/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
IQ/filosofi
Fra : upyoursmate
Vist : 975 gange
100 point
Dato : 12-11-05 13:52

Hvorfor er mennesket ikke, som udgangspunkt, udstyret med en høj IQ som fx. Einstein??

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-11-05 13:58

Det ved jeg ikke.
Min IQ er nok ikke høj nok.
Gambrinus

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 12-11-05 14:01

Meget meget morsomt, Grabrinus. Haha.

Nu er det sjove overstået, må jeg så få nogle seriøse svar, tak...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-11-05 14:03

Det er der jo nogen der mener at det også er. Der er nemlig forskellige slags intelligens og nogen mener at vi alle er meget intelligente på mindst ét af disse forskellige områder.
Ellers kan man vel sige at IQ er en blanding af arv og miljø, og ikke alle familier har udviklet sig lige gunstigt hvad intelligens angår.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-11-05 14:09

Jamen, der har igennem tiderne været mange genier.
(Leonardo da Vinci er mit store idol)
De har dog nok været ret ensporede og haft brist på andre områder.
Der er en hårfin grænse mellem geni og idiot.
Jeg mener det på den måde, at de nok ikke ville ha’ overlevet, hvis de ikke havde fået hjælp med det praktiske.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 12-11-05 14:12

Lige hvorfor er nok svært at svare på, uden modspørgsmålet: Hvorfor skulle de.

En høj IQ, med den måde den beregnes på, fortæller jo ikke en disse om hvor kloge folk er, hvor gode de er til at tilpasse og begå sig socialt, hvor gode de er til at følge med i hvad der foregår "uden for deres egen havelåge".....men fortæller kun, at det er målt, at de har en evne til at drage nogen logiske slutninger på nogen problemstillinger, og evt, fremkomme med nogen teorier som de fleste ikke er "kloge" nok til at vurdere om der er sammenhæng i det, eller om det er "galemandssnak".

Mange af de såkaldte genier er jo blevet anset for at være rablende gale og sindssyge.
Og på lidt mere dagligt plan, er det en kendt sag, at for f.eks mange af de mennesker der måles "kloge nok" til medlemsskab af Mensa, er de vokset op med en følelse af at være anderledes, måske endda lidt "ugleset" af omverdenen....og at der aldrig har været nogen forestillinger om, at det skyldes at de var mere intelligente end gennemsnittet.

Omverdenen har således ofte problemer med at forstå f.eks. et intelligent barn, som derfor måske har svært ved at have venner, og måske endda klarer sig dårligere i skolen...........de bliver anset for småsære.

Så ud fra den betragtning kunne det jo være smart nok med 5,5 milliarder Einsteiner

men jeg tror ikke at verden ville se anderledes ud af den grund.

mvh dova

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 12-11-05 14:17

Der er jo også forskellige måder at betragte intelligens på, det er sandt at Einstein var et matematisk geni, men hvad med de andre former for intelligens?

Vi er allesammen forskellige, og er i stand til at arbejde på forskellige måder med vores evner, hvilket er med til at sikre artens overlevelse, hvis vi alle var dygtige til at lave tegninger over bygninger, men ingen af os kunne finde ud af at bygge dem ville vi have store problemer, og sådan er der så meget.

Min holdning er at vi allesammen er født med en høj IQ, blot på forskellige områder

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-11-05 14:18

Nu kan det jo diskuteres hvor inteligent Einstein i virkeligheden var....
Eller om hans inteligens er som aller andres, knyttet til en snæver del livets inteligensområder.
Der tale som mange former for inteligens.
Som jeg ser det er vi alle udstyret med en større hjerne end vi hver især formår at bruge.
Nu spørger du til hvorfor...høj IQ
Dette er straks et andet spørgsmål...
Nok mere et sprøgsmål om tro end om fakta....
Jeg tror faktisk ikke at Einstein var god til det sociale liv, så derfor tror jeg alt i alt at det er godt vi er forskellige.
Jeg tror heller ikke på at dem der bruger deres liv på MENSA aktiviteter er mere lykkelige end andre.
Jeg tror faktisk lidt på at mennesker med lav inteligens har et lykkeigere liv end dem med en høj.... Da dem med Høj iq tænker for meget over ting der ikke er lette at få styr på.
Jo mere energi vi bruger på at "lege med os selv" i det indre sjæle liv, jo mindre vil vi tiltrække medmennesker i vores omgivelser.
Hvorfor eller begrundelsen er nok ikke eksakt videnskab.

