/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / DOS / Spørgsmål
10  Dark_Magi.. 230
Ghost bootdisk USB
Fra : myg
Vist : 2821 gange
50 point
Dato : 23-01-06 12:51

Jeg er ved at lave en boot diskette til Ghost, og er rendt ind i problemer.

Det hele fungerer OK så længe jeg holder mig til A-drevet, men når jeg vil boote fra et løst USB-drev (B:), kan den ikke finde commandofortolkeren.
Bios er opsat korrekt til boot via USB.
Jeg har prøvet at skrive shell=C:\windows\system32\command.com og B:\command.com (cmd ligger på disketten) i config.sys, men intet hjælper !
Hvad skal jeg gøre ???

Hvad er forskellen på OHCI.exe og UHCI.exe ???
Når jeg rem'er ohci 'en melder den ikke fejl - det gør den hvis begge stå under device=

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 12:55

Jeg har prøvet det samme og efterlyste en løsning her på kandu.dk. Jeg har dog ikke haft tid at kigge nærmere på det, men her er mit accepterede svar : http://homepage.ntlworld.com/hiren.thanki/bootcd_on_usb_disk.html

..fra : http://www.kandu.dk/Spg80966.aspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-01-06 13:02

Hejsa

når du står på a:\
så skriv sys e:\ <- hvis dit usb drev er e: og tryk enter
derved kopieres IO.sys og command.com til din usb disk
derefter kopier du div. filer til disken bla. autoexec.bat og config.sys
retter disse 2 filer til så det passer til drevbokstav til usb-disken

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-01-06 13:35

Molokyle -> Stick + Duse har jeg tidligere arbejdet med, og fik det til at virke, men nu er det et floppydrev.

Prøver lige at uddybe:
Jeg sætter et Iomega USB floppydrev til PC'en - det registreres af XP som B:

Alt det dk foreslår er sådan set gjort af Ghost bootdisk programmet.
Der hvor kæden hopper af, er at når jeg så booter på disketten, melder systemet at command.com mangler eller er i udu.
Den mangler hverken på disketten eller harddisken (her kan den næppe ses af disketten, da hdd er ntfs).
Hvorfor er det så at bootdisketten ikke kan bruge den cmd, der ligger på samme diskette ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 16:27

Du har vel også søget for at : IO.SYS samt MSDOS.SYS ligger på disketten ...foruden COMMAND.COM ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 16:30

Ps. Begge er skjulte systemfiler der sammen med command.com installeres ved en sys a: ( ..i dette tilfælde sys b: ) commando fra commandpromten (kræver selvfølgelig at du har sys.com på din computer).

En fuld bootdisk kan hentes her : http://bootdisk.com

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-01-06 21:08

Yes, yes - bortset fra at det er PC-DOS og derfor de tilsvarende IBM-filer, men lad det ligge. Boot-siden skulle være i orden.
Det handeler om, at den ikke kan se den command.com, der rent faktisk ligger på disketten - eller også skulle den være kaput, men hvorfor dog det, når den lige er placeret der.
Jeg har også prøvet at lave boot-disketter baseret på MS-DOS, som så systemformatteres fra Win98 og videreinstalleres med Ghost.exe m.m. Her er command.com hentet fra et Fat miljø, og skulle vel eliminere hvis fejlen lå et sted i ntfs vs. fat/dos. Men der kommer samme fejlmelding.

Altså: Maskinen booter fint lige til den famøse kommandofortolker tilter det hele.

Jeg kunne prøve at lave en ganske alm. boot-disk, men de to OHCI.exe og UHCI.exe, som ghost-programmet vil lægge ind er vist nogle USB relaterede filer. Hvornår bruges hvilken.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-01-06 10:25

Jeg kan tilføje, at bootdisketterne virker OK i A-drevet.
Det er altså en USB-reateret ting, men hvad ???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-06 10:48

Mon så ikke det er dine BIOS indstillinger der er akilleshælen? Nu kender jeg ikke meget til BIOS indstillinger og USB. Jeg ved dog at der på nyere maskiner findes et par stykker. Både omkring usb som BOOT device og nogle mere avancerede af slagsen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-01-06 14:03

Jeg tror det er korrekte indstillinger, der er i BIOS, men jeg faldt over et begreb jeg ikke kender: SUPERBOOT - hvad er det? Der er disabled lige nu.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 25 point
Dato : 24-01-06 15:45

Keine ahnung ?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 11-04-06 12:28

Tak for svaret molokyle - ikke at jeg kunne bruge det til ret meget, men du har gjort en helhjertet indsats, og toner rent flag i sidste svar ! Det kan jeg godt lide.