/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Sprængstoffer? - Din mening?
Fra : texton1
Vist : 540 gange
40 point
Dato : 24-01-06 15:21

Hej folkens.
Jeg er ved at skrive projekt om Sprængstoffer.. og har nu skrevet en masse om Atombomben, brintbomben, krudt.. og jeg mangler: Dynamit, TNT, og MEST PLASTISK SPRÆNGSTOF...

Hvis i har nogle gode links eller noget viden om de manglende emner ville jeg være dybt taknemlig hvis i ville skrive det her.. er mest ude efter plastisk sprængstof! da det er super svært at finde noget om, hvad som helst omkring det??.. :)

Tak!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 24-01-06 15:27

Prøv at led hos FBI & CIA

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 24-01-06 15:30

The Terrorist's Handbook
http://www.capricorn.org/~akira/home/terror.html

Der står en masse om de forskellige sprængstoffer..
->Brommi

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-01-06 16:17
Kommentar
Fra : texton1

Dato : 24-01-06 16:18

Alt på Wikipedia har jeg læst, ellers tak =)

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-01-06 16:26

OK så.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 24-01-06 16:28

http://science.howstuffworks.com/c-42.htm

en god slat info om C4....

Vh fluffy

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 24-01-06 16:30

denne oversigt skulle have været med : http://science.howstuffworks.com/c-43.htm

Vh fluffy

Kommentar
Fra : texton1

Dato : 24-01-06 16:49

Mange tak Fluffyclaus!.. Det er meget brugbart selvom det er på engelsk :P..

Andre foreslag ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-06 17:21

Omkring TNT (2,4,6-trinitrotoluen)

Citat
Også picrinsyre (2,4,6-trinitrophenol) har været anvendt som sprængstof.

http://pub.uvm.dk/1999/iktkemi/5.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-01-06 23:02

Prøv at lede på google efter semtex

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-01-06 01:21

Søgte lige på "nobel dynamit" på Google.
Der er mange hits.
Gambrinus
PS : Hvorfor hedder det Nobels Fredspris ?
BOOOOOM

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 25-01-06 11:29

Hej

På sitet :

http://www.akraft.dk

kan du finde svarer og en masse link, der skulle kunne holde dig beskæftiget den næste månedstid:

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 25-01-06 11:33

Hej Gambrinus

Fredsprisen er en ret ny foreteelse i forbindelse med Nobel-priser.
At den kaldes fredspris giver vel sig selv - prisen gives til en person, der
har gjort en del for at sikre freden - eller formindske krigene.
Ifølge panelets mening.
Prisen nødvendigvis ikke til personer, der har fyret mest mulig dynamit af!

Måske burde E. Teller have haft prisen.
Siden fremkomsten af brintbomben har der ikke været verdenskrige -
( men en masse lokalkrige med konventionelle våben).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-06 11:59

Gambrinus -> Det var Alfred Nobel der grundet dårlig samvittighed over at være blevet stinkene rig på dynamit patentet og at hans opfindelse blev en succes hos alverdens hære, der gjorde at han indstiftede prisen: http://da.wikipedia.org/wiki/Alfred_Nobel

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 26-01-06 09:35

Molokyle

Et meget følelsesladet indlæg - desværre forkert.
Nobel var ikke plaget af dårlig samvittighed p.g.a. sin opfindelse - at opsyge nitroglycering i diatomejord.
Nobels opfindelse sparede tusindvis af arbejdere for at blive sprængt i luften af nitroglycerin - det skete nemlig jævnligt før Nobels opfindelse.
Dynamit blev først og fremmest brugt i fredens og industrialiseringens tjeneste - vej- tunnel og brobygning etc. etc. Det var det, som Nobel arbejde med.
At andre så har anvendt dynamit til ufredelige formål kan vi da ikke klandre Nobel for - forkert adresse MOLOKYLE - det er en OMér.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-06 09:47

2603ph -> Du skal nok se der var en grund til at Nobel i sit testamente ønskede at stifte en FREDS-pris

Formålet med dynamit var ganske rigtigt som du beskriver, men virkeligheden en anden; Dynamit gjorde nemlig også nitroglyserin opslemmet i moler brugbart til krigsførelse og det var dette der nagede Nobel.

SELVOMMER

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 26-01-06 09:56

Molo -> det er nu også din forklaring jeg fik i kemi timerne i sin tid

C3-H5-N3-O9 Og husk du aldrig må gå tilbage til en fuser

Vh fluffy

Kommentar
Fra : texton1

Dato : 26-01-06 14:32

Ja det er rigtigt nok molokyle.... hehe i hvert fald også hvad jeg har fundet frem til!