/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
CD-skuffe vil ikke blive inde
Fra : zxcvbnm1
Vist : 758 gange
323 point
Dato : 11-02-06 22:16

Jeg har fået et lidt underligt problem med det ene af mine CD-Rom-drev.
Når jeg lukker drevet, kører det ud igen efter et par sekunder...
Det er ligegyldigt, om jeg lukker ved at trykke på knappen eller om jeg trykker let på skuffen.

Kan nogen forklare det, og komme med en løsning, vil jeg være glad.

mvh
zxcvbnm1

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 22:28

bare for at være sikker - du har ikke tilfældigvis fået en exe.fil (drillefil af slagsen) af en eller anden vel ????

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 11-02-06 22:34

Til miritdk:
Nej, det er jeg ret sikker på jeg ikke har. Derudover fik jeg cleanet hele PCén i går, så der burde heller ikke være andet snavs på den.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-02-06 22:35

fint nok

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-02-06 09:46

på min gamle pc skete det - der var en venlig sjæl der pillede det hele ud og satte i igen og så virkede det - hvad der var galt husker jeg ikke desværre

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 12-02-06 11:18

For en sikkerheds skyld ville jeg nu alligevel køre en fuldstændig scanning (f.eks. med en opdateret Spybot).
Der næst ville jeg i Enhedshåndtering slette drevet og lade det "genopstå".
VH
Leif

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 12-02-06 11:20

Til Leif
Jeg har kørt fuldstændig scanning med Spybot - seneste opdatering uden at finde noget.
Jeg prøver lige at fjerne drevet fra enhedshåndteringen.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 12-02-06 11:26

Det hjalp heller ikke...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-02-06 12:44

og det er ligegyldigt om der er et medie i eller ej?

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 12-02-06 15:02

Til Fijala: Ja, det er ligegyldigt.
mvh
zxcvbnm1

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-02-06 15:18

Så er drevet nok defekt eller der sidder noget i klemme på kanten af låget

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 12-02-06 16:34

Til Fijala: det har du nok ret i, men drevet virker nu fint, når elleres skuffen beslutter sig for at blive inde

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-02-06 16:41

Det jeg mener er, at der måske er noget snavs på indersiden af skuffen der gør at drevet ikke kan lukke helt og derfor så åbner igen. For det kan vel ikke være knappen du åbner og lukker med der driller. Hvis nu den ikke helt slipper kontaktensættet kunne den måske lave problemer. Du kunne jo prøve med et pift kontaktspray ind i den. Dette er ikke noget jeg vil give garanti for men måske var det værd og prøve.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-02-06 16:42

kontaktsættet skulle der stå

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 06-03-06 17:39

Jeg har nu været ude at investere i et helt nyt drev (magen til det jeg har i forvejen, og som virker upåklageligt) men probelmet er der stadig. Når jeg starter PCén op kører det nye drev ud og ind et par gange for til sidst at blive ude. Den grønne lampe slukker, når drevet kører ud sidste gang. et eller andet sted tænker jeg på, at drevet måske får en forkert impuls, og tror at det rent faktisk er lukket selvom det er åbent. Det lyder sikkert fjollet, men kunne det tænkes.
Jeg har også forsøgt at bytte om på de to stik på de to DVD-drev. heller ikke det hjalp.

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 06-03-06 17:44

Havde selv samme problem for noget tid siden..
Det viste sig at det var mit tastatur der fuckede op i det men det var nok så langt ude at det nok ikke er tilfældet hos dig..
men prøv at trykke ctrl-alt-delete og se om der kører et program der hedder keyb.drv eller lign..
hvis der gør skal du prøve at stoppe den..
hvis dette skulle virke skal du bare fjerne denne..
det skete hos mig efter jeg installerede SP2

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 06-03-06 17:54

Hej, du har helt sikkert fået et drille-program ind på din PC. Har du fået/hentet/installeret et program, feks en screen-saver for nyligt?

Se evt. et eksempel her:

http://www.usj.com.my/bulletin/upload/showthread.php?threadid=10792

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 06-03-06 18:00

Mon ikke bare det er frontpladen på skuffen, der er kommet ud af hak?
Prøv, når skuffen er åben, at trække ud midt på frontpladen og løft opad.
Så skulle frontpladen kunne løftes af.

Hvis den kan lukke uden den, er det sikkert der problemet ligger.
Hvis drevet ikke kan lukke helt i, vil den som regel skubbe skuffen ud igen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-03-06 18:17

mit første bud var netop som lawitt skriver - det er en temmelig udbredt drillefil der kan skjule sig her og der

mener den også befinder sig her:
http://www.hardwaregeeks.com/board/showthread.php?t=8131

for flere år siden florerede den som kaffeholder - colaglasholder osv - senere gemt i diverse scripts der ikke lige var til at gennemskue

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-03-06 18:19

ps... synes netop at når du har investeret i nyt drev - så kan det skyldes en practical joke / et geek

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 06-03-06 18:53

Problemet er løst Jeg ved ikke, hvad der var galt, men da jeg installerede det nye drev for anden gang, virkede det uden problemer. Det er højst underligt, men selvfølgelig glædeligt, at det nu ser ud til at være OK. Tak for de mange gode forslag.

PS: Nu er der blot det (sikkert) lille problem, at jeg vil hav elavet om på drevbetegnelserne så drev E bliver til drev D og drev D bliver til drev E. Er der nogen der kan klare den. så er der points på højkant.

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 06-03-06 19:06

Ja,

du tager begge drev ud/fra og starter Windows op uden disse. Derefter lukker du Windows/maskinen ned og sætter dem i/til igen men denne gang 'omvendt' hvorefter du Starter Windows op igen. Nogle gange er dette ikke nok og du skal også fjerne drevene i Kontrol Panel->System->Hardware->Enhedshåndtering inden du sætter drevene i/til igen.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 06-03-06 19:10

Hvis det bare er 2 cdrom drev skal du højreklikke på denne comp. administrer/lager/diskhåndtering højreklikke på det drev du vil have ændret og vælge "tildel drevbogstav og sti her skal du så ændre den første til et højt som fx x og vælge det andet som du så kan tildele bogstavet D og så omdøber du x til E.. Men hvis D eller E er en harddisk kan det godt skabe problemer hvis du har lagt nogle filer der har tilknytning til C drevet

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 323 point
Dato : 06-03-06 19:50

h-klik på denne comp og vælg administrer
vælg diskhåndtering
nu kan du alle dine drev
se først hvilket bogsta der er det højeste
forsøg ikke på at ændre dit C: drev (der ligger dit styresystem windows)
h-klik på det grå område hvor der evt. står CDrom 0
vælg skift drevbogstav og sti
vælg et bogstav der er højere end det højeste
nu kan du tildele (det gamle bogstav) til det drev du ønsker

Ps. windows bør absolut ligge på C

Godkendelse af svar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 06-03-06 20:12

Tak for svaret e.c. Så virker det hele igen.
Også tak for d andre forslag.
mvh
zxcvbnm1