/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
A3 til A4 i publisher
Fra : karstenhou
Vist : 2805 gange
200 point
Dato : 05-11-05 18:31

hej jeg er en dreng på 13 der har været gang i et avis projekt(i skolen) hele sidste uge og vi har lavet vores avis i størrelse A3 men A3 printeren derovre virker ikke så vi skal have formindsket det hele til A4 i publisher.hvordan gør vi det nemt??

hilsen kristian

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 05-11-05 18:54

Hvad skriver I det iWord, Publisher???

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 05-11-05 18:57

Det Kunne jo osse være Linux. Men hvilken Printer er det?

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 05-11-05 19:01

Umiddelbart burde I kunne markere det hele og skifte format fra A3 til A4.
De fleste printere kan også sættes Åbn printer i printeropsætningen og markér udskriftindstillinger. Der skulle du gerne kunne bladre rundt i indstilliger

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-11-05 19:26

Overskriften siger Publisher.

Opret nyt dokument.

Gå op i Filer, Sideopsætning, Layout.

Her vælger du Hæfte - når du har gjort det, så kik nede i højre hjørne - der står, at der printes to sider ud på hvert ark papir. Dvs., at på dit A4 ark kommer der to A5 sider på samme tid.

Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-11-05 19:28

Ups! det var liiige omvendt.

Vender frygteligt tilbage

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-11-05 19:32

Jeg tror, jeg vil gentage bja2's:

Citat
Hvad skriver I det iWord, Publisher???

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 05-11-05 19:38

Heysa du. I kunne også forsøge jer med flg metode:
Gå i filer - sideopsætning - printer og papir - under fanen papir scroller i blot ned og markerer størrelsen A4 så burde I kunne skrive alt ud med rette størrelse.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-11-05 19:46

jeanette18 - er du sikker på, at et dokument, der er skrevet på A3 bare såen "finder sig i" at blive klemt ned på en A4?

Hanne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-05 20:24

Allerførst......du har et publisher dokument eks. abc.pub
gem som (F12) og gem det sådan abc-1.pub (den laver selv .pub)
Ja i har en A3 printer til rådighed som nu ikke virker.
Når i slår over til at bruge en A4 printer vil den måske selv foreslå at skrive ud i "fliser" altså to A4 sider pr. A3 side.
Det kan da også sættes ned til A4 printer men så bliver det udskrevet som A4 foldet og siderne bliver til A5 (½ A4)
prøv Filer > sideopsætning >
Her kan der leges lidt og det skal nok være stående med en side på hvert ark.
Desværre har jeg ikke driveren til en A3 printer lige nu så jeg kan prøve.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 05-11-05 20:54

Der er du virkelig kommet på arbejde !!!
Jeg har prøvet med en af mine gamle publisher-sider, godt nok i A4, som jeg prøvede at sætte ned til A5. Det skulle svare til dit problem, men ....
Jeg troede, at jeg kunne klare det via FILER-SIDEOPSÆTNING i Publisher, men nej.
Jeg prøvede så at kopiere de enkelte dele fra publisher over på et nyt, blankt A5-ark, men heller ikke det gik.
Jeg tror, at den nemmeste måde er, at du prøver at sætte din printeropsætning til at "tilpas teksten til side" efter at have defineret siden som A4. Det kræver, at din printer kan indstilles sådan, hvilket ikke alle printere kan.
Hvis det ikke hjælper, så er jeg bange for, at du må den hårde vej ved at tage det enkelte tekststykke, markere det, sætte skriftsstørrelsen ned og endelig kopiere det ind på et A4 ark
God fornøjelse !!!!
leob

Kommentar
Fra : karstenhou

Dato : 05-11-05 20:55

det er skrevet i publisher og til det som Cammilasmoster skrev så ved jeg faktisk ikke om det kan men håbede.
og e.c. til sidst så skal det ikke blive til 2 A4 men 1 A4 altså formindsket og ikke bare delt.

hilsen kristian

Kommentar
Fra : karstenhou

Dato : 05-11-05 20:57

Ups mangler lige at sige at vis man laver det til A4 så går det bare ud over og det hele kommer ikke med

hilsen igen kristian

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 05-11-05 21:05

camillasmoster> umidelbart vil jeg sige ja. Metoden fungerer f.eks når jeg vil have teksten i et A4 dokument skrevet ud på et A5 (benytter jeg en del i min fars virksomhed). Prøv det selv så vil du kunne se det.
Her er situationen så blot at man går fra A3 til A4. Det burde virke men har dog ikke prøvet det af i publisher.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-05 21:20

Jeg har lige prøvet at tvinge figurer fra A4 til A5.................den tillader den ikke.
Det er måske fordi figurerne er målfaste.
Men tilsyneladende er der indstllinger til at gøre det.
Så det skal nok formindskes manuelt.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 05-11-05 21:43

Øv ser ud til at lige netop publisher programmet ikke tillader skaleringen. Efter ctrl+p (udskriv) - printer egenskaber - medie størrelse og markering af A5 forsvinder teksten og billedet blot "ud over kanten".

