/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Problemer med kortlæser
Fra : dova
Vist : 578 gange
100 point
Dato : 11-11-05 12:52

Jeg har lige været ved at installere en ny kortlæser, fordi den gamle kun kunne læse CompactFlash og jeg har fået brug for at kunne indlæse SD-card.

Men er rendt ind i et uforståeligt problem:

Kortlæseren virker fint når jeg prøver at lægge billeder ind fra CF-card.

Men når jeg sætter SD kortet i læseren, tilter computeren fuldstændigt.

Jeg kommer så langt som til at jeg kan se oversigten for billeder og filnavnet for hvert billede inde i drevet på "denne computer", hvor meget billedet fylder o.s.v., men når jeg så klikker på et af dem for prewiew af billedet eller klikker for "flyt til billedmappe", så låser computeren, eller der bliver sort skærm, eller der sker andre mærkelige ting, så jeg bare kan trykke på afbryderen, vente 10 sek. og starte op igen.

Er næsten nået frem til, at fejlen må ligge i kortet, men hvad pokker kan der være galt med sådan et, så det i den grad kan sabotere computeren

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-11-05 14:26

Har du afinstalleret den gamle driver til din gamle kortlæser. Det kunne tyde på at der er noget der konflikter.
Prøv at afinstallere og genstart og så i med den nye kortlæser. Hvis der er en driver med til den nye så installer den først inden du plugger den nye i usb porten (hvis det altså er en usb kortlæser)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-11-05 14:26

Dit SD kort, hvordan skaber det sig hvis det sidder i kameraet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-11-05 14:57

Jojo, det er en USB kortlæser, helt ny, lige købt idag.

og der skal ikke bruges en installations CD, det er kun hvis man bruger Win 98/2000.

Men den virker jo også udmærket når jeg prøver med et CF kort.

Men jeg ved ikke rigtig med det der SD kort.

Kameraet opfører sig godt nok lidt underligt, somme tider vil den ikke vise billederne i displayet m.m.
Og det er åbenbart ikke alle de billeder der er taget, som er registreret på kortet.

Men om det så skyldes en fejl i kameraet eller kortet, aner jeg ikke, og jeg har ikke andet end det ene SD kort at forsøge med.
Det er ikke mit eget kamera, men en bekendt som ikke selv har computer, og som så gerne ville have kortet tømt.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 11-11-05 15:10

Du er næsten nødt til at låne en anden kortlæser eller et andet SD kort for at afprøve det, for det er da godt nok ikke så let at sige hvilken hardware der laver problemet. Noget kunne måske tyde på at det er kortet når nu det også skaber sig i kamaraet ind imellem

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-11-05 15:36

Jeg tror ikke at det er fordi du har driver fra den gamle kortlæser. Jeg har selv tre forskellige kortlæsere, som jeg bruger til den samme maskine, helt uden problemer.
Kortet bør kun formateres i kameraet, så evt. billeder skal blot overføres til PC, hvorefter kortet formateres i kameraet, så det er klar til en ny serie optagelser.
Hvis kortet formateres i XP, kan det ske at det ikke vil fungere mere i kameraet.

Hvis du kender en anden med en kortlæser, så prøv om du her kan se alle billederne.

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 12-11-05 09:19

Prøvet at køre en scandisk på kortet?
VH
Leif

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-05 16:27

"Prøvet at køre en scandisk på kortet?"

Forstår ikke helt hvad du mener med det Leif

mvh dova

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 13-11-05 09:36

Gå ind i stifinder.
Højreklik på kortet - vælg egenskaber - funktioner - undersøg.
VH
Leif

Godkendelse af svar
Fra : dova

Dato : 17-11-05 14:49

Tak for svaret Fijala.

Jeg fandt så ud af, at det var kortlæseren der var problemet, så den er leveret tilbage og et andet mærke er indkøbt.

Undeligt nok, for den havde ikke problemer med at læse CF kortene.

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-11-05 22:46

Hej dova.

Ja der kan man bare se med hardware, det er noget skrammel ind imellem.
Det var godt du fik den byttet.
Takker for point