/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Solskoldning hvordan?
Fra : 9060
Vist : 623 gange
300 point
Dato : 27-10-05 16:18

Nogen gange spørge de kære unger om mere end vi forældre kan svarer på, og jeg har lige et "hængeparti" håber i kan hjælpe.

En varm sommerdag, sidder vi i haven min søn (fem år) og jeg, jeg giver ham solcrem på, og forklarer, at det er for at
han ikke skal blive solskoldet. Han sidder og kikker lidt på en flyver, og så spørger han til de der hvide striber i luften,
hvortil jeg siger at det er kulde, fadme om drengen ikke begynder at undre sig, for hvordan kan det være at øverst oppe
er solen brændvarm, lidt tættere på jorden er der kulde, og alligevel kan vi blive solskoldede og varme, moar hvordan kan
det lade sig gøre? Tja.....

Eller hvordan kan det være at skyerne er mørke, når det der kan komme ud af dem, er enten hvidt eller gennemsigtigt.

Eller en ko på marken er en ko, men lige så snart den er død, og hakket til fars, er det en okse. Jeg har sagt, at han ikke må spørge om sådan noget jeg ikke kan svarer på

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 310 point
Dato : 27-10-05 16:29

Det er fordi luften er tyndere oppe ved flyet. Varme er molekyler, der bevæger sig og er der færre molekyler, der bevæger sig, vil der være koldere...

Men - selv deroppe ville din søn blive solskoldet, da det ikke er varme, men stråling, der skolder..

Hvordan du kringler den forklaring til din dreng, det må det selv hitte på - men her var den

Vaxen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-05 16:30

Tjaee, det er lidt skægt med de rollinger. Men det er jo godt de ser tingene og søger forklaringer på det de ikke forstår. Det gør vi andre jo også......

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 16:34

Sorry - jeg mente ikke molekyler, men atomer...

Varme er atomer, der bevæger sig...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-05 16:37

Mht skyerne. Havvand er jo heller ikke ubetinget gennemsigtig. Du kan se en vis længde igennem det og så virker vandet jo sort når man kigger ned i det.

At koen blive til en okse????? Det var en af de svære.........

Men ko-kød lyder dumt. Ligeledes ko-fars. Og dybest set er en ko vel egentlig en okse, oder was???

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 16:39

Kreaturkød

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 27-10-05 16:44

Vaxen... vil det så sige, at der hvor flyverne er, der er også varmt??, her har jeg altid troet der var koldt

Kreaturkød.... he he den var sq go'

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-05 16:49

Der ER koldt der hvor flyverne er.........Men udstødningen fra flyet varmer luften. Koldt og varmt mødes og kondens opstår.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 16:50

Nej, der er koldt hvor flyverne er - Det er varmen fra deres motorer, der danne kondens - og det ser vi så som hvide striber.

Men temperatur er noget mystisk noget, for det måles i atomernes bevægelse. Men højt oppe er der langt mellem atomerne - og det vil sige, at selvom deres hastighed måske er høj, så víl de føles koldt...

Vaxenb

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 27-10-05 16:55

Jeg må lige have det skåret ud i pap...... Der er varmt ved solen, koldt hvor flyverne er, og alligevel varmt hos os,
altså, det der mellemlag ved flyverne..... det kan ikke blive varmet op pga. den tynde luft??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 17:03

rummet er også iskoldt fordi, der er fattigt på atomer.

Solens energi får atomerne til at bevæge sig. Og da der her omkring os er masser af dem i vores luft, så er der meget bevægelse. den bevægelse mærker vi som varme.

Derfor er det rigtig, at luften deroppe ikke kan varmes op, fordi der er så tynd luft. Og længere ude i atmosfæren er det endnu koldere... Eller rettere - der er høj temperatur fordi atomerne er i voldsom bevægelse, men der er så få af dem, at det ikke kan mærkes..

Kommer man derimod tæt på solen, hvor tætheden af atomerne igen øges, der vil varmen mærkes. Bortset fra - at på det tidspunkt vil vi allerede være brændt op af stråling

Vaxen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 27-10-05 17:29

Der er millioner af grader ved selve solen.

Der er ca 50 minusgrader omkring et fly.

Når der er varmere ved jorden, skyldes det delvist, at der er længere mellem atomerne i luften - men også, at der er varmt i jordens indre (ca. 5600 graders Kelvin).

Men prøv at illustrere det, næste gang i kører i bil. I luften er der måske kun 8-9 grader i øjeblikket, men når det rammer noget fats (f.eks. bilen), varmes det op. Derfor er det typisk varmere i bilen, en temperaturen i luften egentligt berettiger til.