Beklager.

Kommentar
Fra : karstenhou

Dato : 05-11-05 21:57

ja lige præcis jeanette det er også det der er problemet for vis man bare laver det om til A4 ryger det ud over kanten.

hilsen kristian

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-05 21:59

Indstil printer >vælg størrelse A4 (den står jo til A3) Ok
Nu rager det ud over papiret.
Hvis du trækker en streg uden om alt på en side, så fremkommer der to puslesspilknapper som sættes sammen ved klik og nu er alt koblet sammen og kan ændres i størrelse på een gang.
I hjørnerne kan du skubbe rammen og dermed alle figurer/tekst sammen til en passende størrelse - men hold skiftasten nede mens du gør det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-05 22:01

Teksten skal ændres særskildt og du åbner samlingen ved klik igen.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-11-05 22:05

Exactly my point.
Har selv prøvet at køre A4 ned til A5 og kom på denne måde på hårdt arbejde, da det var et helt blad

Jeg vil lige prøve i Word og derefter hente det over i Publisher.. Moment bitte

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-11-05 22:06

e.c. jeg tror skisme, at du har ret - genkender det fra andre opgaver.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-11-05 22:08

Og man kan faktisk gemme hele molevitten som billede - skie smart... lige et sidespring

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-11-05 22:11

For at markere alle "brikkerne" på en nem måde (og for at få alle med) kan du trykke Ctrl+A - så markeres alle "felter" og derefter klikker du på "puslespilsknapperne", så er alle samlet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-05 22:15

Ja Camillasmoster - jeg har også lavet klubblad med publisher. A4 som A5 der blev trykt ude i byen.

Kommentar
Fra : karstenhou

Dato : 05-11-05 22:16

jeg kan desværre ikke prøve det sidste der(er ikke hjemme) men prøver det imorgen.

hilsen kristian

p.s. er der ikke nogen der kan ligge et screenshot eller noget ind for jeg forstår ikke rigtig alt det med brikker og puslespilsknapper.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-05 22:38

Filer > indstil printer
Størrelse > vælg A4 ( den står allerede på A3)
OK

Du har en side med grafik og tekst.
Tegn en ramme med musen omkring alt hvad der er på siden.
Tryk på den knap som du nu kan se.
Nu hænger alt sammen.
Hold skift-tasten nede mens du skubber det hele sammen i hjørnet
så det passer til tin nye side.

Virker det ikke så er der kun den manuelle måde - ændre hver enkelt ting.

Ps. Hils din lærer fra Kandu, og sig at du burde ha' noget hjælp, når skolens værktøj ikke virker.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-11-05 23:17

Kristian - det bliver nemmere for dig, når du sidder med Publisher foran dig og ser, hvad der sker, når du prøver det af.

Ja, jeg synes også, det er for let for skolen at smide problemet over på eleverne. Man bruger mere tid på opgaver på pc, som denne, end man regner med. Ellers må læreren selv lave det om

e.c. - det er nemmere at bruge Ctrl +A for at markere alle tekstboxe - så kommer man ikke til at glemme nogen.

Kommentar
Fra : karstenhou

Dato : 05-11-05 23:34

ja det er nok nemmere at sidde med det men det finder jeg nok ud af.

hilsen kristian

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-05 00:27

Ja Camillasmoster - men det virker ikke hos mig Publisher 2000 som kører i win 2000

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 200 point
Dato : 06-11-05 12:23

Nåh, derfor, åkæ

Kristian - hvilken udgave program har du?

Kommentar
Fra : karstenhou

Dato : 10-11-05 23:18

Sønnen Kristian fandt ud af et eller andet i skolen. Læreren tog vist over - men burde nok ikke have gjort et par drenge ansvarlig. Jeg takker mange gange for svarene, det gav mange spændende diskussioner hjemme... Vi lærte begge en masse. Mange kunne få pointne, men en skal jo, så vi valgte Camillasmoste. Unskyld til jer andre
Karsten

Godkendelse af svar
Fra : karstenhou

Dato : 10-11-05 23:19

Tak for svaret Camillasmoster. - Avisen skal jo ud - og det kom den.