/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Patent på navn.?
Fra : Claus999
Vist : 3327 gange
50 point
Dato : 28-02-06 21:09

Hej.

Da jeg på min uddannelse er i gang med et projekt omkring opstart af egen virksomhed, har jeg her et spørgsmål:

Hvor kan man undersøge om navnet på ens kommende virksomhed eksisterer i forvejen.?
Hvad er prisen for at tage patent på et navn og er det nødvendigt.?

Har været inde på patent- og varemærkestyrelsens hjemmeside, men der kan jeg kun finde patent på opfindelser og lignende, og altså ikke på navne.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-02-06 21:20

Du kan ikke tage patent på et navn.
Du kan patentere det som navnet henviser til
Du kan mønsterbeskytte et navn/logo
Den der kommer først med beskyttelsen ejer navnet.
Du kan få problemer med navnesammenfald eks. MCDonald / mak donal

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 50 point
Dato : 01-03-06 11:09

Du kan undersøge om andre har navnet ved at søge på fagbøger/sider fx. krak.dk eller degulesider.dk.

Hvis man opretter er virksomhed som et selskab, bliver navnet automatisk registreret og kan ikke anvendes af andre.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 03-03-06 14:58

Det nemmeste er nok at du bare går ind i f.eks. google, skriver firmanavnet og ser om der dukker noget op! Det gjorde jeg!

Godkendelse af svar
Fra : Claus999

Dato : 03-03-06 17:47

Tak for svaret ampere.