/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
udtøret hud??
Fra : ThomasEp
Vist : 553 gange
50 point
Dato : 13-03-06 14:22

Jeg sad lige og gloede lidt på min makker, så kunne jeg se at han havde en masse flager af død hud eller hva man nu kan kalde det? Det er kun nogle steder han har det, det ser bare lidt underligt ud eftersom det område der er størst måske kun er 10-15 mm i diameter.. hva kan det være?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 13-03-06 14:28

Det er jo svært at svarer på, når man ikke har set det, jeg syntes din makker skulle tale med sin læge om det, og såfremt lægen syntes en mere prof. skal se på det, skriver han/hun en henvisning til en hudlæge. Men tør hud om vinteren er ikke et unormalt fenemen, men min første tanke var psoriasis, det kan du læse mere om i dette link

Psoriasis er en af de mest almindelige hudsygdomme
herhjemme. Psoriasis ligner udslæt og kan være
skældannende, men smitter ikke mere end fregner.
Alle kan få psoriasis uanset alder, køn, livsstil, profession etc
http://www.psoriasis.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 14:30

så var den gal med stavepladen, det skulle stå at det ikke var et unormalt fænomen om vinteren, huden har det med at blive tør i frostvejr... måske din makker bare skulle snakke med apoteket og få en fed creme uden vand, men ellers må makkeren smutte til lægen

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 13-03-06 14:40

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-03-06 14:42

selv tak

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 13-03-06 14:43

Hov..

Der er nogle små sår også?!? Det er ligesom om at det bliver til sår efter udtørring, det ser meget mystisk ud

Kommentar
Fra : marie20

Dato : 13-03-06 14:46

Hvis man nemt og uden gener, kan pille det af er det nok bare døde hudceller eller tør hud.
Den tørre hud kan kendes på at huden er meget lys, eller så godt som hvid, hvorimod døde hudceller i dette omfang oftest opstår som følge af for meget sol.
Normalt vil man ikke kunne se døde hudceller, de giver blot en noget kedeligere hud at se på...
Et godt råd mod tør hud på kroppen er Carbamid creme 10% som kan købes billigt i matas.

Hvis det hverken er døde hudceller eller tør hud, bør han nok opsøge sin læge og få undersøgt om det skulle være en form for eksem...

Håber det kunne bruges!

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 13-03-06 14:57

Det kan stadig sagtens være psoriasís som nordsted skriver. Men få det nu checket alligevel.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-03-06 15:52

Husk at Carbamid ikke bruges konstant... spørg på apoteket.

Hanne