/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
erfaring med stofskiftekur?
Fra : marie20
Vist : 10219 gange
250 point
Dato : 13-03-06 09:20

Hej, jeg vil gerne høre fra personer der har erfaring med kuren der går under navnet rigshospitalets stofskiftekur. Gode som dårlige erfariger, og hvor meget man har tabt sig...?

Jeg leder ikke efter meninger om diverse slankekure og løftede pegefingre om at man i stedet skal lægge sin livsstil om, da vi vidst alle inderst inde godt ved hvad det vil sige at leve sundt.

Er bare nysgerrig efter at høre om det virkelig kan lade sig gøre at tabe minimum 5-10 kg på 13 dage da det egentlig ikke burde være muligt.

Og ja, jeg er klar over at rigshospitalet nægter at have noget med kuren at gøre..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-03-06 10:07

Jeg har ikke selv prøvet denne kur - men har lige siddet og luret lidt på sammensætningen.

Jeg tror godt, at man kan tabe sig 5 kilo på tretten dage, men jeg er til gengæld hundrede procent overbevist om, at den ikke gør noget godt for forbrændingen - som i øvrigt ikke har noget med stofskiftet at gøre.

Det, jeg kan se sker er, at man får en meget kaloriefattig og proteinrig kost i tretten dage. Forbruger man flere kalorier, end man indtager, giver det uvægerligt vægttab. Proteiner stimulerer forbrændingen og kaffe stimulerer på kort sigt fordøjelsen - på langt sigt hæmmer det.

Der er ingen tvivl om, at denne kost ikke er sund - der er stor mangel på kulhydrater fra grøntsager og det er ikke sund kost, da man kommer i underskud af diverse vitaminer og mineraler.

På kort sigt er der heldigvis ikke store konsekvenser, de fleste kan tåle underlødig kost i et par uger, men der er ingen tvivl om, at yo-yo effekten må være en naturlig konsekvens af sådan en lynkur.

Skal man tabe få kilo på kort tid for at skrue sig ned i en kjole eller lignende, så kan man da hoppe ud i det, men er man overvægtig, gør du man sig selv en bjørnetjeneste..

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-03-06 10:08

Og der sneg sig lige et "du" ind i den sidste linje - håber meningen er klar alligevel

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-06 11:17

Citat
Jeg leder ikke efter meninger om diverse slankekure og løftede pegefingre om at man i stedet skal lægge sin livsstil om, da vi vidst alle inderst inde godt ved hvad det vil sige at leve sundt

Den kur er en såkaldt fupkur, og jovist, man kan tabe sig....i form af tabt muskelmasse og væske, som så kommer tilbage i form af FEDT når du stopper kuren igen.

Alle kan tabe sig på den måde, hvis de enten holder helt op med at spise, eller bare spiser en lille mangelfuld kost, men som altså som sagt ikke vil være et varigt vægttab og i værste fald gøre dig syg.

Den kan være direkte skadelig at følge, og det at tabe sig, har ikke en disse med stofskiftet at gøre, medmindre man direkte lider af en sygdom der enten gør stofskiftet for højt eller lavt.

Citat
Og ja, jeg er klar over at rigshospitalet nægter at have noget med kuren at gøre..

Det har de heller ikke, lige som Poul Nyrup heller ikke har noget med "Poul Nyrup mirakel slankekurssuppen" at gøre, Og Sacred Hearts memorial Hospital heller ikke har noget med Rødbedeslankekuren at gøre o.s.v.

mvh dova

Forresten, jeg har en bekendt der prøvede den kur der for nogen år siden (og masse andre kure), hun vejede 72 kg og tabte sig 9 kilo................men to måneder efter hun stoppede kuren, vejede hun 85 kg..................og ved du hvorfor??

Fordi, når du vænner kroppen til at spise så lidt, så sænkes kroppens naturlige forbrænding ( det der brænder kalorier væk), men når man så stopper sådan en kur og begynder at spise normalt, stiger forbrændingen ikke tilsvarende hurtigt, og derfor bliver de fleste fede når de har været på sådan en FUP-slankekur.

Kommentar
Fra : Traffic

Dato : 13-03-06 12:11

Vi har prøvet kuren, da jeg har et lavt stofskifte. Ikke noget alarmerende, men uanset hvor meget sport jeg dyrker, sidder der 5 - 8 kilo for meget de helt forkerte steder.

Min kone og jeg tænkte det kunne være sjovt, at se virkningen ved en påstået stofskifte kur.
Og kunne nemt se os ud af 13 dage.

Vi tabte mellem 2 og 3 kilo hver, ikke noget mirakel.
Ellers skete der ikke andet, end manglende lyst til det gode kød man vold spiser i kuren.

Det er ikke nogen lækker sammensætning af mad og har ikke hjulpet en disse - ej heller det modsatte.

Nazgul

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 13-03-06 14:06

Den "kur" jeg i sin tid var på hed Hvidovrekuren og varede i 13 dage, jeg tabte 8 kg Jubiii og tog 10 kg på i ugerne efter. Så min erfaring med sådanne "kure" er ikke noget at skrive om..

Det er en kortsigtet løsning, og selv om du ikke vil høre det, så er det et spørgsmål om kost omlægning.. Jeg har nu tabt 15 kg på den måde og har holdt det i 9 mdr.

