/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
HJÆLP!!!
Fra : tdf
Vist : 622 gange
37 point
Dato : 24-01-06 15:10

Jeg har nu i den sidste time sidet og knoklet med en enkel opgave til skolen: Beskriv den menneskelige celles opbygning.. nogen der kan give mig en kort, men god beskrivelse? det vil hjælpe ENORMT..

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 24-01-06 15:11

Hvilket niveau skal det være på? Folkeskole, gymnasie? Hvilket klassetrin

Kommentar
Fra : tdf

Dato : 24-01-06 15:15

8. klasse

Accepteret svar
Fra : Balcanard

Modtaget 47 point
Dato : 24-01-06 15:42
Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-01-06 15:46

Der manglede et link - kommer hér: http://www.bionordic.dk/page.asp?id=25&sprog=se

Godkendelse af svar
Fra : tdf

Dato : 24-01-06 15:47

Tak for svaret Balcanard.

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 24-01-06 15:53

Den humane celle har en cellekerne som indeholder kromosomer og specialiserede organeller som fx mitochondrier hvor den aerobe respiration foregår, golgiapparat, endosomer, lysosomer og et cytoskelet som er vigtig for cellens form og struktur.

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 24-01-06 15:55

Lige et par lette hurtige links, for overblikkets skyld.

http://www.bioweb.dk/bioemner/cellen/celle_hvader.html

http://www.bioweb.dk/bioemner/cellen/celle_organel.html

Bare meget, meget kort her.

Den menneskelige celle består af en fedtmenbran som gør at der kan dannes forskellige miljøer indenfor cellen og uden for cellen. Fx er der forskellige molekyler og ioner indenfor og udenfor.
Derfor kan cellen regulere sine behov efter hvilke forhold som er gældende for den enkelte celle på et givent tidspunkt.
Væskefasen inden i cellen hedder cytoplasma (altså mellem organellerne, som er cellens fuktionellen komponenter)

Cellerne hos pattedyr har også en kerne, som indeholder Dna. Dna er cellens arvemateriale (det man har arvet fra henholdsvis sin mor og sin far). Dette Dna sørger for at alle de proteiner (strukturelle og funktionelle komponenter i cellen) som cellen har brug for bliver dannet.
Ved ikke hvor meget du skal kunne om dette, men med Dna som skabelon bliver der dannet noget der hedder Rna, og det er kort fortalt Rna som omdannes til Proteinerne i cellerne.
Kernen omgives også af en membran, så stoffer i kernen kan holdes adskilt fra stoffer i cytoplasma.

I cellerne findes desuden mitochondrier, som er hvor cellens energi dannes. Sukker eller fedt fra kosten omdannes her til ATP. ATP er cellens benzin, som sørger for at cellens processer kan køre.

Denr findes mange organeller i cellen og de har funktioner der er skrevet mange lange tykke og svære bøger om. Ved ikke rigtigt hvor meget jeg skal skrive, eller om jeg skal give dig nogle links på engelsk.
Kunne forstille mig at I har en lærebog, hvor du sikkert kan finde mange bedre beskrivelser til et passende niveau end jeg kan give dig.
Kan du ikke skrive nogle mere specifikke spørgsmål til mig, så jeg ved lidt mere om hvad du vil og kan. Så skal jeg se hvad jeg kan gøre.

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-01-06 16:08

Velbekomme - her er lidt mere at læse: http://da.wikipedia.org/wiki/Stamcelle