/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Glæde af RAm til Medion 8383 xl
Fra : larsbjoern
Vist : 915 gange
150 point
Dato : 01-11-05 17:56

Hej venner!
Er der nogen væsentlig ide i at sætte mere ram i nedenstående "maskine" ?
- Når jeg ser TV på den, hakker det en anelse somme-tider!
- Efterbehandling af redigeret videofil tager oseaner af tid !
- Nogen der har et bud på noget godt/billigt ram ?

Specifikationer (i får lige hele "mollevitten"):
ALDI-PC XL
Titanium MD 8383 XL WIRELESS Multimedia Home Entertainment Design Center med Intel® Pentium® 4 processor 550med Hyper-Threading-Teknologi.
3.40 GHZ, 1MB L2 Cache, 800 MHz Front Side Bus, Intel® 915P Chipsæt, 4xS-ATA harddisktilslutning, High Definition Audio® Home Theatre Sound.

nVidia Grafikkort GeForce 6610 XL, 128 MB DDR3 Memory 800 MHz, 6610 XL GPU 400 MHz.

Pioneer 16x Dual Layer MULTI-Format DVD/CD-brænder.

Medion Integreret USB 2.0 Flash-Smart-kortlæser. Læser og skriver på alle gængse Flash og Smart Cards: Smart Card, XD Card,Memory Stick, Memory Stick Pro, Multi Media Card, SD Card, Compact Flash Card, Smart Media Card, IBM MicroDrive.

DVD-ROM 16x.

Western Digital 250 GB Harddisk, S-ATA 150 Interface 8 MB Cache, Superhurtig 7200 omdr./min.

512 MB hukommelse, DDR 400 MHz, 64 Bit dual channel memory (1 sokkel fri til udvidelse).

Medion Stereo TV, indbygget tunerkort med analog stereo-TV & FM-radio-tuner.

Medion prisbelønnet design, Reddot Design Award Winner 2003.

6x USB 2.0. 2 x front, 4x bagside.

Firewire/IEEE 1394. 1x forside, 1x bagside.

Dolby Digital 8 kanals Intel® High Definition Audio til digital hjemmebiooplevelse med optimal lyd

DSL & NETWORK Ready!
Netværkscontroller indbygget, Fast Ethernet 10/100 Mbit.

Medion 56K V.9x PCI data faxmodem

Trådløs
Trådløs WLAN netværksadgang 54 MBit/S IEEE 802.11g. MD8383-computeren er med sit indbyggede WLAN modul optimalt udstyret til den trådløse fremtid.

• Trådløs fjernbetjening
• Trådløs tastatur
• Optisk trådløs mus

NYT: TV-out-tilslutning
• 1x scart-RGB
• 1x Composite
• 1x S-Video

Bluetooth trådløs standard.

Tilslutninger på bagsiden:
• PS2 Port (Mus, Tastatur)
• COM Port
• LPT1 (parallelport)
• TV-out
• S-Video
• Composite
• Scart-RGB
• Optiske SPDIF-audioforbindelser
• Coax SPDIF-audioforbindelser
• 4x USB Port
• Netværkstilslutning
• Firewire (IEEE 1394)
• Bag surround/line in microphone
• Front/surround/center-subwoofer
• 2x Monitor (D-Sub VGA, DVI-I)
• Modem
• Antenneindgange TV og FM

Tilslutninger på front:
• 2x USB
• 1x Firewire
• 1x Microphone
• 1x Headphone
• 1x Audio-In
• 1x Composite-In
• 1x S-Video-In
• 4x Kortlæser

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-11-05 18:09

du skriver 512 MB hukommelse, DDR 400 MHz, 64 Bit dual channel memory (1 sokkel fri til udvidelse)
ville anbefale min 1024

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-11-05 19:37

Hvorfor pokker har du nu åbnet et nyt spørgsmål med nøjagtigt samme indhold? Det får deu da ikke flere svar af! Skynd dig lidt at slette det seneste.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 01-11-05 19:41

Hej Arne
Jeg fik en fejlmelding - derfor sendt igen - men det oprindelige var "gået igennem".
Det sidste er nu slettet ---- derfor!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-11-05 19:42

Det var bedre. Hvis du gerne vil henlede opmærksomheden på dit spørgsmål kan det anbefales at øge pointene med 20, så popper det op igen hos alle der abonnerer på emnet samt ryger i top på Emne-top10.

Jeg ved ikke tilstrækkeligt om emnet til at ville komme med gode råd. Hilsen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-11-05 20:11

Du har jo reelt kun 256 mb ram når du kører i dual channel, så jo det vil være en god i de at opgradere med noget ram!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 01-11-05 20:15

Efterbehandling af videofiler? Kan du komme lidt nærmere ind på hvad du mener? Hvis du skal lave videofiler om til dvd format tager det altså langt tid og har ikke så meget med ram at gøre!

