/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
den gamle harddisk
Fra : babee
Vist : 357 gange
100 point
Dato : 17-11-05 18:03

jeg har været ude at investere i en ny pc da den gamle stod af, og jeg kunne godt tænke mig at sætte min gamle HD til i den. mit spørgsmål er: kan man godt sætte den gamle HD over i det nye tower og lade den køre som "slave" selvom der er et styresystem på?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-11-05 18:08

Det kan du godt.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-11-05 18:08

Jeg ville dog slette styresystemet, efter du har bootet op på den nye.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 17-11-05 18:11

hvordan sletter jeg det? på normal vis(højreklik/slet) eller med cd?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-11-05 18:17

Du kan bare slette mappen, når du engang er færdig med indstallationen af den nye disk. Højreklik på mappen-fjern.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 17-11-05 18:25

på den nye er der allerede installeret XP. det er den jeg bruger nu. og den vil jeg gerne bruge fremover. men idet at alle mine dokomenter og codecs og alt mulig andet som jeg gerne vil have over på denne computer ligger på den anden HD(på C-drevet). og dem vil jeg jo gerne have inden jeg formatere den.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 17-11-05 18:28

Sæt den nye HD i og instaler det styresystem du ønsker... Når det køre sætter du den gamle i som slave. Så har du ingen problemer.
Da den hvergang vil starte på den nye HD. Så kan du ved lejlighed ryde op på den gamle HD.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-11-05 18:28

Så flytter du data, og formaterer derefter, det kan du gøre ved, at højreklikke på drevet-formater-ekspresformater.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-11-05 18:29

Den gamle kommer bare til at hedde D:\ når du sætter den til.. mappestrukturen er helt den samme.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 17-11-05 18:37

Pas på, du ikke bliver "snydt" af drevbetegnelserne.
Din nye harddisk kan godt være partitioneret (delt op i flere afsnit) og således have både drevbetegnelse C. og D: osv.
Det er ikke ualmindeligt, der ligger genskabelsesfiler på harddisken under betegnelsen D:, så check lige, før du formaterer den.
Drevbetegnelserne kommer fortløbende: A og B er diskettedrev, hvadenten du har 0, 1 eller 2.
Derefter følger harddiske, efterfulgt af fastmonterede drev (CD, DVD etc.) til sidst "løse" enheder som USB-kortlæsere og diverse -dongler.
VH
Leif0149

Godkendelse af svar
Fra : babee

Dato : 17-11-05 19:28

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-11-05 19:31

Hvad var der lige, der var galt med mit svar?

Kommentar
Fra : babee

Dato : 17-11-05 19:57

ikke noget jeg syntes bare at det andet var mere udførligt