/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-lære fra bunden...
Fra : Caam2
Vist : 14401 gange
496 point
Dato : 23-03-06 13:01

Min søn står og mangler lidt hjælp.
Alt omkring el-lære på begynder bassis.
( Links til formler, opgaver, grundbegreber, test o.s.v)
Det hele skal være på en let forstålig måde( for begynder ).

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-03-06 13:18

Phuuuuha Det er længe siden jeg var lærling.
Prøv at søg på el faglære.
http://www.google.dk/search?hl=da&cr=countryDK&q=el+fagl%C3%A6re&spell=1
Ellers tag kontakt til en af de tekniske skoler og se om de har noget materiale.
Jeg har en studiekammerat, der underviser på Randers Tekniske skole.
Så hvis du ikke finder noget, kan jeg måske få nogle ideer fra ham vedr. undervisningsmateriale.
Er det bare alm. interesse eller vil han igang med en uddannlse ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 23-03-06 15:42

Gambrinus: Han skal til næste år, men vil helst være godt forberedt inden start....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-06 16:02

Der er da en masse gode bøger: http://bibliotek.dk
Feks.: Bliv helt elektrisk
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-03-06 16:09

Så ville det måske være meget godt, hvis jeg kontaktede min kammersjuk.
Han kan da fortælle mig/dig hvilke bøger, de underviser efter.
Du er velkommen til at kontakte mig pr. e-mail. (Se min profil)
Gambrinus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-06 17:22

Ellære er et akademisk fag under fysikken, som ikke har meget med praktisk elektrikergerning at gøre.
Man kan studere ellære på mange nivauer alt efter sine forudsætninger. Rigtig ellære forudsæter et solidt kendskab til den videregående matematik ud over gymnasieniveaet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-03-06 18:06

Kært barn har mange navne
På mine bøger fra elektrikerlærlingetiden står der El-faglære og
på dem fra installatørskolen står der stærkstrømsteknik.
I dag er lærlingeuddannelsen vist delt op i flere forskellige linier.
Dengang skulle vi bare kunne det hele (eller være lige dumme til det hele).
Gambrinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-03-06 18:35
Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 23-03-06 20:28

Her har du et link til Ofte benyttede formler

http://www.formel.dk/

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-03-06 21:14

Her er en formel der også er god at kende :
e=mc^2
Gambrinus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-06 23:20

Ja, men nok bedre som elektrikerlærling at kende
U
------- = Ohm`s lov
I x R

Palle Hansen

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 24-03-06 20:33

Har du prøvet El-Fagets Uddannelsesnævn I/S • Folkeskoleprojekt. Det kan være en begyndelse
http://www.efu.dk/folkeskole/

Kommentar
Fra : steno

Dato : 01-04-06 21:28
Accepteret svar
Fra : steno

Modtaget 248 point
Dato : 01-04-06 21:30

Hej igen
her er lige et andet link:http://www.formel.dk/fysik/ellaere/ellaere.htm

hilsen steno

Godkendelse af svar
Fra : Caam2

Dato : 02-04-06 12:07

Tak for svaret steno.