Spørgsmålet lægger op til at tage udgangspunkt i at vi har en pefrfekt "start inteligens", der så er begrænset. På samme måde som en knallert 45 er begrænset for at være lovlig i DK....

Faktisk tror jeg vi i som mennesker er vores egen races størstebegrænsning....

Sjovt er det jo at uinteligente mennesker set som gruppe betragtet får relativt mange børn og inteligente mennesker får et begrænset afkom.

Nu er det ikke fedt at tænke i Hitler baner - man faktisk var en af hans 3 riges interesser at fremdyrke den rene og inteligente race...

Jeg har svært ved at se at Høj IQ er en må i sig selv.

Jeg tror det er bedst at vi lever vores liv i gensidig respekt for hinanden - uanset hvor ens IQ ligger.

Tror du selv der er en begrundelse for at IQ skulle være begrænset? Hvad får dig til at spørge?
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-11-05 14:30

IQ er et kulturrelt skabt begreb. Det er som dova skriver et spørgsmål om, hvad der IQ-testes. Ordet intelligens har været et fy-ord i den pædagogiske verden i mange år lige indtil Haward Gardner fandt på de 7 intelligenser, som efter hånden er blevet til 8½ intelligens. Gardner er jo utrolig in i disse år i folkeskolen og han er også årsagen til, at der tales om læringsstille.

Gardner er også blevet meget kritiseret og er blevet beskyldt for at være uvidenskablig. Sten Larsen fra DPU er en af kritikerne.

Hvorfor vi ikke er lige intelligente er derfor det samme som at spørge om hvorfor vi ikke alle er ens. Man kan anskue det fra tre vinkler og det vil give tre forskellige forklaringer. Først kan vi lade en sociolog give svaret. Han vil se årsagerne i samfundet og familien mm. Dernæst kunne vi lade en psykolog besvare spørgsmålet og han ville begrunde forskellig hedden i følelsesmæssige på virkninger og adfærdsmønstre. Til sidst kunne vi lad en hjerneforsker komme med en biologisk og kognitiv forklaring på spørgsmålet.

Spørgsmålet og svaret er altså kompleks og kræver, at man sætter sig ind i op til flere videnskaber. Det kan der for kun besvares meget overordnet her på kandu.dk.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-05 14:35

Hvorfor og hvorfor.
Filosofien er at svaret ligger inde i dig selv,
søg og find.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 12-11-05 14:48

Det er måske i virkeligheden enormt smart at vi ikke alle er lige intelligente.....

Det ville da være dumt at sætte en ordblind person til at læse korrektur. Men hvis personen laver mad der smager himmelsk ville det måske være smart at sætte vedkommende til at lave mad.

Det skal lige siges at jeg udemærket er klar over at en ordblind kan være hamrende intelligent.

Men hvis intelligensen/evnerne ikke er til selv at kunne vælge hvad man vil arbejde med, må man arbejde med det man kan finde ud af. Så ud fra den betragtning kunne jeg godt fristes til at tro at forkellen i medfødt intelligens er et smart og nødvendigt træk fra moder naturs side.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-11-05 14:49

Vore hjerner er forskellige. Altså forskelligt udviklet. Det er muligt, at modellen er ens, men der sker en hel masse i selve "produktionsfasen", som gør, at resultatet bliver meget forskelligt.
De ekstreme "intelligenser" er netop ofte et resultat af en afvigende produktionsproces, hvor personen er svag og afvigende på andere områder, f.eks. det sociale. Vi kender det fra autisme, asberger og nld.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 12-11-05 15:02

Ja, den var den biologiske forklaring eller en del af den, men vi udvikler os også forskelligt af sociologiske og psykologiske grunde.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-05 15:16

..det hedder art's diversitet ..og er een af grundende til at arterne (dyre- og plantelivet) overlever konkurrancen ved at tilpasse sig over generationer vha. mutation.

