/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Stunt Hoser
Fra : svendgiversen
Vist : 4564 gange
50 point
Dato : 19-09-05 17:27

Dette ord kom min svoger, der er fra Vest Jylland til at nævne, og så fulgte en lang diskution...

Hjemme i det sydlige Himmerland sagde vi "hoser" udtalles nærmest huerser, for strømper.
På tysk betyder "Hosen" jo bukser, ikke strømper. Stunt Hosen er vel også tysk?
Og min svoger påstår at bukser også hedder noget lignende på Skotsk?
(jeg kender kun det engelske "hose" for gummi slange).

Stunt hoser tror jeg er afklippede strømper, uden fod??
men >Stunt Hosen er vel også tysk? Hvordan skulle man kunne afklippe bukser???

Og er ordet fælles for Jylland, Tyskland og Skotland? Har det måske Old Nordisk oprindelse??
Måske hel tilbage fra en tid, hvor strømper og bukser var et klædningsstykke???

Hvad betyder ordet stunt hose? og hvorfra stammer det??

Svend, der igen leder efter den rigtige del af kandu for et sådant spørgsmål,
men som tidlige har fået god besked her blandt lokal historikere, håber det gentager sig...

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 19-09-05 17:56

En Stunthose = et strømpeskaft uden fod i.
Dette er noget min mand har læst i en bog i skolen, den stråtækte i Systofte på Falster.
Han har læst det i gamle Himmerlandsfortællinger.
Håber du kan bruge dette.
Hilsen Jyttemors mand.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 19-09-05 17:59

stunt hoser betyder på vestjysk strømper uden fod og korte sokker
mewn kan muligvis stamme fra tyskland

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-05 18:19

På siden her kan du læse om stunthoser

http://www.sloejd-kbh.dk/PD_opgaver/2005/Produktkultur/Hedeb%F8nder%20Hosekr%E6mmere%20og%20Uldjyder.pdf

på side 7 og 8

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-05 18:26

Og her ca. midt på siden

http://www.liveforum.dk/article.php?cid=437

Citat
HOSER var en slags benvarmere. Der kunne være fødder, og de kunne også være så lange, at de blev bundet til bæltet og fungerede soen to løst bukseben.
I stedet for løst bukseben kan man sy- gamachelignende bukser og gerne med tofarvede ben.
Stunthoser går til knæene og bæres sammen med sko.
Der er slidser ved vristen, så de sidder bedre; og de holdes på plads til underbenet med en snøring.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-05 18:27

Begge bekræfter jo det jeg selv tror/husker,
både fra mit Himmerland og fra min svogers VestJylland...

Men hvorfor: man afklipper vel ikke bukser?
og hvorfra: samme ord på Germansk/Tysk, Dansk/Nordisk og Skotsk/Gälisk??

Jeg kommer i tanke om en jysk hyrde sang vist "Mads Doss"?
med en veninde "Xxxxx Stunt Yyyy Tøs?? Strikkede hun Stunt z???
Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-05 18:29
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-05 21:40

Har ikke kunnet komme igennem i flere timer;
(kandu eller stofanet problemer? =sløveri??).
Og hvorfor kan man ikke skrive z flere gange uden at få en snorke ikon?

Så huskede jeg alligevel lidt: >Mett Kølvro war en kon Stonthostøs,
det må da være en smuk stont hose pige...

Nu er jeg ikke mere i tvivl om at stont hoser er strømper uden fod/sål,
for at spare slitage, der hvor sliddet er størst og kunne erstattes med halm.

Men noget har jeg misforstået:
jeg som troede stunt betød kort/afklippet/afstumpet...
(beslægtet med stynede popler og anden øbo bevoksning).

-Stont Hosen findes ikke på tysk
-på engelsk betyder "stunt" ophørt med at vokse...

Da vi kun har dialekter i Vesteuropa
(mand = man = mann etc.)
tror jeg stadig på en trans nordisk forbindelse med stunt = kort / afklippet / afstumpet
og hoser er underbenklæder i en eller anden form...

Så hovedspørgsmålet er stadig: Hvad betyder ordet stunt hose? og hvorfra stammer det??
hilsen Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-05 22:12

Stunthosetøs = fattig pige iført stunthoser, strømper uden sål.

