/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Tykkelse på usb-key
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 472 gange
20 point
Dato : 21-02-06 20:05

Kan man lave en usb-key, der er tyndere end 0,5 cm eller præcis 0,5 cm?
Længden må max være 23 cm og højden må max være 17 cm
Det er ligemeget, hvordan man vender usb-keyen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-06 20:28

Du kan ikke vende den, da den skal passe i modparten som er forskudt.
De "0,5 cm eller præcis 0,5 cm" er jo netop stikkets tykkelse, og som skal omkranses af noget for, at holde det sammen.
De andre mål er da temmelig store

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-02-06 20:54

Spørgsmålet noget vrøvl. En USB-key kan laves i alle tykkelser, bredder o.s.v.

Man skal så lige forstå ordet: USB-key: er enhver ting der kan tilsluttes en PC via USB.

Det er IKKE selve key'ens størrelse (fysisk) der er et problem. Der er ingen grænser.

USB er en data-standard, men standarden gælder også størrelsen på selve stikket og kablet. Disse kan ikke afviges hvis man ønsker at ens enhed kan kommunikere med andre USB-enheder.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-02-06 20:59

Du kan lave en USB-key på 1 meter x 1 meter x 1 meter. Key'en kan veje 4 ton eller mere. Hvis dit "Udkabel" overholder reglerne for USB-kommunikation og stikket til indførelse i PC'en passer til PC'ens USB-indgang, har du ingen problemer.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-02-06 22:18

Et USB A hanstik har målene 4,57x11,94mm (0,18x0,47 tomme) samt en længde på 36,6mm til "skærmklemmen".
Derudover kommer så det omgivende materiale.

Så, i teorien kan du godt lave en USB-A key - hvis du altså kan nøjes med omkring 0,3mm gods omkring stikket.....

Alternativt, så fremstiller du en flad "metalæske" med hele indholdet (altså også hukommelsesdelen), og coater det med 0,3mm plast (kunne i princippet være en selvklæbende plastfolie)

http://www.l-com.com

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-02-06 22:24

Her kan du se hvordan stikket ser ud inde under plastikkappen
http://kortlink.dk/l-com/2fch

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-02-06 23:24

Kære berpox ->

Spørgeren: Lasse_Madsen har åbenlyst IKKE check på ordene:

USB-Key, USB-Stik, USB-Kabel.

Dit svar / Din kommentar, hjælper ham ikke til at blive klogere.

Du har åbenbart HELLER ikke forstået forskellen????

Såvel emesen's som din kommentar drejer sig om USB-stik. Læs nu spørgsmålet?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-02-06 23:31

USB key er synonymt med en USB-hukommelses-key / USB memory stick o.lign.

At du så kan bruge både digitalkameraer, mobiltelefoner og meget andet elektronisk isenkram som transportabel databærer er en helt anden snak.

En USB male plug/connector er hanstikket i en USB forbindelse.

-----

Måske du, Arne, slet og ret skulle blande dig helt udenom spørgsmål som du alligevel ikke ved noget om, endsige kan give et kvalificeret svar på.

Åbenlyst er det i alle tilfælde, at du ikke aner hvad en USB Key er....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-02-06 23:37

- at de øvrige mål så er flettet noget sammen med målene på en postforsendelse....det er selvfølgelig lidt forvirrende - men læs overskriften: Tykkelse på USB-key.....

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 22-02-06 08:52

Ja, det er mere det, om man kan lave flashram, der kan være inde i den, når den skal have en tykkelse på max 0,5 cm

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-02-06 09:21

Selvfølgelig kan det lade sig gøre......tænk på hvor flade hukommelseskort til f.eks. digitalkameraer er...

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 23-02-06 10:04

berpox -> Ja, men der sidder jo heller ikke så meget som i usb-keys

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-02-06 11:57

Ikke???? Hvad er der egentlig lige i en USB-key som der ikke er i et flash-ROM kort som et SD kort?

Jo - måske en aller anden diode der lyser når den er forbundet, 4 loddeklatter til terminalerne på stikket, og måske en lille IC eller 2 på et print .... men lur mig, om ikke det hele kan mases ned i et kabinet på et USB stik - måske skal den så bare være lidt længere.

Det kræver nok også lidt produktudvikling - men i alle tilfælde, er det ikke hukommelsesdelen der fylder i højden (jf. fotoapparatet/hukommelseskortet), dioden kan spares væk, og printbanerne gøres ultratynde.

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 24-02-06 11:44

berpox -> Jamen, sidder der ikke noget andet specielt i en card reader og en usb-key, som der ikke sidder i et memory stick

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 20 point
Dato : 24-02-06 12:26

En USB key indeholder egentlig blot en "memory stick"....

På tysk: http://de.wikipedia.org/wiki/Memory_Stick - med links til andre typer "memory stick" som SD, MMC osv. kort.

Ellers er en USB memory stick identisk med en USB key ... det er to betegnelser for det samme.

En kortlæser til de forskellige memory sticks / multimediekort (kært barn har mange navne) som du har forbundet til din computer via et USB kabel (som regel et USB A stik i den ene ende til USB B stik i den anden ende) fungerer jo på asamme måde. Lade du korte sidde i, og tager læseren med til en anden computer, så har du adgang til data på kortet dér.

I USB key'en er der altså bare lidt ekstra elektronik, der bl.a. gør, at den genkendes af operativsystemet, så man ikke behøver at slæbe rundt på en kortlæser....

/berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-02-06 12:29

I bund og grund, fylder en USB key vel det den gør, bl.a. for at skabe et tilpas stærk "kabinet", der beskytter indmaden tilstrækkeligt ved normalt brug. Kontaktpunkterne i en USB key er jo også beskyttet af "kabinettet" i modsætning til SD/MMC osv. kort hvor kontaktpunkterne som regel er blottede....

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 26-02-06 16:57

Tak for svaret berpox.