Kandaikke

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-03-06 11:53

Hejsa... nå er det ved at nærme sig sommer-, badestrands- tid?
Har selv prøvet omtalte kur... og den fungere (uanset om Rigshospitalet vil vedkende sig den), men man tager på igen
Jeg vil råde dig til Southbeach kuren, med den har jeg tabt 10 kg. for ca. ½ år siden, og det holder stadig. Man skal selvfølgelig lave sine kostvaner om, men med denne kur følte / føler jeg ingen afsavn (overhovedet ikke). Det er kun de første 14 dage der er lidt "træls".
Mit bedste råd er at købe bogen... og så læse den (den slanker ikke i natbordsskuffen)
Bogen: http://www.ibooks.dk/default.asp?mode=show_item&vare_id=135109
Hjemmeside om kuren: http://southbeach.dk/Default.asp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-03-06 12:20

Nå, så kom spørgsmålet frem mellem de seneste fordi du forhøjede pointene.

jamen hvad venter du på

At der kommer en eller anden rygklapper og fortæller dig det du gerne vil høre:

At det er en supergod kur, det eneste der dur, og at den er ååååhhh så effektiv

mvh dova

Kommentar
Fra : marie20

Dato : 15-03-06 23:54

Dova og Clan: Nej jeg leder ikke efter nemme løsninger eller lign....
Jeg har ganske enkelt bare hørt om nogle der har været på denne kur og tabt henholdsvis 7 og 10 kg på de 13 dage, hvilket jeg har svært ved at forstå i forhold til at det ikke burde være muligt:
Med et almindeligt kcal forbrug (for en kvinde) på 2000, kan man hurtigt regne ud at man som absolut maximum højst burde kunne tabe 3-4 kg på 13 dage (og så bliver der dyrket en hel del sport).

Jeg er bare nysgerrig efter om det så virkelig kan passe at man pludselig kan tabe så mange kg på 13 dage...

Jeg er ikke intresseret i southbeach eller andre kure, men tak for hjælosomheden.

Jeg ville derimod gerne vide hvor mange kg Clan tabte på stofskiftekuren...???

Jeg forhøjede pointene fordi jeg havde mulighed for det, men fik en fejl lagt for mange point på.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-06 00:45

Jamen som sagt, det kan lade sig gøre, hende jeg kender tabte 9 kg, og det er slet ikke unormalt at
miste så mange kilo på flere af de underlige/tvivlsomme kure indenfor det første par uger,

men det er et snydevægttab, for det har ikke noget med fedttab at gøre, men derimod væske man mister så hurtigt, hvilket ikke er særlig sundt.
Derefter tærer sådan en kur på muskelmassen, så det man får ud af sådan en kur som den der, er at kroppen bliver svag grundet væskemangel i første omgang og dernæst svagere muskler grundet manglende tilførsel af energi.................Sådan lidt til sammenligning svarer det til at køre en bilmotor næsten tom for motorolie, den kan køre det første lille stykke tid, så bliver den "træt" og så brænder den sammen.

Og så snart kuren er ovre, tager man på igen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 250 point
Dato : 16-03-06 00:47

Jamen som sagt, det kan lade sig gøre, hende jeg kender tabte 9 kg, og det er slet ikke unormalt at
miste så mange kilo på flere af de underlige/tvivlsomme kure indenfor det første par uger,

men det er et snydevægttab, for det har ikke noget med fedttab at gøre, men derimod væske man mister så hurtigt, hvilket ikke er særlig sundt.
Derefter tærer sådan en kur på muskelmassen, så det man får ud af sådan en kur som den der, er at kroppen bliver svag grundet væskemangel i første omgang og dernæst svagere muskler grundet manglende tilførsel af energi.................Sådan lidt til sammenligning svarer det til at køre en bilmotor næsten tom for motorolie, den kan køre det første lille stykke tid, så bliver den "træt" og så brænder den sammen.

Og så snart kuren er ovre, tager man på igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-03-06 08:04

SouthBeach tilhøre ikke det der hedder en nem løsning, men en kostomlægning... på en behagelig måde. Oprindelig udviklet til hjertepatienter og bonus var at man tabte sig + ens blodkemi får det bedre (to i en om du vil). Flere med gammelmandssukkersyge har b.la droppet deres medicin efter SB kuren.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : marie20

Dato : 16-03-06 08:04

Dova:
Hm, jeg har aldrig hørt om andre kure hvor man kunne tabe op til 10 kg på 13 dage, men hvis du siger det...
Men tak for dit svar, det var lige sådan et jeg ledte efter. Lader dog spørgsmålet stå åbent lidt endnu, da jeg gerne vil høre om flere erfaringer...

Godkendelse af svar
Fra : marie20

Dato : 27-03-06 15:43

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : swifferblå

Dato : 27-06-06 13:21

Hejsa.
Jeg er på stof skifte kuret pt. Jeg bruger den som igang sættende motivation. Jeg har pt. tabt på 8 dage 6 kg.. Den er hård kuren synes jeg men giver et godt kick til min motivation. Jeg er bevidst om at det er kost vanerne der skal ændres og lever også sundt til hverdag. Har det sidste år tabt 14 kg af mig selv, stille og roligt og nu de 6 kg indtil vidre.. Den er god for mig den diæt.

Kommentar
Fra : søsterlystig

Dato : 28-01-07 14:16

Hejsa.
Er d.d. startet på kuren. Jeg er såmænd nok klar over at det er en kostomlægning der skal til, men som så mange andre, synes jeg det er lidt uoverskueligt at tænke - 20 kg frem i tiden, så hvorfor ikke forsøge sig med et startskud der giver et hurtigt her og nu resultat og derefter holde sig til den sunde kost med masser af frugt og grønt hver dag.Så ender det jo nok med-20 kg.på et tidspunkt.