/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Drev har skiftet betegnelse.
Fra : KaVAkandu
Vist : 992 gange
200 point
Dato : 16-02-06 09:36

Hej.

For et par måneder brændte min strømforsyning af og komputeren blev kold.
Jeg købte en ny, virker fint, men så er der sket det mærkelige at mit D: drev er blevet til E: og E: til F: og CD drev F: til D:.
Har forsøgt alt, uden at genindstaller, samtigdig er skriften på drev E: (nu) blever blå, (meget pæn).
Hvad F..... er der sket.
Det hele køre godt nok, så der er ikke nogle problemmer hvad det angår.
Der kunne måske være en der kendte lidt til dette.

MVH. Karsten

Accepteret svar
Fra : Simmaster

Modtaget 210 point
Dato : 16-02-06 09:46

Hejsa, ved ikke lige hvad der er sket. Men hvis du højreklikker på denne computer, trykker administrer. Diskhåndtering, højreklikker på det drev du vil ændre bogstav ved, så kan du lave dem om igen, husk at du ikke kan ændre til et bogstav der er tildelt i forvejen, så du skal lige starte med at omdøbe en af dem til et midlertidigt drevbogstav, så du får et af dem du skal bruge fri.

Håber du forstår min forklaring, ellers må du skrive igen.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-02-06 09:52

Det har sikkert taget skade af din "afbrydelse"
Har været ude for det samme, efter at have afbrudt strømmen, med vold.
Det kan også være du har haft en partition, der ikke er blevet slettet ordentligt.

Du kan prøve at tage dit Bios batteri ud et par minutter, mens din pc er uden strøm.

Du kan prøve at sætte din Xp skive i, og boote fra den, skal stilles i Bios så den Booter fra drevet.
Når du når til installer, kan du vælge reparer, og indtast, fixboot eller fixmbr.
Det skulle rette op på dine drev, så de ligger iorden, med C:/ til at starte med.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-02-06 10:02

Der er jo nok sket det at der er gået ged i strømstyringen af drevene og så "reparer" winxp drevbetegnelserne! D som er dit cd rom drev er et logisk drev og det er jo i princippet overordnet til en partition på din harddisk! Du kan sagtens flytte det som Simmaster anviser! Med hensyn til dit drev E så er der noget der tyder på det er blevet komprimeret! Det burde det jo ikke gøre selv, så jeg vil næsten tro du har været inde under egenskaber for drevet/partitionen og sætte flueben Komprimer drev for at spare diskplads! Prøv at højreklik på drevet gå ind under egenskaber og se om det ikke er rigtigt? Normalt betyder det ikke det store for ydelsen, så du kan roligt lade det være!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-02-06 10:08

Kommer lige i tanke om at drevplacering osse blev ændret på min PC da jeg skiftede strømforsyning! Det er jo en hardwareændring der sker når du skifter strømforsyning! Bare følg Simmasters vejledning for at få en mere "logisk" drevrækkefølge!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 16-02-06 10:12

Det prøvede jeg også, men så kunne den ikke læse fra Cd drevet.

Godkendelse af svar
Fra : KaVAkandu

Dato : 05-03-06 21:02

Tak for svaret Simmaster.
Så er det bare mine ikoner jeg skal have lavet om.