/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Lektor vs Professor
Fra : rwo
Vist : 5408 gange
200 point
Dato : 17-12-05 19:43

Hej!

Hvad er forskellen på at være lektor og professor?

Hvis man har en ph.d, så er man professor, ikk`??

Hilsen

rwo

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-12-05 19:50

Forskellen er at en Professor er ansat som leder af et videnskabeligt fakultet med ansvar for det faglige og økonomiske. En Lektor er ikke dårligere rent fagligt, han har bare ikke fået ansvaret for fakultetet. Så man bliver altså IKKE professor blot fordi man er ph.d. Hilsen

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 210 point
Dato : 17-12-05 20:49

En lektor er en person som eksempelvis er ansat på et universitet, vedkommende er først ansat som adjunkt og efter 4 år skal vekommende lektorbedømmes for at kunne blive i en fast stilling. Dvs. hans videnskabelige arbejder vurderes af et nedsat bedømmelsesgruppe. Opfattes arbejdet som tilstrækkelig godt for vedkommende titlen af lektor.
En lektor på et gymnasium er en persom som har været ansat i 15 år og bliver herefter automatisk en lektor.

En professor er blot en stillingsbetegnelse. Oftest en person, som er chef for et uddannelses og forskningsområde på et universitet.
For at få en stilling er det ofte godt at have en forskningsuddannelse i baglommen som licentiat, ph.d.. At blive ph.d. er en 2-4årig uddannelse ovenpå en Kandidatuddannelse.

Altså er din konklusion om at man er professor, hvis man ph.d. ikke korrekt.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-12-05 21:09

OK. Hvis den simple forklaring ikke er nok, kan man jo slå ordene op i Nudansk Ordbog:

Citat
lektor [ZlægtP] subst. -en, -er, -erne 1. en fastansat lærer ved et gymnasium el. en højere læreanstalt d lektor ved Handelshøjskolen · lektor i erhvervsret

Citat
professor [proZfæsP] subst. -en, -er, -erne 1. en lærer og forsker af højeste grad ved et universitet el. anden højere læreanstalt d adjungeret professor · professor i fysik e professorinde e professortitel · professorkompetent e engelskprofessor · matematikprofessor · universitetsprofessor

Opslagene er bare ikke korrekte, idet en Lektor sagtens kan være forsker og en Professor ikke nødvendigvis ER forsker. Professortitlen er som sagt et udtryk for at manden er ansat som leder af fakultetet.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 17-12-05 21:15

arne.jakobsen> Ja, det er egentlig en meget dårlig forklaring af nudansk ordbog. Det svarer faktisk ikke til den virkelighed vi har i Danmark.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-05 21:22

Lektor:

Lektor - hvornår bliver jeg lektor?
Fra og med sidste løntrin benævnes læreren lektor i det almene gymnasium/hf.

Stllingsbetegnelsen lektor vil tillige være betinget af mindst 1 års forudgående ansættelse ved en gymnasieskole, et studenterkursus elleret kursus til hf.

Sidste løntrin for en gymnasielærer er løntrin 5.

Når du kommer på løntrin 5, er du altså lektor - under forudsætning af at du har været på et gymnasium, et studenterkursus eller undervist ved hf det seneste år.

Er du ansat på en erhvervsskole, kan man først benævne sig lektor efter 15 års ansættelse.

http://www.gl.org/GL-Sites/WWW/Forside/Loen_og_ansaettelse/FAQ_ansaettelse/Lektor

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 17-12-05 22:08

Blot for at korrigere så medfører et professorat ingenlunde at man er leder at noget som helst. Et professorat er en højere stilling indenfor universitetsverdenen og medfører blandt andet (ud over den rent videnskabelige anerkendelse en højere løn). På de enkelte institutter/fakulteter er der oftest flere profesorer ansat. En docent er en lignende stillingsbetegnelse og betyder vel groft sagt professor uden medfølgende lønstigning. Problematikken er at på US/UK tituleres man professor så snart man har opnået ph.d graden.

