/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ekstern harddisk boks?
Fra : Hypacia
Vist : 643 gange
50 point
Dato : 13-11-05 10:21

Hej Kandu.dk

Har lige et hurtigt spørgsmål:

Har en harddisk liggene med alle mine dokumenter på, den vil jeg gerne sætte til min nye computer, men ved ikke hvor man kan købe en ekstern harddisk boks? Nogle der kan give mig en link?

Ps. Der er ikke plads i min computer til en til en harddisk mere, så lad venlist være med at spøger om det.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 10:26
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-05 10:27

Du skal bruge en extern harddisk skuffe med usb : http://www.emb.dk/category.305.article.1499 ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-05 10:29

..flere og billigere modeller?

http://www.emb.dk/articlelist.305

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 10:31

molekyle-> hvorfor er det nu lige, at der skal brugen en 5.25, alle andre bruger 3.5

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 10:41
Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 13-11-05 10:51

og for at gøre det endnu nemmere
så prøv at kigge på denne
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=21140686&ListingType=0&ListingSort=1&PageNum=1&Catg=10337

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 13-11-05 11:27
Kommentar
Fra : zita30

Dato : 13-11-05 11:28
Kommentar
Fra : Hypacia

Dato : 13-11-05 11:33

peet49

Hvad mener du med den skal jumpet som master?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 11:36

Hardisken skal jumpes som master, når den skal sidde i en usb-box, der er nogle pinde bag på HD med en plastikdims, det er jumper.

Kommentar
Fra : Hypacia

Dato : 13-11-05 11:53

peet49

Okay. Men er ikke den smarteste til sådan noget, betyder det at jeg kan sætte den i en usb port og tage mine dokumenter fra den eksterne harddisk over på min master harddisk der sidder i computeren?

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 13-11-05 12:30

Hypacia :.-
bag på din harddisk sider der nogle små pinde og der er en slags kontaktflader og den lille (sorte dims) som du evt kan se er det man kalder en jumper (kan også kaldes lus)
dvs. en kortslutning mellem de 2 ben
se billede
http://support.gateway.com/s/HARDDRV/Shared/Ide/h10adjum.gif
http://sg.geocities.com/limcc1978/Jumper/harddisk.jpg
http://www.computerworld.no/bildearkiv/01AB242C-FAFC-076A-5ABC5CD793DAC87A.jpg
http://www.pc-tip.ch/library/graphics/categories/helpdesk/kummerkasten/archiv/hardware/24775_1.JPG

nu tror jeg at du forstår hvad en jumper er

Kommentar
Fra : Hypacia

Dato : 13-11-05 12:41

huntermis

Nu forstå jeg det. Men nå jeg køber en ekstern harddisk boks så er den jumper som standart? Eller hvad?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-11-05 12:45

En jeg har erfaring med er denne http://www.hk-automation.dk/catalog/product_info.php?cPath=1_40_39&products_id=111&osCsid=663b2367c247ba7239eabdab06213197

der er af metal og et metalgitter om der giver en utrolig god køling. Klik på billedet og se det i stor størrelse.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-11-05 12:54

Det er ikke harddisk boksen der er jumpet, men din harddisk - som regel står der på harddisken et diagram så du kan jumpe som master, hvis den ikke er det i forvejen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-05 16:03

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:

..eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Slave = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 4 = Slave = f:

.

Externe enheder via USB porten vil optræde som et drev uden for dette skema. så du skal/bør opsætte din HD som MASTER ..hvilket korrekt er kommenteret/anbefalet af peet49 : http://www.kandu.dk/dk/spg/77908#855731

..i det første indlæg til dette spørgsmål

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 16:05

Molekyle->på en extern harddiskboks er der kun et stik.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-11-05 16:06

molekyle->Ellers er det hele korrekt og velformuleret, det er jeg ikke så god til.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 13-11-05 16:28

[hør] Hypacia ->

Først sikrer du dig at din 'gamle' harddisk er sat op som MASTER.

Som sagt skal 'lakidsen' bag i drevet sidde korrekt (..hvilket som regel er beskrevet på bagsiden af din hardisk)

Du putter nu din 'gamle' hardisk i den externe USB harddiskskuffe og sætter stikket i din computers USB port.

Nu optræder dit 'gamle' drev (..i USB skuffen) som et nyt drev i stifinder. Hvis du før havde c: og d: drev ..vil det så optræde som dit e: drev.

Man kan altid højreklikke på drevet og i menuen vælge : 'Egenskaber' ..for at se hvilket drev man er 'inde' på

Derefter er det en smal sag at benytte eller kopiere frem og tilbage mellem div. drev

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Hypacia

Dato : 13-11-05 17:10

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : Hypacia