/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Udskrive Årstal
Fra : z1terapi
Vist : 721 gange
120 point
Dato : 20-02-06 15:20

Hej
Jeg har en access database hvortil der hører et bruger interface. Jeg kan udskrive rapporter med data fra databasen. Mit eneste (nuværende) problem er, at jeg hvert år skal ind på rapporten og opdatere årstallet. Kan man ikke lave et tekstfelt eller lignende som automatisk skriver det aktuelle årstal?

mvh Thomas

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 15:48

Du kan vel lave et udtræk af dags dato.....

Left$(Date, 4) tager de første 4 cifte i årstallet, under forudsætning af en datoformatering på din PC der hedder yyyy-MM-DD

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 120 point
Dato : 20-02-06 18:07

...kiggede lige på det igen.

Hvis du har et tekstfelt på din rapport, så kan du i "kontrolelementkilde" feltet skrive =Left$(Date();4)

~ hvis kort datoformat er yyyy-MM-DD

Det første forslag virker hvis det er via VBA du "genererer" årstallet - den her viste er ved hjælp af "udtryksgeneratoren" på feltets egenskaber.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-02-06 21:43

PS: Fik du nogensinde det her til at virke? http://www.kandu.dk/Spg77232.aspx

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 20-02-06 23:39

Den kigger jeg lige på i morgen.

Jeg har svaret på dit spørgsmål, ved det gamle spørgsmål(77232).

mvh Thomas

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 21-02-06 08:42

-----SNIP-----
Hvis du har et tekstfelt på din rapport, så kan du i "kontrolelementkilde" feltet skrive =Left$(Date();4)

~ hvis kort datoformat er yyyy-MM-DD
-----SNIP-------------

Mit datoformat er DD-MM-yyyy. Når jeg laver ovenstående får jeg "21-0". dvs. de første 4 cifre af datoen, men det var jo ikke lige meningen. Hvordan fanger jeg de sidste 4?(kun de sidste 4) altså yyyy?

mvh Thomas

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 21-02-06 09:14

HAHAHA Jeg kiggede lige på dit svar igen.... Der står jo "left". Jeg prøvede lige at bruge hovedet, og skrev "right" i stedet for. Nu virker det.
Tak for hjælpen

/Thomas

Godkendelse af svar
Fra : z1terapi

Dato : 21-02-06 09:22

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-02-06 09:35

Velbekomme