/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Receptive field
Fra : KathrineE
Vist : 1179 gange
150 point
Dato : 16-01-06 22:09

Jeg læser til en neurobiologieksamen og har virkelig svært ved at forstå "receptive field". Jeg er nået så langt at jeg godt kan forstå at on-center celler affyrer aktionspotentialer ved lysstimuli i center modsat off-center celler. Mit problem er fysisk at forstå hvad det receptive område er. Er det fysisk i midten af fx ganglioncellen?? Nej, jeg forstår det simpelhen ikke!!
Håber der er én der er inde i hvordan synet fungerer og måske kan forklare mig det på dansk for jeg skal op om en uge... Hjælp!!

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 150 point
Dato : 17-01-06 00:38

1) Jeg er under ingen omstændigheder neurobiolog eller lignende - blot maskiningeniør i denne sammenhæng.

2) Men, så vidt jeg kan forstå, så er "receptive fields" lysfølsomme områder, således, at der ved belysning centralt i midten af en lysfølsom celle (det receptive område) kan måles en positiv spændingsændring i forhold til hvilepotentialet (spændingen), hvorimod der ved belysning uden for centrum af cellen (men stadig på cellen) kan måles en negativ spændingsændring i forhold til hvilepotentialet.

3) Ændringerne i spænding i receptorerne giver signaler til hjernen, som sammensætter et billede af lys/mørke-intensitet.

4) Det hele svarer lidt til elektronikken bag farve- og mønstergenkendelse benyttet i industrien (visionsystemer både med og uden farvegenkendelse)

5) Jeg fandt dette link http://www.yorku.ca/eye/recepfd2.htm som du måske kan bruge. Det er godtnok på engelsk...

6) Jeg håber dette indlæg kunne være en hjælp, fremfor en vildledning...

Held og lykke

/berpox

Godkendelse af svar
Fra : KathrineE

Dato : 18-01-06 15:29

Tak for svaret berpox. Linket hjalp en del - nu må jeg bare håbe det er nok:)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-01-06 19:53

Jeg krydser fingre for dig....mandag kl. ????

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 21-01-06 00:01

Allerede kl 9!!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-01-06 20:13

Okay - hvordan gik det så? Er du glad og tilfreds med resultatet?