/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
IP telefoni via Stofanet 4 Mbit og Goip
Fra : kbe
Vist : 613 gange
100 point
Dato : 24-10-05 17:52

Hej, er der nogen der har erfaring med dette ?
Jeg har pt. Stofanet 4 Mbit og vil gerne spare nogle penge på fastnet tlf. (TDC)
Jeg vil derfor gerne have IP telefoni fra eks. Goip til kr. 29 pr. mdr.

Jeg har bestilt en Linksys RT31P2 hos Goip og på Stofasiden har jeg en trådløs Motorola adapter/router.
Er der nogen der har erfaring?

Mvh Kim

Kommentar
Fra : starguy

Dato : 24-10-05 18:01

Jeg har også en ip-telefon - men ikke det bedste bredbånd - alt for meget ned - og alt for lidt op - så jeg hører folk udmærket, men de kan ikke så godt høre mig. Forbindelsen/bredbåndet skulle helst være synkront ved jeg. Det arbejder vi på, her i min andelsboligforening... Det virker udmærket, at du har købt dig en adapter, det har jeg også, jeg kan så i mit stille sind håbe, det ikke er en Tele2-telefon, for de virker kun på tele2. Selv bruger jeg nu Musimi - www.musimi.dk - der koster det kr. 7,50 om måneden - og der er ingen service overhovedet - kun en masse forummer for andre ip-nørder !

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-05 19:22

Der er utrolig mange udbydere, og du skal nok ind og se på dem alle, eller næsten alle. De totale omkostninger variere meget fra den ene til den anden.
Det er også et spørgsmål om, hvor har du behov for, at ringe hend. Her er der også mange penge at spare, alt efter valg.
Jeg kan forstå, at du vil beholde din fastnet telefon, så er det vel hovedsaglig til udlandet du vil ringe via IP.
Jeg har selv to systemer, begge med en amerikansk udbyder, der dog har en dansk agent.
Her er der ingen fast abonnementspris, men betaler kun en minutpris, som for tiden ligger på mellem 40 og 50 øre i minuttet.
De danske udbydere som jeg har været inde og se på, skal have omkring 6-7 kr. i minuttet til sydamerika, hvor jeg kan ringe for 42 øre.
Så du skal tage udgangspunkt i dit behov, og så ellers checke prislister fra de forskellige udbydere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-05 19:42
Kommentar
Fra : kbe

Dato : 24-10-05 20:03

Jeg tror at jeg vælger Goip som leverandør. Jeg vil bruge ip telefoni til at ringe både i DK men også til udlandet.
Fortrinsvis til andre fastnumre i DK.

Er der nogen der ved hvordan det sættes op. Jeg tænker på rækkefølgen af div. modemer/adaptere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-05 20:50

IP-telefoner findes i flere udgaver.
En hvor man køre via PC'en, det kræver så at den er tændt.
En hvor det er en IP-telefon koblet direkte til nettet, evt. via en router. Den er uafhængig af din PC. Den findes også som adaptor, hvor en standard telefon kobles til den.
Så er der den trådløse udgave som køre via et Access-Point. Den kan også bruges på rejser, hvor der er et åbent netværk, eller med abonnement til et hotspot.

I alle tilfælde kan du medtage den på rejser, og stadig have det samme nummer, når bare der er netforbindelse.

Den leverandør du vælger giver anvisning til opsætningen, somkan variere fra den ene til den anden.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-05 01:15

Jeg har selv Stofanet og benytter Redspot, som jeg er MEGET tilfreds med.
Husk lige at se efter opkaldsafgift, når du sammenligner priser.
Hotline er til at få kontakt med og ved hvad de snakker om.
Du kan da ligeså gode købe en Linksys WRT54GP2
og smide din Motorola adapter/router ad h'til (eller sælge den).
På Stofanet skal du bare tilslutte dig med Always On og tilføje routerens Mac-adresse.
Vær opmærksom på at IP-adapteren skal sættes til Finsk ved nogle alm. telefoner for at Vis Nummer virker.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : kbe

Dato : 25-10-05 13:37

Tak for svaret Gambrinus.