Til eksempel:

1.) Tilpasningsevne. (omskiftelighed i omgivelser)
2.) Robusthed. (overlevelse)
3.) Fysiske fordele (bevægelsesapparatet).

Dette inkluderer bla. også egenskaber; som f.eks. de intellektuelle færdigheder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-05 16:34

Ja, og et tydeligt bevis på, at IQ ikke kan bruges til særlig meget IRL:

Som bekendt findes der (hvor utroligt det end lyder) flest mænd med en høj IQ...om det så er fordi mænd er mere obs på at få det målt (sådan fordi de som regel har højere tanker om sig selv og skal stive selvtilliden af ved jeg ikke)

men i en udsendelse på TV forleden, hvor blandt andet hjerneforskeren Peter Lund Madsen medvirkede, så man jo klart, at selv om mænd altså tilsyneladende er klogere end kvinder, så kan de ikke samle tankerne og koncentrere sig om flere ting på samme tid. Ikke engang en så banal ting som at vaske op og hyggesnakke samtidig.

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-05 16:56

dova -> Manden tager fejl !!!

Peter Lund Madsen er en tv pauseklovn (..hans faglige meritter til trods).

Han glemmer at mennesker (mænd/kvinder) ikke kan inddeles/evalueres med statistiske- og unisexuelle- kliniske værktøjer.

Det er derfor der findes erkendelsesteori som pendant til behavourisme og hårde neurofysiske 'facts'

Længe leve individualismen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-05 17:03

Ps. Jeg kender også kvinder der ikke kan finde ud af at skrælle kartofler, lave sovs, tjekke ovntemperatur og udtænke et nyt javascript til sortering af database-entry fordelt på klienternes landekoder, samtidig med de minder husbond om at bestille reservedele til spærredifferentialet på Landroveren og forhandler med chefen om en afspadseringsdag i mobiltelefonen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-05 17:13

Prøv f.eks. at teste mænd og kvinders 3D rumlige intelligens; som bestemt må siges at omhandle multitasking.

Behøver jeg at nævne en dagligdags ting, som til eksempel parallel parkering?

</TAGDÉNDU>

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 12-11-05 17:21

1.nogle læser sig til det og husker det.
2.nogler ser det bare en gang og aber efter
3.nogle tænker bare hvordan kan jeg gøre det og så gør de det
4.nogle tænker hvad er nemmest for mig selv
5. osv..
jeg ved ikke om jeg har en høj iq men jeg har nem ved næsten alt hvad jeg rører ved
men jeg blander 1+2+3+4+5

tænk selvstændigt og tænk hvordan gør jeg nu det og hvad er nemmest for mig.

men jeg kan ikke bruge disse IQ mållinger til en pind . for jeg kan da også lave en række spg som nogle der siges at have en høj IQ ikke kan svare på .

hva så er de så dumme ( nej , for der findes ingen dumme , kun uvidenhed)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-05 17:31

Spørgsmål huntermis? Man bruger nu figurer

Visuelle sammenhænge i flere (virtuelle) dimensioner

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-05 17:33
Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 12-11-05 18:31

det kan jeg overhovedet ikke bruge til noget
men de kunne jo prøve at få en af vores 3D maskin tegninger og så lade dem udfører et job udfra den på tid

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 12-11-05 18:40

Hvad koster det at være medlem?
450 kr. pr. år.

de 450 kr kunne jeg jo godt selv bruge til noget andet end sådan noget pjat og pjank

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-05 09:33

huntermis -> Rolig nu. Hvem taler om medlemskab? Jeg tilbageviser blot din kommentar :

Citat
..for jeg kan da også lave en række spg som nogle der siges at have en høj IQ ikke kan svare på.

..som noget vrøvl ..og JA; du blander tingene sammen
Du taler jo netop om 'viden' og ikke om kombinationsevne og rumlig forståelse.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-05 09:42

...men faktisk har jeg også skrevet noget pladder da; art's diversitet er antallet af forskellige arter ..ikke art's variationen. Altså forskelligheder inden for samme art, som var det jeg mente

Se blot hvor forskellige hunde er, selvom det er samme art. upyoursmate kunne jo lige så have spurgt :

Hvorfor er mennesket ikke, som udgangspunkt, udstyret med samme højde/vægt/hudfarve?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 28-11-05 19:26

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dannS