/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
FØRTIDSPENSIONIST.
Fra : keno
Vist : 1174 gange
100 point
Dato : 11-10-05 12:24

HEJ.
JEG VIL HØRE OM NOGEN VED OM JEG SOM ER FØRTISDPENSIONIST,MÅ BEGYNDE OG STARTE EN LILLE FORRETNING OP ( IKKE HJEMME ) MED VENLIG HILSEN KENO.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 110 point
Dato : 11-10-05 12:27

Det mest fornuftige du kan gøre, er at ringe til din kommune og spørge, der er kringlede regler og for at være sikker på et korrekt svar, bør du kontakte dem og spørge

Held og lykke med det gode initiativ.

Venlig hilsen vil.du/Dorthe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-05 12:35

Keno, som vil.du skriver, er det noget du skal snakke med kommunen om, du må godt arbejde nogle timer, uden du bliver beskæret i din pension, men jeg kan ikke huske hvor mange timer om ugen det er. Held og lykke med jobbet

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 11-10-05 12:45

Hejsa...

Min storebror er også førtidspensionist. Han tog op og snakkede med kommunen, og har nu fået sat sin pension i "bero". Forstået på den måde, at kommunen i ét år accepterer at han prøver at tjene penge selv, uden at fratage ham pensionen. Derudover spæder de op hvis han tjener mindre end pensionsudbetalingen. Hvis han så efter ét år klarer sig udemærket, mister han så pensionen.
Det kan somregel lade sig gøre at lave den slags ordninger. De er jo interesserede i at folk kan forsørge dem selv
Vh fluffy

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-10-05 13:30

Du kan godt starte en forretning op, men hvis du tjener for meget, vil der blive modregnet i din førtidspension. Tal med din sagsbehandler da der kan være personafhængige hensyn.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-05 14:04

Der er også mulighed for fleksjob, hvis du kan arbejde flere timer, men ikke fuld tid,

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-10-05 14:13

Det er rigtigt at man må arbejde nogle timer, det ved du sikkert, det er noget HELT andet at starte en forretning op.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-10-05 14:56

Hvis du får den høje pension, må du slet ingenting tjene ved siden af pensionen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : keno

Dato : 11-10-05 15:26

Hej igen.
Til Jernladyen/Jette. Nu er der kun en pension og ikke som før 3 lav,mellem og høj.
Jeg må godt tjene penge,men mit spørgsmål var om jeg må starte en forretning op.
Hilsen Keno.
PS. Jeg må nok som vil.du / Dorthe skriver ringe til min kommune og høre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-05 16:16

Jeg kender altså til en der er pensionist, og har startet sin egen forretning op, hun er lige blevet uddannet terapeut, og har et lille lokale på privatadressen, hun arbejder så nogle timer om dagen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-10-05 16:22

http://hjerneforeningen.dk/Blad/bladopslag.php?view_item=251&glopslag=2002/4

Tallene er fra 2003 men der kunne man tjene 52000 kr uden fradrag i førtidsspension!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-10-05 18:12

Enig Tedd, men der følger andet end indtjening med, når man starter en forretning op - det er altid mest sikkert at henvende sig til kommunen når man er førtidspensionist og i tvivl. Det kan vælte ens liv, hvis man ryger ind i et eller andet uforudset. Og hvorfor skulle man da ikke bruge sin kommune? Det er da dét de er der for
Jeg er sikker på at man vil få al mulig hjælp og støtte ved henveldelsen, for hvis der er noget vore kommuner sætter pris på i dag, så er det netop initiativ.

Venlig hilsen vil.du/Dorthe.

Godkendelse af svar
Fra : keno

Dato : 12-10-05 07:36

Tak for svaret vil.du.
Jeg har været på kommunen og jeg må godt starte en forretning op,så mange tak vil.du / Dorthe. hilsen KENO.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-10-05 13:07

Selv tak Keno - og masser af held og lykke med din forretning!!

Kommentar
Fra : charity

Dato : 18-12-05 19:15

hej keno
jeg vil som du gerne være selvstændig, hvad sagde kommunen om at starte op hvor meget må du arbejde?