/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
er SATA bedre end andre harddiske?
Fra : chrazqx
Vist : 550 gange
100 point
Dato : 12-11-05 11:58

hej, på en af vores computeres kabbinetter står der: OBS denne computer indeholder en SATA harddisk. læs venligst instruktioner til opsætning i manualen. Mit spørgsmål: Er en SATA harddisk bedre end andre og hvorfor er den bedst/dårligst?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-11-05 12:11

SATA I var lidt af et flop.
De var ikke hurtigere end de gamle PATA harddiske. (Jeg har målt)
Mange af dem var/er faktisk en alm. PATA harddisk med en ekstra kreds, som omformer serielsignalet til et parallelsignal.
Eneste fordel er at de anvender et tyndere signalkabel, så der kommer bedre airflow i kabinettet.
Det kan også opnås ved runde PATA-kabler og lidt ordenssans ved monteringen.

Ved den nye SATA II forholder det sig anderledes.
De er hurtigere end PATA.
Jeg har 2 WD Raptor 10.000 RPM i RAID 0 og 2 WD SATA II.
Her er SATA II harddiskene faktisk lidt hurtigere end PATA harddiskene.
Søgetiderne på Raptorene er dog stadig det halve at søgetiderne på SATA II harddiskene.
Gambrinus

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-11-05 12:14

Den er væsentlig hurtigere end en ATA, og det må da siges at være bedre

Hilsen myg

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-11-05 12:14

OBS
SATA II kræver at bundkortet understøtter SATA II.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 12-11-05 12:14

mængden af data den kan behandle er hurtigere, fordi interfacet er hurtigere end normale IDE harddiske! Så hvis man har brug for store dataoverførelser vil man kunne mærke en hastighedsforbedring! Til almindeligt brug er der der ikke den store forskel!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-11-05 12:17

Gambrinus -> Så ikke dit indlæg, før jeg skrev.
Jeg mener også SATA I var lidt hurtigere end ATA (har dog ingen målinger), men det er ganske rigtigt SATA II jeg også tænker på nu når jeg siger SATA.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-11-05 12:25

Citat fra mig selv :
Citat
Her er SATA II harddiskene faktisk lidt hurtigere end PATA harddiskene.

Slet lige lidt.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : chrazqx

Dato : 12-11-05 12:39

Tak for svaret tedd. godt detaljeret svar men ikke for "videnskabeligt".

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-11-05 12:51

Ja ham der gambrinus har det med at være lidt "langhåret"

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-11-05 12:57

Når der ikke står noget i folks profil, ved man jo ikke hvor detaljeret, man skal svare.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-11-05 13:09

Hvis man f.eks. prøver at forklare mig noget om programmering, kan man lige så godt opgive på forhånd.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-11-05 13:17

Egenligt interessant det der med søgetiden! Til store databaser og filsøgninger vil en SATA disk være dobbelt så langsom som en IDEdisk!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-11-05 13:24

Eller halvt så hurtig !
Jo mere et legeme falder langsommere, des mindre er dets hastighed større.

Jep...
Derfor beholder jeg også mine Raptor i RAID 0 til programmer.
De 2 SATA II har jeg så sat i RAID 1 til data..
Det er dejligt ikke at skulle tænke på at lave backup.
Gambrinus
(Smalltalk er vel i orden når spørgsmålet er besvaret).

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-11-05 13:27

Ja Raptor er en dejlig harddisk, specielt til raid 0

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-11-05 13:32

Så venter vi bare på en SATA II Raptor.
Gambrinus

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 12-11-05 13:35

okay, gambrinus men tak for jeres indlæg alle sammen.
tak for hjælpen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-11-05 13:35

Ja det jo snart RAM der blir flaskehalsen så!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 12-11-05 13:41

Nu skal jeg nok holde kæft
Du skal dog lige ha' noget læsestof Chrazqx.
http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1578
Gambrinus