Ordforklaring til sangen Mads Doss i bogen, Den Danske Sang.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-05 22:22

Kræmmerne på den jyske hede på Steen Steensen Blichers tid, gik og solgte stunthoser, som de selv strikkede, mens de vandrede Jylland tyndt.

og det er knælange stømper uden sål.
Der er "overfod" i dem, og normalvis var de lavet med en løkke til at stikke storetåen i for at holde dem på plads.

Jeg har selv for mange år siden i skolen, været med til at strikke sådan nogen, i forb, med en projektopgave om den tidsperiode i Danmarkshistorien.

mvh dova

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 19-09-05 22:22

stynthoser er hoser uden sål eller fod,og ordet er vestjysk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-05 22:55

>stynthoser er hoser uden sål eller fod,og ordet er vestjysk...
Der er ingen svar på "stynthoser" i vor mest benyttede net søgemaskine google,
til sammenligning er der 104 svar på "stunthoser"
men det betyder jo ikke at du tager fejl ardal, hver egn har jo sin lokale dialekt...

og rigtigt dova:
>det er knælange stømper uden sål.

Men hvorfor stunt? Er det et gammelt jysk ord for forkortet?? Det har ingen kunnet påvise???

Og hvorfor er hoser strømper? når Hosen er bukser lige sydfor os?? og måske også i Skotland???
Betegnelserne er jo så tæt på hinanden, at der må være en forbindelse...
hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-05 23:22

Hose er et gammelt fællesgermansk , oldnordisk ord, hosa engelsk, hose tysk (jf. hase, hylster), strømpe.

hosebånd - strømpebånd.

Nudansk ordbog

mvhdova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-05 23:24

Så vi må forske længere tilbage i tiden, og ikke kun i Jylland; her er et eksempel:
"
Strømpen i den europæiske modedragt
Af ELLEN ANDERSEN

Indtil middelalderens ældre del havde mændene båret en knælang kjortel, men da korsfarerne under deres togter til fjerne lande havde set den lange, byzantinske dragt, indførte de denne mode i Europa. Den nåede Danmark i 1200-årene. Under den lange dragt bar man hoser (strømper), der rakte op over knæene og broge (bukser), der enten var helt korte eller som nåede til knæene….

Kun hos bønderne bevaredes det gamle ord hoser som betegnelse for strømper. Det udtrykker poeten Wadskiær således:
En jyde er ei ret et Menniske,
Før han har faaet glemt at sige A
og kalde Strømper Hoser11).

Det angelsachsiske sprog har ordet hose, som er bibeholdt til vore dage i hosiery. Først i 1500-årene begyndte man i England at bruge betegnelsen stockings, som egentlig betyder noget stramt sluttende.

I det franske sprog forekommer hueses eller heuses svarende til hoser. Det betød oprindelig lange, bløde læderstøvler12).

På tysk betyder Hose bukser.
"

Fundet her, Svend:
http://www.dragt.dk/artikler/stromper/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-05 23:29

Men jeg tror så, at stunt er en fordanskning af det tyske ord Stutz: Strømpeskaft, eller stutzen: sportsstrømpe (knæstrømper), bayersk lægstrømpe (til midt på læggen)

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-09-05 23:32

Fra Nudansk Leksikon betyder hoser

"mandsbenklæder som brugtes i middelalderen og som var bukser og strømper ud i et"

At ardal123 skriver stynthoser er jo en tastefejl, da u og y er ved siden af hinanden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-09-05 23:45

Og så til sidst denne:
"
... De to bukserør var lavet af skind. Oprindelig hed bukser buk-hose, for det var hoser af bukkeskind. Senere kom ordet hoser til at betyde strømper. ...
"
Herfra, virker ikke hos mig, Svend
http://www.forlagene.dk/cdr/media/pdf/gavebogen-sats.pdf

Bukser er så nok oprindeligt "Buk hoser": to adskildte rør "hoses" lavet af bukkeskind?

