/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Japaneres legemstemperatur
Fra : svendgiversen
Vist : 3514 gange
100 point
Dato : 14-10-05 10:03

Under et ophold i Japan for mange år siden hørte jeg, at de derovre har højere legemstemperatur end vi europæere.
Det har jeg nu påstået og væddet om; er det rigtigt?

Er forskellen under en grad (Celsius) taber jeg, Svend

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 14-10-05 10:51

Mennesket gennemsnitlige legemestemperatur er 37.6 grader celsius. Er legemetemperaturen over 38 eller under 37 taler man om feber, med mindre ydre påvirkninger som ekstrem varme/kulde har hævet/sænket denne.

Legemetemperaturen er uafhængig af race. Tollerancen over for temperaturudsving er imidlertid et spørgsmål om fysiognomi og tilvending.

http://hypertextbook.com/facts/LenaWong.shtml

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-10-05 11:12

Ja ja Molo. Dokumenter du bare, men jeg har altså mødt nogle piger, der var varmere end andre og de var ikke japanske

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-05 11:23

At visse mennesker afgiver mere varme end andre har intet med kropstemperatur at gøre, men om stofskifte :

Højt stofskifte = stor varmeudstråling/-afgivelse.
Lavt stofslifte = mindre varmeudståling/-afgivelse.

Folk med højt-/lavt- stofskifte har stadig samme kropstemperatur.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-05 11:27

Ja, jeg vil også give molokyle ret....jeg har lige kigget i min bog om de forskellige menneskeracer, hvor japanerne er klassificeret som Mongolider, og der er ikke noget sted nævnt om forskelle i legemstemperatur.

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-05 11:27

Måske tænker svendgiversen netop på at visse racer har højere gennemsnitligt stofskifte end andre, hvilket er årsag til nogle racer virker 'tynde' og andre 'tykke' ved samme kalorieindtag. Om dette gælder for japanere skal jeg ikke kunne sige.

Stofskiftet er som så meget andet genetisk bestemt.

Masaier i Afrika er høje og tynde. Folk fra Polynesien har mere 'sul' på kroppen. Klimaet er næsten det samme (varmt) og kosten forskellig, men kigger man på kalorieindtag pr. dag er det stort set ens.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-05 11:29

Er der slet ingen forskel? Hvordan forklarer i så dette:
"
Sake
Japanerne har deres sake. Den er egentlig ikke stærk nok til at blive nævnt i denne artikel. Sake er jo kun hedvin, lavet på ris. Men her skal vi tænke på, at japanere ikke rigtigt kan tåle alkohol. Der skal ikke meget til, før de får det, man polulært kalder Asian Blush. Mange japanere bliver sagtens røde i hovedet af blot en enkelt snaps. Derfor forstår de at drikke med stil: Nationaldrikken indtages 38° varm i små, elegante procelænsskåle. Ved at drikke den ved legemstemperatur går saken direkte i blodet, og man får med det samme en lille fjer af den måske ældste vin i verden - og selvom sake hedder noget andet i Kina og Korea, så staves det med det samme tegn. Og jo, selvfølgelig kan risvin destilleres: Så får vi shochu - 40-50 procent klar sprut, en rigtig samurai-drik
"
Svend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-05 11:33

Hvad er der at forklare ud fra ovenstående?

I det øjeblik man synker en væske antager den lynhurtigt (..i løbet af få sekunder) legemetemperatur uanset om der er tale om kold øl eller varm the.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-05 11:35

Ps. 38 grader selcius er jo rigtig nok 'tilnærmelsesvis' legemetemperatur. Den er jo som sagt kun 0.4 grader lavere en menneskekroppens gennemsnit.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-10-05 11:38

Molo.

Du er altså så klog men varme var de

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-05 11:38

UPS... der skulle have stået :

38 grader celcius er jo rigtig nok 'tilnærmelsesvis' legemetemperatur. Sake'n serveres jo som sagt kun ved en temperatur der er 0.4 grader højere end menneskekroppens gennemsnit.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-05 11:43

Ps. : ..japanere ikke rigtigt kan tåle alkohol. Er ikke entydig sandt. Det gælder faktisk hovedparten af de asiatiske folkeslag.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-05 11:45

Indstagelse af alkohol hos disse folkeslag betyder altså for manges vedkommende en alergisk reaktion, hvorved man kan måle en forhøjet legemetempartur. Præcis som hos danskere der lider af div. former for allergi : Mælkeallergi, parfumeallergi mv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-05 11:59

[citat]

Ved Thermometri
findes, at Menneskets Legemstemperatur under
normale Forhold er 36,4-37 ,o (Celsius) om
Morgenen og 36,8-37,5 om Aftenen.

[citat]

Det er alt hvad jeg kunne finde, og ikke noget om forskelle i temperaturen, de forskellige racer imellem......der er kun nævnt nogen genetiske forskelle.

mvh dova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-05 12:12

Tilsyneladende har jeg tabt mit væddemål...
Var min ven, der var udstationeret i Japan, (hovedsageligt) i kontakt med berusede, (alergiske) Japanere?

Et sidste forsøg, jeg husker et 40 grader varmt bassin...
Kun Japanere kunne være der ret længe uden at brænde sig.
Svend

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-10-05 12:22

De må være stædige og ærekære

Interessant tråd, tak for kigget
God weekend.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-05 12:36

Jeg har hørt om indere der hver morgen bader i 50 grader varme kilder, finnere der sidder i 90 grader varme saunaer i timevis og tyrkere der går i 43 grader varme dampbade, så det med japanernes hedeudholdenhed tror jeg ikke rigtigt holder vand

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-10-05 12:41

Der findes også grønlændere der kan udholde ekstreme kuldegrader, men det skyldes som så meget andet tilvending ...ikke noget der hører folkeslaget/racen til. Det er simpelthed forandringer ved længere tids påvirkning af kroppens fedtlag, der bliver omdannet til såkaldt brun kropsfedt der isolerer bedre. Det er har intet at gøre med at grønlændere skulle have en lavere legemstemperatur.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-05 13:47

Tak til alle, måske skulle jeg spørge i denne kategori lidt oftere?

Jeg har nu ringet til min kilde, nu pensioneret Japan ekspert...
Hvis han ikke kan huske, dokumentere, det han engang fortalte, har jeg tabt,
jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, så det ikke "koster" at kigge, Svend

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 14-10-05 14:11

Grunden til at asiatere ikke kan tåle så store alkoholmængder skyldes at de ikke danner nær så meget alkoholdehydrogenase enzym som nedbryder alkoholen. De bliver derfor hurtigere beruset. Det er rent genetisk bestemt. Ligeledes kan asiatere heller ikke tåle mælkeprodukter. Men her er det faktisk dem som er normale og os vesterlændinge som er unormale. Vi har jo kun brug for mælk i starten af vores liv, men vi har åbenbart formået at ændre os så vi kan tåle det hele tiden. Dette fænomen er velkendt i dyreverdenen.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-10-05 14:43

snotbolle..øv, du kom før mig, det var LIIIGE mine ord

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 08-11-05 17:15

Til molokyle:
Hvad er fysiognomi? Is that a-made-up word Jim?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-11-05 08:10

greenluck -> Har du ingen ordbøger?

fysiognomi -et/er ansigtstræk, udseende; karakteristiske* træk

I den forbindelse jeg har brugt det : Karaksteristika (særkende/særpræg)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-05 08:40

Godt at I kan bruge mit spørgsmål, som jeg burde have lukket forlængst,
(jeg har erkendt det tabte væddemål) til til at fysiognomisere...
That is a-made-up word, Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-06 16:33

Tak for svaret molokyle.