/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Give rettigheder til en mappe i logonscr~
Fra : z1terapi
Vist : 527 gange
40 point
Dato : 31-10-05 22:27

Hej,
Er det muligt at give en bruger fuld rettighed til en mappe via et logonscript?
Jeg har ca. 60 computere hvor jeg skal have ændret rettigheder på 3 mapper til brugere af domænet.
Det er en 2003server m. Win XP pro klienter.

Hvis der er andre bud på en løsning, modtages den gerne.(Jeg er klar over at jeg kan gå rundt til alle 60 PC'er og gøre det, men der må findes noget smartere)

mvh Thomas

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-10-05 22:56

Hvis det er en mappe på netværket - så skal det ikke gøres via logonscripts, men via policies.

De 60 brugere er vel medlem af en gruppe. Mappens tilladelser sættes på serveren for netop den brugergruppe - og så er den i vinkel

mvh berpox

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 31-10-05 23:04

Hvor vælger man hvilken mappe man vil gøre det for?

mvh Thomas

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-10-05 23:11

På serveren - højreklik på mappen, og vælg "properties", advanced osv... så kommer der noget med tilladelser/permissions (har ikke lige en windows server her, så det er lidt efter hukommelsen) ... og det er dér du tildeler rettighederne på mappen til brugergruppen.

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-05 08:40

Så har jeg lige checket på serveren.....
1) På server - klik dig frem til folderen.
2) H-klik på folder, vælg "properties"
3) På fanebladet "Sharing" vælges knappen "Permissions" - her kan du bestemme hvilke brugere/grupper der i det hele taget har adgang til sharet.
4) På fanebladet "Security" sætter du read/write osv. permissions for grupperne/brugerne

- det var det

mvh verpox

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 01-11-05 16:08

Som det er nu, ligger mappen på hver enkelt pc. Men det er vel mere hensigtsmæssigt at når alle bruger mappen, så ligger den som en delt folder på serveren som alle brugere så kan browse og køre programmer i.
Men kan der godt være flere brugere som åbner for programmet på samme tid?
I mappen ligger nogle gamle DOS programmer/spil(.exe filer)

berbox: Din forklaring går ud fra at det ligger som en delt folder på serveren..ikke?

mvh Thomas

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-05 19:33

Jeps - selvfølgelig - filer der er fælles for alle brugere i et netværk skal selvfølgelig ligge på en delt netværksfolder

- så er der kun ét sted der skal vedligeholdes.....

Hvis det er rettigheder du har sat på klienternes maskiner til bestemte foldere, så er der mig bekendt ingen vej udenom at besøge dem alle og ændre på rettighederne.

Pr. definition skal brugere være administrator på egen computer netop af hensyn til administrationsbyrden. Så laver man engang imellem et image af den velfungerende installation, så kan man hurtigt vende tilbage hvis brugeren laver rigtig meget ged i sin computer

mvh berpox

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 01-11-05 22:09

Der er DOS-programmer i folderen jeg gerne vil dele. DVS gamle dosspil.
Hvis de ligger i en delt mappe, kan flere brugere så køre spillene på samme tid?

mvh Thomas

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 40 point
Dato : 02-11-05 00:21

Ja - det vil jeg mene burde kunne lade sig gøre i de fleste tilfælde. Jeg har flere gamle DOS applikationer i netværket som brugerne aktiverer via genvejsikoner på desktoppen. Og i disse tilfælde kan flere godt afvikle dem samtidigt.

Men det er ikke givet at alle programmer kan afvikles på denne måde....

Rettighedsændringerne på foldere hos klienterne via login-script kan du godt skyde en hvid pil efter. Du har formentlig haft administratorrettigheder da de blev sat - og så skal du også have administratorrettigheder for at ændre dem igen, på klientmaskinen.

Men hmmmm DOS spil til 60 klienter i et netværk??? He he - Bare det ikke er en arbejdsplads hvor der bliver fiflet med den slags

mvh berpox

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 02-11-05 12:29

Det er på en skole, og det er regne og stave spil.
Jeg prøver at smide det på et netværksdrev og se om det vil virke med flere brugere samtidig.
Jeg lukker tråden nu, og uddeler lidt point, med tak for hjælpen.

mvh Thomas

Godkendelse af svar
Fra : z1terapi

Dato : 02-11-05 12:41

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-11-05 09:20

Hej igen.

Virker det som det skal/forventes ?

mvh berpox

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 04-11-05 10:15

Jeg har ikke haft mulighed for at prøve det endnu, da der køres en del projekter. Jeg bliver slagtet hvis PC'erne ikke virker når der skal skrives projekt ud
Men jeg er forventningsfuld
Jeg skal nok lige skrive tilbage når jeg finder en løsning

God weekend
mvh Thomas

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-01-06 23:09

Hvaaaaa Thomas......har du hittet ud af det ?

mvh berpox

Kommentar
Fra : z1terapi

Dato : 20-02-06 23:37

Ja du må undskylde at jeg ikke har fået skrevet tilbage. Det endte med at de ikke kom på et netværksdrev, da skolen/lærene blev enige om at der var mange af de gamle programmer som kunne undværes. Jeg tildelte brugere på maskinerne fuld rettigheder til en enkelt mappe, hvori de få DOS-programmer som er tilbage ligger(Jeg er ikke alene om at bestemme )
Det var løsningen, men jeg synes ideen om netværksdrevet var bedre, jeg fik bare aldrig brugt den.

Tusind tak for din hjælp.

Venlig hilsen Thomas