/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
lønmodtager OG selvstændig samtidig
Fra : musepige
Vist : 4545 gange
160 point
Dato : 02-11-05 19:43

Hvad er reglerne hvis man vil forblive ansat i et firma som lønmodtager og samtidig have et firma ved siden af, der omsætter for ca. 80000 - 100000 kr. årligt. Er det ligesom B indkomst hvor man betaler halv skat eller er der andre regler da man jo skal momsregistreres... Går det ud over min nuværende trækprocent og fradrag ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-11-05 19:49

Du skal betale B skat af indtægten fra firmaet, hvis du ikke laver et ApS. Du skal momsregistreres, hvis du sælger for over 50K

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 170 point
Dato : 02-11-05 19:49

Det rører ikke dit normale skattekort, da du jo betaler B-Skat af firmaets indtægt.

Godkendelse af svar
Fra : musepige

Dato : 02-11-05 20:09

Tak for svaret peet49.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 02-11-05 20:11

Selv tak - er selvstændig på 4. årti.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 02-11-05 21:04

Det er egentlig lidt forkert. Dit skattekort bliver påvirket, idet din trækprocent vil være højere, på grund af øget indtægt.
Det forudsætter selvfølgelig, at din faste løn er uændret samtidig med at du får et overskud fra din virksomhed.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 03-11-05 11:22

Hej Musepigen

Du kan ændre din forskudsopgørelse for 2005 hhv. 2006 med dit forventede virksomhedsoverskud. På denne måde slipper du for at få en efterskat, da virksomhedsskatten bliver indregnet i din trækprocent. Men du kan selvfølgelig også sætte dit overskud så lavt, at du "bare" indbetaler et a conto beløb ved årsskiftet - derved slipper du også for strafrenterne der ikke er fradragsberettiget.

AMP

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 09-01-06 19:57

Hej mussepige...

OG så skal du lige huske at få det clearet med din arbejdsgiver at du må have et bi-job og endelig hvis det skulle gå galt at du står uden job skal din fagforening også kunne godkende din forretning som et bi-job eller kan du ikke få understøttelse.

Held og lykke....

JJ