/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Du godeste
Fra : Klumme
Vist : 555 gange
50 point
Dato : 27-11-05 15:10

God.... et tillægsord, som bøjes uregelmæssigt - altså god : bedre : bedst.

Hvordan kan det så være korrrekt at sige "du godeste"?

Ordet "kvinde" er fælleskøn - pudsigt ik?

Men på den anden side, så ville alternativet, da vi ikke har hunkøn på dansk, være at hun var intetkøn LOOOL og det ville da være trist.

Nå, men sån er der jo så meget

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 15:17

Et gode, godet, flere goder, alle goderne.

Du godeste...!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 15:20

Hund er heller ikke kønnere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 27-11-05 15:21

du godeste bruges som udråb for at udtrykke overraskelse, forundring, bekymring el. anden følelse (især talesprog) [den regelmæssigt dannede superlativ findes kun i dette udtryk]

Lyhne1
(Fra: http://www.dsl.dk/ddo_opslag3.html )

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 15:25

Ja lyhne, men det forklarer ikke den sproglige korrekthed....... Det bøjes immervæk god:bedre:bedst - Og det er jo ikke forkert at sige/skrive "du godeste"

eller er det.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 15:29

Nej Molo..... Hund er ikke køn http://www.kaoz.dk/sjovefilm/gosjov.asp?id=76

Jeg ville ikke engang spise den

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 15:34

Jeg læste forleden at den er død

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=322086

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 15:37

Ja den sagde ...."Min skønhed blir min død", og den fik ret LOOOL

Jeg siger, min skønhed blir min ulykke.. (godt nok ikke nogen stor ulykke)

Halåååå!!!!!!! Det er sgu ikke smallllltalk det her

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 27-11-05 15:37

hehe.. Ok..

Du godeste er et religiøst bandeord, at sidestille med ex. sgu, god og fandme
og er altså ikke et tillægsord.

Det mest anvendte bandeord blandt de midaldrende er ligesom hos de unge sgu (og den omskrevne variant sgi). Herefter følger religiøse bandeord forbundet med Gud, nemlig gud, du godeste og gudskelov.
(http://www.dsn.dk/nfs/2005-2.htm)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 15:41

Faktisk er det vel egentlig er kort version af : Du godeste Gud.

Sikkert fordi man ikke i en monoteistisk kultur som den danske, kan tænkes at sige : Du bedste Gud.
Det antydes i så fald at der kunne være flere Guder (= Du den bedste af Guder).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-11-05 15:56
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 16:24

He He ...Gambrinus. Det er da kun Molo der er indvandrer (når han vandrer over broerne)

Ja Molo. Godt forslag, men siger man "du godeste" i betydningen, "du godeste gud" ligger det implicit i sætningen, at der osse må findes mindst en ond gud, og dermed reelt flere guder - osse i et monoteistisk samfund. I sig selv et paradoks.

Nå men lad mig indrømme som det er. Jeg Hørte P1 i nat, og der var "du godeste" netop til behandling i sproghjørnet (hedder det vist). Sprogeksperten henviste til at det i ældre tid var korrekt at bøje "god" som god:godere:godest. Han henviste til en eller anden poetisk skrivelse fra 20'erne, hvori der stod: "......og du min allergodeste af mine døtre"

Han afsluttede med at fortælle, at denne regelmæssige bøjningsform ikke var ukorrekt, men en reminicens fra den tid, hvor kun "godeste" har overlevet.

Jeg syntes det var en lidt tynd forklaring, og derfor denne tråd.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 27-11-05 17:32

Jeg vil øjeblikkelig kaste opmærksomheden på vore naboer til højre for Øresund og konstatere, at de har to ord:
god, godare, godast og
bra, bättre, bäst,
og det ser ud som om vi på dansk har rodet de to sammen efter en lang historisk periode, hvor alting var så surt, at alle danskere havde glemt begge ordene. Jeg vil gætte på, at nordmændene har tilsvarende ord, mener at have hørt "bra"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 18:01

pbp_et

Nu blir det interessant....