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 01-11-05 21:45

Hej tedd
Forklar mig lige "på gammeldags dansk" hvad duel channel betyder.
Vil det være en ide at sætte 2 stk 256 mb mere i, at samme typ som de 2 der sidder ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-05 00:17

Gammeldags dansk? Det er nok ikke så let at forklare på gammeldaws! Men i princippet vil dual channel ram arbejde sammen om at gøre at du kan udnytte båndbreden fra cpu og hukommelseskontroller fuldt ud istedet for halvt! I praksis er der faktisk ikke den store effekt ved at bruge dual ram. Det bundkort du har har 3 ramsokler hvoraf de 2 er dual channel sokler optaget af hvert sin ramblok på 256 mb ram! Da det arbejder sammen har du reelt kun 256 mb ram at råde over, selvom du har 512 mb ram! Så enten skal du ud og købe f.eks 2 X 512 mb ram kredse og skifte dem med de nuværende 2 X 256 mb du har, eller osse skal du droppe at køre dualchannel og så bare sætte extra ram i den ledige sokkel så du kører med de 512 mb ram du har nu + f.eks. et styk 512 mb ram så du ialt har 1024 mb ram !

Du kan evt. prøve at sætte den ene ramblok over i den 3.de ram sokkelt så du kører fuldt ud med 512 mb ram og se om du får en forbedring af dinne problemer! Så er det nok lettere at vurdere om du skal køre med dual channel eller ej!

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 02-11-05 12:02

Hej igen tedd
Tak for et godt og forståeligt svar, som i hvert fald, gjorde mig klogere.....men:
Da jeg kigger ind i "de ædlere dele" mener jeg, at jeg så 4 sokler (2 af hver farve) !!
Kan det tænkes at (1 sokkel fri til udvidelse) dækker over en yderligere dual-mulighed, altså f.eks. yderligere 2 x 256 mb ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-05 16:01

Jo det kan tænkes! Noterede bare at der stod 1 sokkel fri! Men menes der til dual ram skal der jo selvfølig være 2!

Det kræver næsten en bundkortmanual!
Du kan prøve at downloade Everest! http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en
Den vil kunne give yderligere informationer om motherboardets fabrikationsnavn og typenumre så man kan finde en manual!

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 02-11-05 19:43

Hej tedd
Det var dog et genialt program!
Har installeret - skal lige have det studeret nærmere!
Hvad er det jeg specielt skal se efter ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-11-05 22:28

Under pc og opsumering kig efter motherboard fabrikat og typenummer så vi lige kan studere en manual!

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 03-11-05 18:29

Hej tedd
Så fik jeg lige åbnet den igen: 4 ram-sokler (2 sorte og 2 lilla, med 2x256 i de lilla)

Motherboard:
CPU Type Intel Pentium 4 550, 3400 MHz (17 x 200)
Motherboard Navn MSI MS-7091 (Medion OEM)
Motherboard Chipset Intel Grantsdale i915P
System Hukommelse 512 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Motherboard Egenskaber:
Producent MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
Produkt MS-7091
Produktinformation; http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_list.php

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-11-05 09:26

Jeg er lidt på herrens mark fordi det er et OEM motherboard (specielt lavet til medion) så man kan ikke downloade en manual hos MSI! Men de 915p boards de har, understøtter understøtter også DDR 2 ram, så måske er de andre 2 sokler du har til DDR2! Prøv at køre everest og kig under Motherboard > Motherboard og under Motherboard Fysisk information skulle der gerner stå noget med ram sokler? Står der både DDR og DDR2?

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 04-11-05 17:10

Hej igen
Under Motherboard-Chipsæt har jeg bl.a. flg. oplysninger.

Nord Bro Egenskaber:
Nord Bro: Intel Grantsdale i915P

Hukommelses Sokler:
DRAM Sokkel 1: 256 MB (PC3200 DDR SDRAM)
DRAM Sokkel 2: 256 MB (PC3200 DDR SDRAM)

Jeg ser ikke nogen andre steder noget med DDR2. Mit board er så vel også et 915P ?
Jeg ser ikke noget med sokkel 3+4; eller taler man om sokkelSÆT 1 + sokkelSÆT 2 ?

Har du på det foreliggende oplysninger nok til at give et bud på hvad jeg skal?

"Den der spørger er kun dum én gang. Den der aldrig spørger er dum resten af livet!"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-11-05 20:33

Du skal ind under motherboard > motherboard!

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 04-11-05 23:13

Jo, men herstår der ikke noget med "Motherboard fysisk information" eller "noget om ram sokler". Det tætteste vi kommer noget med DDR eller DDR2 er:
Egenskaber for hukommelses bus:
Bus type: Duel DDR SDRAM

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 150 point
Dato : 05-11-05 00:43

ok! Du må næsten prøve dig frem så! Tage den ene stang ram og flyt over i de sorte! Der er forskelle på "hakkene" i DDR og DDR2 sokler så hvis det er DDR2 burde den ikke passe der! Men vær forsigtig og tag strømmen helt fra computeren (tag elkablet ud) og afmagnatiser dig først ved f.eks at røre ved en radiator eller andet med jord!

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 25-11-05 18:24

Så er problemet løst!
Købte hos den lokale et sæt med 2x512MB, PC3200, 400Mhz, Dual Channel, af mærket GEIL -pris 949,-, og det kører bare.
Tak til tedd.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 25-11-05 18:27

PS!
Nu mangler jeg bare at få skiftet den noget larmende CPU-køler!
Har noget et bud på en som:
- passer/er plads til
- er let at skifte
- ikke vejer så meget, så den skal afmonteres hvis PC'en skal flyttes

Godkendelse af svar
Fra : larsbjoern

Dato : 25-11-05 18:29

Tak for ihærdig hjælp, tedd.