/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
PC fryser i opstarten
Fra : bne
Vist : 498 gange
100 point
Dato : 04-11-05 10:35

Min 1½ år gamle PC er begyndt periodisk at 'fryse' i opstarten, den kører detektering af hardware og stopper så med alle bios-oplysningerne på skærmen.....
Hvad gør jeg ?

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 110 point
Dato : 04-11-05 10:41

Tjek kablerne i din PC, det kan være et eller andet kabel ikke sidder rigtigt.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 04-11-05 10:45

Jeg syntes at du skal klade til din forhandler.
Har selv prøvet det, så bare vær ihærdig.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 04-11-05 10:49

Der er visse ting, der skal tjekkes, inden man klager over en 1,5 år gammel PC, ellers kan det komme til, at koste kasse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-11-05 11:06

Du prøver at starte op i fejlfri tilstand, og så får du kørt noget virus,spyware og trojanhorsescanning på den.

Har selv haft problemet nogen gange. lige som hvis du er heldig at få startet op, så går der ikke længe før PC'en fryser så du må lukke ned og prøve forfra.

mvh dova

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-11-05 11:26

Du bør nok tage et udvidet PC-kørekort, og lære at holde din maskine ren for alskens snavs.
Hvis du er på nettet hver dag, vil du også blive bombaderet med både det ene og det andet.
En daglig rengøring, især i pauser, hvor du fortager dig noget andet, vil være en god ting.
I hvertfald især i perioden efter et sådant problem, for der kan ligge noget og gemme sig, der igen generere disse problemer.

Sådanne programmer kan være meget snedige. Jeg havde en for en del år siden, der gemte et kopi i hver eneste mappe på alle drev. Kopiet tog navn efter en af filerne, dog med set samme extension og størrelse.
Det fandt jeg ud af, da der i en del af mine mapper, kun skulle være en bestemt type filer.
Alle disse kopier skulle fjernes før jeg blev den kvit + moderprogrammet. Det var ca 800 filer der måtte lade livet før den blev god igen.

Så Rengøring Rengøring Rengøring Rengøring Rengøring Rengøring Rengøring Rengøring Rengøring

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 04-11-05 13:55

Jeg vil forseslå at du opdaterer din bios!!

Godkendelse af svar
Fra : bne

Dato : 06-11-05 13:32

Tak for svaret peet49.
Det var nu ikke alene kabler I pc'en, men et USB-kabel der ikke sad helt perfekt - eller rettere : Efter at jeg har haft dette stik ude, og sat det godt i igen, så har jeg ( 7-9-13) ikke haft problemet.
Tak for alle rådene - men engang imellem skal man lytte til det simpleste....... der er nok ingen grund til at kigge i filer osv, når pc'en ikke når kommer ud over bios'en.. (eller også ER det for sent at kigge efter ondsindede programmer, når biosen er ødelagt - men dette var jo en fejl der kun opstod en gang imellem, og sådan plejer virus (og andet 'skrammel') ikke at opføre sig.)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 06-11-05 19:55

Selv tak.