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-11-05 18:44

Du godeste ! Oh, my God! Er et udråb, i dette tilfælde en måde at udtrykke at man oplever en åbenbaring af det højeste, eller af højeste karat man hidtil har oplevet..Gud er! God est ! Hverken mere eller mindre. Ofte bliver det dog ment sarkastisk.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-11-05 18:50

Husk på at mange sprogs ord minder om hinanden, men stammer fra latin

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-11-05 18:54

Hva´så?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 19:17

Engelsk + latin + et 'e' ??? Det hele udtalt på dansk? Du er vist ude på dybt vand mulberry

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 19:39

Som Molo siger - kan du svømme mulberry, du er på dybt vand, lool og betydningen er ingen vel i tvivl om, altså hvad "du godeste" angår.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-05 20:03

Den gode mulberry har ret.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 20:06

Fint Eyvind..... dokumentér *GG*

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-05 20:21

Det er en gammel overleveret talemåde.
Som jeg kender den
"jammen du godeste"
det er helt u'tro'ligt
fabelagtigt at det kan lade sig gøre - det vi troede var umuligt.
i samme forbindelse "åh herregud, var det ikke andet"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 20:29

Den forklaring var ikke meget go'ere Eyvind

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-05 20:34

Jeg kan ikke argumentere bedre...............
I tror også, at man har ret bare fordi, i kan alle de fine ord.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 20:44

Klumme -> Hvis man holder sig til min noget tyndbenede forklaring, er der nu ikke noget som antyder der skulle være en ond Gud? Blot at Gud er den mest gode af alle skabninger. Jf. Du godeste Gud.

Eyvind -> Det har intet med 'fine' ord at gøre, men med argumentationsteknik.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-11-05 21:00

Klumme, må jeg anbefale dig at søge svaret hos en palæontolog?!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 21:04

Eyviiiiind.

Det er ikke betydningen af ordet, men den "sproglige korrekthed" det handler om. Vi ved alle (går jeg ud fra) hvad der menes og hvad det betyder. Og glem det med fine ord. Hvad er "parameteret" LOOL for om et ord er fint?? Jo færre der forstår det, jo finere.... eller hwa?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 21:12

En parameter, parameteren, flere parametre alle parametrene Klumme !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 21:12

Altså Creamygirl.... palæontolog LOOL

De havde da ikke opfundet Gud i den palæolitikumske periode, så det kan jo ikke stamme derfra, hvis det refererer til Gud..... eller Gudrun (hvis han er en dame)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 21:14

Ps. Det er meget fint; ikke at forstå noget som helst

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 21:15

Molo
Shit du har ret, you got me. Parameter er fælleskøn

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 21:17

Så er der dælme mange fine her i pastoratet..... Mig ikke forstå

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 21:19

Kan du ikke bare undgå at bruge vendingen Klumme? Skal vi blive i den religiøse boldgade, kan man jo bare sige:

Du milde himmel

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 21:24

JO JO gu kan jeg da lade være at bruge vendingen Jeg kan da helt holde min bøtte LOOL Så får jeg heller ikke slidgigt i kæben, men jeg VIL sgu vide det.

BTW.. Gud er da ikke en skabning Molo. Nu må du tage dig sammen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-05 22:11

Nåeh... nej, Han er jo skaber ! Sorry...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 22:30

Skal du se en håndbremsevending LOOL

Jo gu er Gud en skabning, set med dine og mine øjne. Mennesket har jo skabt begrebet Gud. Men for de som er troende, er der ikke tale om en skabning, for som du skriver, Gud er jo skaberen.

Du godeste sikke en forvirring

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-11-05 22:31

Gud skabte kvinden, og hun har skabt sig lige siden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-11-05 22:50

Citat
Hvordan kan det så være korrrekt at sige "du godeste"?