Hvem tilslutter sig denne teori?? Svend

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 20-09-05 00:03

Fra Nudansk Leksikon

Bukser

"plur. af nedertysk sing. buxe, *buckhose, egl. "bukke(skinds)hose, bukkeskindsbenklæder"

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 20-09-05 00:11

ja det er en tastefejl.der skulle stå stunthoser,jeg kender ordet da jeg er født og opvokset vestpå

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-09-05 00:12

Nå nu vil jeg tage natsokkerne på og gå i seng

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-09-05 08:02

Nej hvor har I været flittige...håber alle sov godt uden at tænke for meget på sokker uden fod.

Bortset fra at vi ikke har nogen skotter er anden del hoser så nu besvaret: "bukke(skinds)hoser
Flertal fordi der var to adskildte, en til hvert ben, og så er det jo strømper.

Nu mangler vi kun stunt, der måske ikke betyder afkortet som styne?
(der har jo aldrig været nogen fod).

Her har dova en interssant teori: "stutzen" ??
Er der nogen der kan verificere den, der er jo ikke tale om støtte strømper???
God morgen, Svend

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 20-09-05 11:22

Jyttemors mand: Måske stammer ordet stunt fra det tyske ord "stumpf" og blevet fordansket som så er "stumphoser", og senere blevet ændret til stunthoser. Man ved jo ikke, hvad de jyder kan finde på!
Måske er bukke(skinds)hoser det vi i dag kalder bukser.Kan det være en naturlig forklaring? Iøvrigt fandt jeg til morgen "stunthoser" i Lademanns Leksikon som bekræfter vort svar fra i går.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-05 11:38

"Men jeg tror så, at stunt er en fordanskning af det tyske ord Stutz: Strømpeskaft, eller stutzen: sportsstrømpe (knæstrømper), bayersk lægstrømpe (til midt på læggen)"

Svend

Der er ikke tale om støttestrømper med ordet Stutz(en).....det er de almindelige tyske ord for strømpeskaft, sportsstrømper oversat fra Gyldendals røde ordbøger Tysk/Dansk

mvh dova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-09-05 12:04

Fundet flere hundrede svar på tysk i Google som denne:
"Stumpfhosen und Strümpfe für schöne Beine"

Så i øjeblikket jeg tror mest på Jyttemors mand...
selv om du dova har ret i at Stutz ikke er støtte men strømpeskaft.
Svend, der nu må lave noget andet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-09-05 20:27

Hjemme igen efter tirsdagens golf i herreklubben...

Jeg glemte at "Hosen" jo er bukser på tysk,
så de mange "Stumpfhosen" er jo alle slags korte, stumpe, halv lange, bukser;
ikke nødvedigvis vore Stunt Hoser: Strømper uden fod...

Så måske har dova og ikke jyttemors mand alligevel ret?

Hvis der ikke kommer en afklaring på denne sidste krølle på en lang interessant debat,
vil jeg belønne ans for afklaringen af hovedspørgsmålet: bukke(skinds)hoser.

Jeg lader spørgsmålet stå et par dage endnu...
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-05 17:03

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-11-11 19:42

Hej Svendgiversen
Sjovt nok er jeg ved at strikke nogle stunthoser - inspíreret af Vibeke Linds strikkebog: Strik med nordiske traditioner. Her er der billeder af stunthoser. Lange "benrør" med hul til hælen. De går til midt på foden.

Jeg synes at de kunne være smarte til korte vandrestøvler, hvor jeg i forvejen har knæstrømper på, men gerne vil have en yderligere strømpe til at folde ned over støvlerne.

Ha ha, de var slet ikke så tovlige. Det påstås at disse strømper varmer, fordi de beskytter pulsen ved anklen - altså en slags pulsvarmere.

Ok. man kan jo også kalde dem for stropstrømper.

Nu skal jeg ikke gøre mine hoser grønne hos nogen, men det ser smart ud.

Mange venlige hilsner
Ingelein - som fandt temaet ved at google

Kommentar
Fra : galster

Dato : 30-12-11 23:16

Tå og hæl på en strømpe slides mest. Resten holder i fin stand. I de sparsomme tider under krigen klippede vi den slidte og forstoppede tå og hæl af, fæstede maskerne og strikkede ny hæl og tå til dem - ofte af optrævlet garn fra gamle strikketøjer. Jeg har altid opfattet en stunthose som en strømpe født uden hæl og tå - en studset/klippet stømpe - anvendt med fordel i træsko.