Og når I så kører, lukker du ruden op - så får I lidt samme kuldeeffekt som der er, ved flyet (dog næppe -50 grader )

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 27-10-05 17:33

Fra "vejrstationen": De skyer, der har den kraftigste hvide farve, er de tykkeste, medens tyndere skyer toner over i mørkere farver, fordi reflektioner fra jorden delvis skinner igennem. Skyernes farve siger altså kun noget om skydækkets tykkelse, og intet om skyernes højde eller temperatur.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 27-10-05 17:36

Kom til at tænke på, at knægten engang kom hjem fra biffen og fortalte, at det havde været så uhyggeligt, at han faktisk var "halvdød af skræk"..... Hvis man virkeligt kan være det, hvad sker der så, hvis man ser den igen ??

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-10-05 17:36

De hvide striber efter fly i luften kan nu også komme, selv om der ikke er udstødning fra flyet. De dannes, hvor luften er overmættet med vanddamp men mangler noget at fælde dampen ud på som vand eller is. Når så luften forstyrres af, at der farer noget igennem den, som laver tumult (det gør "Stealthflyene" ikke, ligesom de ikke er synlige på radar), vil overskuddet af vand fortætte sig til dråber eller iskrystaller. Det er noget i samme stil, som når vand bliver underafkølet. Først når det forstyrres, bliver det pludselig til is. Det opleves sommetider som isslag og kan også ses på søer i stille vejr. Pludselig som ved et trylleslag stivner hele overfladen på én gang i noget der kan minde om kæmpestore (25 * 25 cm) fiskeskæl. Højtflyvende svævefly, returnerende rumfærger samt faldende meteorsten - alle uden motorudstødning - kan danne kondensationsstriber.
At man kan blive solskoldet, selv om luften er kold, skyldes, at noget af sollyset (det ultraviolette) er mere energirigt end det synlige. Om man så beskriver lyset som elektromagnetiske bølger eller som små hårde partikler er en smagssag, men når de bliver bremset, bølgerne eller partiklerne, bruger de bremseenergien til dels at varme huden op, dels til at slå nogen af hudcellerne i stykker. Luften er farveløs og gennemsigtig, så der støder lyset ikke på noget; blank alufolie støder lyset på, men bliver kastet næsten fuldstændig tilbage, det samme sker for visse hvide malinger. At de er hvide skyldes, at de reflekterer alt det synlige lys. Hvis de også reflekterer UV-stråling, blir de ikke varme i sollyset, kun hvis luften også er varm.
Med hensyn til det spiselige, så har svenskerne fællesbetegnelsen boskap (for kvæg eller kreaturer), de har kalve, kvier, køer, tyre og stude som vi (stavet lidt anderledes) men i butikken hedder det "nötkött" og "nötfärs". Men det smager præcis som entrecote og hakkedrenge, dog som oftest af en bedre kvalitet end her i landet, hvor en stor del af "oksekødet" er udmalkede køer.
Håber du kunne bruge noget af det.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 18:03

Interessant at du nævner varmestrålingen fra jorden - jeg er meget i tvivl om, om den har nogen betydning. Hvis man tager jordens atmosfære væk, ville varmenudstrålingen i så fald ikke være meget beskeden? Jeg tænker på, om det er noget, der gør en forskel i det store regnskab?

Vaxen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-10-05 19:15

Lidt grafik og tekst om hvordan atmosfæren er bygget op
http://www.met-office.gov.uk/research/stratosphere/

/berpox

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-10-05 21:00

Du skal være glad for at du har en så nysgerrig og aldeles kvik ung mand
Du må så fortælle ham at der også er ting som du ikke ved, men at du vil undersøge sagen!!

Jeg har selv et par unger som også indimellem spørger om noget jeg aldeles ikke aner..de har så også lært at søge svar flere steder..her kunne din søn måske spørge sin: far...mormor, pædagog..skorstensfejeren..tja..eller hvem der nu lige er der!

Godkendelse af svar
Fra : 9060

Dato : 27-10-05 22:17

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 27-10-05 22:18

Det var svært at vælge hvilken besvarelse der var mest fyldestgørende, så jeg valgte den første. Jeg må nok prøve at
spørge en slagter om det med koen. Tak alle sammen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-10-05 22:21

Velbekomme.... Det er heller ikke noget enkelt spørgsmål den unge mand stiller... Godt for ham - og dig, at han er så nysgerrig. På den måde kan alle jo lære noget...

God fornøjelse med kommende spørgsmål

Vaxen