/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
sætning
Fra : jepser30
Vist : 849 gange
50 point
Dato : 29-01-06 20:14

Jeg ved ikke om den ligger rigtigt, men hvor kommer betydningen "lige på nippet" fra? Jeg ved at det betyder "tæt på"/"lige ved", men hvor kommer "nippet" ind henne?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 29-01-06 20:21

Fra Nudansk Leksikon

Citat
nip [ —nep ] subst. -pet, nip, -pene
1. nip af ngt en lille bid el. slurk af noget. 2. på nippet til ngt meget tæt på at gøre noget. ! af fællesgermansk *´nippa-, egl. 'den yderste afsnuppede del af noget', afl. af *´nippan, *´n·pan 'nappe, knibe, klemme' (jf. nippe)

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 20:33

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=nip

Jeg tror det er fra det gammel nordiske "hnípa" hænge ud over ....Resten kan du læse i linket ovenover..

Mvh sverola

Godkendelse af svar
Fra : jepser30

Dato : 30-01-06 08:21

Tak for svaret ans.