Det er det heller ikke.

Mange talemåder og ukorrekte bøjninger/sammensætninger af diverse ord, kan derfor ikke hensættes i noget gramatisk tilhørsforhold.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-11-05 01:20

Atter til nabosprogene: Her betyder "bra" god i for eksempel denne sammenhæng "han är bra till sit jobb" (han er god til sit arbejde ), mens "god" anvendes i menneskekærlig (og sommetider i religiøs) sammenhæng OG i betydningen lækker - om madretter "det smakar gott", "det var gott kaffe", "den oxfileen var god". Vendingen "du godeste" må altså betyde "du kærligste".

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-05 14:38

'DET ONDE' = god contra ond ? Et 'menneskeligt' problem? ...som man kan læse hos Peter Thielst

http://www.detlilleforlag.dk/sites/339/1/7791/4650m4677m0m0m0/index.php4

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-05 14:52

Du godeste LOOL Jeg synes den drejer sig over i en filosofisk retning, men okay så.

Var det ikke ham, som du ville ha' mig til at læse, men som jeg på forhånd skønnede oversteg min intellektuelle formåen og forståelse??

Et menneskeligt problem siger du han siger. Jamen så passer det jo fint, da det ikke er bjerggorillaens forhold til begreberne ond contra god vi snakker om, men vores.... altså menneskets. I øvrigt siger bjerggorillaer ikke "Du godeste", så vidt jeg ved.

Skal i biffen på næste mandag og se Ove Nyholms "Ondskabens anatomi".... apropos

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-05 15:45

Klumme -> [hør] Jeg kom til at tænke på; hvorfor antifrasen i forhold til udsagnet ikke findes som :
Citat
Åeehh... du ondeste Onde !

..når man vil udtrykke sin mangel på oplevelsen af overraskelse?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-05 16:36

Ond, værre, værst ???

Ond, ondere, ondest(-e) ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 28-11-05 16:48

Citat
I øvrigt siger bjerggorillaer ikke "Du godeste", så vidt jeg ved.

Næ, men de tænker garanteret noget der ligner, når/hvis de støder på forhold de undrer sig over *GG*

"Du godeste Creamy - det er sq da helt udenfor emnet, så hold din bøtte"

Ok

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-11-05 22:26

Tjaeee Molo, men det gør den vel formelt osse. altså eksisterer - antifrasen... men bliver bare ikke brugt.

Kunne måske passende holde premiere på Kandu, hvis jeg kunne finde een, der egnede sig til at få dette prædikat hæftet på sig hmmmm....

Det er da ok Creamygirl *SS* En bjerggorilla siger: "Holy shit", når en go rille vralter forbi".

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-11-05 12:14

Nå men vi kommer vist ikke videre i "du godeste sagen"

Er jo egentlig osse ligemeget, specielt når man ser de virkelige problemer der huserer i verden, som eksempel dette http://www.kandu.dk/dk/spg/78821

For slet ikke at tale om dette http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2005/11/16/192305.htm

Det er jo tunge sager, som bringer mange gode og ellers travle menneskers sind i oprør, som på trods af denne stressede hverdag alligevel tager sig tid til at forsvare de umælende

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 29-11-05 12:23

Tak for svaret pbp_et. Jeg aner ikke om du har ret, men det var den forklaring jeg bedst ku li'. Molos var osse go, men jeg kan jo som bekendt kun give til een.

Hvis pointene skulle have været givet til de mest håbløse svar, så deler Mulberry og Eyvind en førsteplads

Og Creamygirl skulle ha' haft point, bare for at stikke sin frække næse ind i tråden *SS* LOOL

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-11-05 15:43

hihi, når ikke mit svar kunne bruges som det "go'este) så vælger jeg at mene............ "hellere fræk - end håbløs" *G*

Nu kunne jeg jo som straf for ikke at få point, vælge at spamme din mailboks, men SÅ fræk er jeg dog ikke......(lige pt.)