/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Batteri i bærbar dødt?
Fra : Ortman
Vist : 1000 gange
452 point
Dato : 07-01-06 18:16

Min bærbare (Dell Latitude c840) kan ikke længere køre på batteriet...

Under kontrolpanel/ydelse og vedligeholdelse/strømstyring ser det ud til, at batteriet oplader og i enhedshåndtering står der, at enheden fungerer korrekt.

Spændingsmåleren viser 72%???

Når man tager batteriet ud, lyser det ved tryk på knappen.

Jeg vil egentlig gerne bare skifte batteriet ud, idet det alligevel er 3 år gammelt, men jeg er ikke overbevist om, at det er batteriet, som forårsager problemet.

Hvad kan jeg gøre?

Mvh Ortman

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 462 point
Dato : 07-01-06 18:43

De sidste 6 år har jeg benyttet mig af bærbare til mit arbjede og privat, hvilket betyder at de er tændt nærmest døgnet rundt. Jeg er meget afhængig af mit batteri. Når der er gået 2 år, kommer det som et lyn fra en klar himmel, men batteriet kan kun holde strøm 15-30 minutter. Det er lige som om at alt hvad der hedder 10 - 90% ikke findes på batteriet.
Så jeg skifter batteri hver andet år. Et nyt batteri kan holde ca. 3-3½ time, når der arbejdes normalt

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 07-01-06 18:52

Mit batteri holdt fuldstændig op med at virke fra den ene dag til den anden - hvis batteriet var udtjent, ville der så ikke være en periode, hvor computeren kunne holde strøm ganske kort tid?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-01-06 19:00

Jeps, det samme her. Som lyn fra en klar himmel. Der er akkurat det samme som batterier til mobiltelefoner, de sker også lige på en gang.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-01-06 20:26

Når det er 3 år gammelt er det nok batteriet. Køb nyt.
alimak

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 07-01-06 22:19

Oplad batteriet den tid det normalt tager, mål så spændingen og sammenlign med hvad den burde være.
(Et billigt voltmeter kan købes til ca 60 kr)
Hvis batteriet varmer når det har ladet nogen tid kan du godt regne med at PCens ladesystem virker.
Da batteriet jo nok er udtjent og står til udskiftning kan man jo åbne det med en varm spids loddekolbe (til at smelte plastikken) og checke spændingen på hver enkelt celle og så udskifte de dårlige.
Du kan også kortslutte batteriet, så polvender de celler der ikke kan klare mosten og dem skifter du så.
det kan sommetider være svært at skaffe celler i den rigtige størelse, hvis man ikke lige har et andet
kaseret batteri at tage dem fra.
PS. Jeg kan ikke anbefale ovenstående metode hvis du ikke har god check på strøm.
Kortsluttede celler kan udvikle meget varme, og det bryder med sikkerheden at foretave nævnte indgreb
i en sådan batteripakke.
Per

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-01-06 13:48

Prøv at se om du ikke kan få et til din PC her http://www.batterier.dk/
Jeg har handlet der flere gange og det er ret hurtige, når de har varen på lager.

3 år er nok i nærheden af enden for dets levetid. Så du skal nok åbne for mulvarpeskindet (hvis det kan tåle lys)

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 30-01-06 17:15

Tak for svaret thulin.