MVH
Kaos

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-12-05 22:13

Nu forstår jeg bedre at du kalder dig Kaos. Det er dog den værste gang vrøvl jeg har læst længe. Læs min forklaring i første kommentar. DEN holder.

Ja OK med US/UK, men det er vel ikke det det drejer sig om her i DK.

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 17-12-05 22:21

Kære Arne
Du må gerne prøve at forklare hvorfor i alverden du mener at min forklaring er noget sludder?
Et fint eksempel er institut for Biologi og kemi på roskilde universitetscenter (RUC)
Ved at kigge på linket http://ruc.dk/inst1/employees/#pgrp10

Finder man, at der pt. er ansat
1 Docent
8 Professorer
18 Lektorer
1 Adjunkt

At der her er tale om 1 institut med en leder (Institutleder Eigil Præstgård, der blev professor lang tid førend han blev institutleder) hersker der ingen tvivl om. Derudover er ingen af de repektive studieledere professorer.

Derudover kan et professorat oprettes som "lokkemad" i visse tilfælde, eksempelvis hvis et institut prøver at få ansat en højtstående forsker. Denne forsker vil ofte hive en masse penge med i form af projekter og forksningsmidler hvorfor "lokkemad" i dette tilfælde kunne være at opslå et professorat.

Men Arne du må da meget gerne prøve at finde modstridende udsagn i min forklaring, idet du hermed vil modbevise hele den danske universitetsverden.

Endnu en gang
MVH
Kaos

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-12-05 22:35

Hej Kaos. Undskyld min facon og min utidsvarende viden. Men ærligt talt var det sgu noget nemmere at finde ud af i min tid. At der af økonomiske årsager er gået deflation i Professorbegrebet, er da noget rod. Men OK, hvis det er sådan idag, har jeg lært noget nyt idag, og det er jo heller ikke så skidt.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 17-12-05 22:47

Hej Arne
Det er helt i orden med mig, så længe vi lever lærer vi Bare spørgeren får svar på sit spørgsmål og det gjorde spørgeren jo længe før jeg blandede mig i debatten. Hvorvidt professorstillingen har været benyttet anderledes før i tiden eller inden for andre videnskaber kan jeg ikke udtale mig.

MVH
Kaos

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-12-05 22:51

Alligevel er mit første svar stadig mere end 50% korrekt. Og hvis du vil besvare selve spørgsmålet Kaos så kom igang.
NÅH nej, det vil du jo ikke. Som du skrev vil du KUN korrigere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-12-05 22:52

Sorry Kaos. Jeg så ikke dit svar før jeg skrev mit seneste.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-05 22:56

arne.jakobsen

kandu professor bliver du aldrig

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 17-12-05 22:57

Igen er det hel ok med mig
Vi må nok hellere stoppe førend det udvikler sig til en veritabel chatside
Men som du netop påpeger mener jeg at spørgsmålet var besvaret førend jeg blandede mig, jeg ville blot korrigere nogle får unøjagtigheder for at uddybe de allerede givne svar.

Summa summarum
Ingen point til mig

Fortsat god aften
MVH
Kaos - ph.d. men ingenlunde professor

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-12-05 23:02

ans din ½-hjerne. Hvorfor skal du nu igen lave en seriøs tråd om til person-hade-kampagne. Har du ikke en fornuftig kommentar, så lær dog at holde din mund.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-05 23:11

Citat
arne.jakobsen Dato : 17-12-05 22:51

Alligevel er mit første svar stadig mere end 50% korrekt. Og hvis du vil besvare selve spørgsmålet Kaos så kom igang.
NÅH nej, det vil du jo ikke. Som du skrev vil du KUN korrigere.

du skriver før du tænker

Godkendelse af svar
Fra : rwo

Dato : 18-12-05 11:07

Tak for svaret qfha.