 22:43

Transor:

>>Det skyldes bl. a. at man roligt kan gå ud fra at max belastning fra de forskellige forbrugere kun med meget lille sandsynlighed kommer samtidig. <<

Spørgsmålet her går på HVAD der sker hvis kompressoren starter medens man svejser. Derfor er det det vi går ud fra.

>>Hvis der bliver et problem, kan man vel sætte større sikringer i som kortslutningssikring og supplere med termisk overbelastningsbeskyttelse, instillet på ledningens maksimatl tilladte værdi. <<

Det kan man jo ikke udelukke var en mulighed hvis sikringerne ikke kunne holde. Den termiske beskyttelse (motorværn) er der iøvrigt sikkert i forvejen på kompressoren, da den er lovpligtig på motorer der kan starte og køre uden opsyn.

>>Men nu i prøver at regne på det ervil jeg gerne pege på et par "fejl"
cos 1,5 Det er der vist ikke noget der hedder og værdien er helt umulig. <<

Du har helt ret i at cos phi altid vil ligge et sted imellem 0 og 1 .. I den her forbindelse er det ligegyldigt da en normal sammenlægning af strømmene vil give en STØRRE strøm end der vil løbe i virkeligheden, og da denne for store strøm kan bæres af sikringerne er der ikke nogen grund til at regne med cos phi

>>Startstrømmen fra en motor afhænger helt af typen og hvordan den er dimensioneret. I en kompresser hvor man ønsker stort startmoment, kan der bruges udprægede noter, som giver lavere startstrøm. Et tungt svinghjul er også et trik til at sikke start når krumtappen kobles på .
Det giver et meget langt startforløb. Vi aner med andre ord ikke hvordan kompressorstart påvirker sikringerne termisk.<<

Den teoretiske startstrøm på 6xfuldlast er i de fleste tilfælde meget reel .. Det er iøvrigt den strøm du kan regne med at du kan måle hvis du låser akslen på motoren og starter motoren. I takt med at motoren accellerer falder strømmen også.

Det er rigtigt at en tung og meget langsom start belaster sikringerne mere, men jeg har aldrig set en kompressor der var mere end max 1 sekund om at nå op i fulde omdrejninger.

>>Hvordan kan man sige noget om sikringernes holdbarhed ved overstrøm, når man ikke kender typen. Der er stor forskel på gamle gevindtyper( de findes stadig) , diazed og neozed.<<

Man kan sammenligne sikringskurverne ... (Som jeg har ladet ligge på mit arbejde) ... men selv de mindst tolerante af slagsen (Diazed) ville holde i dette her eksempel.

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 10-04-06 08:15

Det med cos 1.5 var vist en trykfejl. (Håber ikke min gamle elektroteknik lærer følger med i Kandu )

Jeg tror det springende punkt her, er at kompressoren har en del år på bagen, og derfor måske ikke har de forskellige sikkerhedsfeatures - men det interresante her, er at i så fald må være mekanikerens egen hovedpine hvis der ikke er strøm nok - han må selv betale en elektriker.

/Michael Christoffersen

Godkendelse af svar
Fra : CADmageren

Dato : 10-04-06 08:15

Tak for svaret Gambrinus.