/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Regnskov og ørken
Fra : o0LouiSe0o
Vist : 4782 gange
100 point
Dato : 14-12-05 19:44

Kan jeg bede om en god formulering på forskellene mellem disse to biotoper/økosystemer?

TAK

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-12-05 19:47

Vådt og tørt.

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 14-12-05 19:57

jaa, måske en længere god forklaring

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 110 point
Dato : 14-12-05 20:23

Regnskov: Høj luftfugtighed - køligt i bunden, og stegende varmt i trækronerne i dagtimerne - i nattetimerne behageligt tempereret klima under trækronerne - næsten samme temperatur som i dagtimerne. og så er der masser af nedbør - 2000mm/år er ikke unormalt.

Ørken: Lav luftfugtighed hele tiden, stegende varmt i dagtimerne, og køligt om natten - men alligevel bliver gennemsnitstemperaturen i en (tropisk) ørken ca. 18°C året rundt. En af definitionerne er SVJH at der maks. falder 250mm regn/år. Temperaturforskellen ml. nat og dag er ikke unormalt i omegnen af 40 Kelvin.

- og så er der de polare ørkener .... iskolde, og intet liv især de steder hvor områderne er dækket at is....der er det nok snarere temperaturforholdene der gør sig gældende end mangel på nedbør i form af sne.
Ved visse målestationer på Grønland måles der ganske få (eller under!) hundrede millimeter pr. år.

mvh berpox

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-12-05 20:45

berpox har helt ret. En anden stor forskel er antallet af levende organismer de 2 steder. Regnskoven er ét af de miljøer på jorden hvor der findes flest levende organismer pr. kvadratmeter, kun overgået af havet. Ørkenerne (de forskellige slags) er de mest artsfatiige.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-12-05 20:47

Teil -> Ikke ALLE ørkener er tørre. De polare ørkener er f.eks. ekstremt våde og kolde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-12-05 20:52

Arne j.
så trækker jeg mit svar tilbage og ber kommunen
om en plads i skolens første klasse. Hele turen en gang til.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-12-05 20:58

Godt ord igen Teil. Ingen grund til at blive vrissen. Du er da langt fra den eneste der KUN har lært om de tørre ørkener.

Ha' nu en god jul o.s.v.

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 14-12-05 21:01

super også hvad jeg har skrevetk tak alle

Godkendelse af svar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 14-12-05 21:01

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-12-05 21:25

Velbekomme

/berpox

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-12-05 21:35

Ikke spor vrissen arne.
God Jul også til dig.